شاهد مشارکت حداکثری خواهیم بود

گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی می‌گوید: اقدامات و زمان‎بندی‌های لازم برای برگزاری باشکوه و با نشاط انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور نهایی شده است. مهدی غضنفری در حاشیه نشست شورای عالی انجمن نظارت بر انتخابات با بیان اینکه ساختار انجمن نظارت بر انتخابات شامل ۵ نفر است که ۴ نفر آنها از سوی رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و یک نفر نیز نماینده از طرف وزیر بازرگانی معرفی می‌‎شوند، افزود: پس از تشکیل ۳۴ هیات نظارت اتاق‎های شهرستان‌ها که شامل ۴ فرد معرفی شده توسط اتاق‌های شهرستان‌ها و یک نفر نماینده وزیر بازرگانی است، جلسات هماهنگی و توجیهی به منظور برگزاری انتخاباتی سالم و به دور از جنجال‎های سیاسی برگزار شد و امیدواریم زمینه‎های لازم برای انتخاب افراد اصلح فراهم شده باشد.

وزیر بازرگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر آرایش‎ نیرو‌ها برای انتخابات اتاق گفت: فضای حاکم بر اتاق‌ها از آرامش کامل برخوردار است و همه فعالان اقتصادی با گروه‌های با نام یا بی‎نام دور هم جمع شده تا در ۴ اسفندماه شاهد مشارکت حداکثری باشیم.

وی از ابتکار جدید در انتخابات اتاق خبر داد و گفت: انجمن‎ نظارت بر انتخابات اتاق‌ها به دنبال آن است که ته فیش تعرفه‎های رای در انتخابات این دوره براساس اطلاعات ارسال شده توسط اتاق‎ها به طور متمرکز در تهران چاپ و ارسال شود تا جلوی تخلف احتمالی گرفته شود.

به گفته رییس شورای‌عالی نظارت، برای حضور انتخابات این دوره بیش از ۱۵۰۰ نفر ثبت‎نام کردند و در تمامی حوزه‎های انتخابیه اتاق‎های شهرستان‎ها، تعداد داوطلبان به حد نصاب رسیده است که نشان دهنده احساس مسوولیت بخش‌خصوصی برای آینده اقتصاد کشور است.

وزیر بازرگانی در خصوص ترکیب هیات نمایندگان و حضور بخش دولتی در آن اظهار داشت: طبق ضوابط، هیات نمایندگان اتاق‎های شهرستان‎ها ۱۵ نفر و اتاق تهران ۶۰ نفر است که در تهران ۴۰ نفر از بین اعضا انتخاب می‌‎شوند و ۲۰ نماینده نیز از طرف دولت معرفی می‌‎شود.

وی ادامه داد: ۱۰ نماینده به انتخاب وزیر بازرگانی و ۱۰ نماینده به انتخاب وزیر صنایع و معادن خواهد بود و دولت در اتاق‎های شهرستان‎ها نماینده‎ای ندارد.

غضنفری افزود: در دوره گذشته، هیات نمایندگان اتاق ایران دارای ۳۱۵ عضو بود که در دوره جدید پیش‎بینی می‌‎شود این تعداد به ۳۵۰ عضو برسد.

وزیر بازرگانی همچنین از مهم‌ترین تصمیمات جلسه نظارت خبر داد و گفت: مهم‌‌ترین مصوبه این جلسه شرایط انتخاب‎شوندگان و انتخاب‎کنندگان برای دوره‎های بعد بود که به انتخابات این دوره مرتبط نمی‌‎شود.

سیاسی عمل نمی‌کنیم

از سوی دیگر حمید حسینی، فعال بخش خصوصی و عضو شاخص هیات نمایندگان اتاق تهران در نشستی با خبرنگاران گفت: یکی از نقاط ضعف جدی که تا هشت سال قبل، بر دامان اتاق بازرگانی لکه انداخته بود، حذف حیثیت، حرمت و امنیت از شاکله این اتاق بود. موضوعی که با توانمندسازی بخش خصوصی و ارتقای جایگاه آن از طریق ورود نمایندگان تشکل‌ها به این حوزه از جمله خواستاران تحول، کمرنگ و کمرنگ‌تر شد.

او گروه متبوعش را گروهی که هم از نظر کمی سن و سال و هم از نظر تحصیلات، چند پله بالاتر از گروه‌های دیگر است، توصیف کرد و گفت: این گروه دربردارنده افرادی است که شهامت و صراحت لهجه دارند و در عین حال، نه تملق دولت را می‌گویند و نه آن را تخطئه می‌کنند.

حسینی با تاکید بر اینکه این گروه به هیچ حزب و گروهی از جمله اصلاح‌طلبان وابسته نیست، در مورد حذف رای وکالتی در جریان انتخابات این دوره اتاق بازرگانی، گفت: این موضوع در تهران به نفع ماست، اما به نظر می‌رسد که در شهرستان‌ها مشارکت در انتخابات را کاهش می‌دهد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه به سرنوشت محمد بهزادیان در جریان انتخابات دوره گذشته اتاق بازرگانی اشاره و تصریح کرد: باید گفت که آقای بهزادیان اتاق بازرگانی تهران را زنده کرد و در دوره گذشته انتخابات اتاق نیز، دارنده بالاترین رای بود، اما برخی به خاطر منافع شخصی، حقش را ضایع کردند.

او همچنین با اشاره به برخی اقدامات مثبت و منفی اتاق بازرگانی تهران در دوره ششم، عنوان کرد: کسب درآمد، ارتقای جایگاه، آزادسازی فضای فکری اتاق، اعمال نظم و انضباط بر اتاق، انتشار دو نشریه و چند کتاب ارزشمند و برقراری ارتباط مطلوب با رسانه‌ها از محورهای عملکردی مثبت اتاق تهران در دوره ششم و ندادن برنامه مشخص در طول چهار سال، نبود تجانس در هیات رییسه به لحاظ تعیین مسوولیت‌ها، فقدان ارتباط صحیح با اعضا و عدم دفاع از آنها در مواقع مورد نیاز، عدم سازماندهی تشکل‌ها، بی‌توجهی به مسائل مهم استان تهران و نیز عدم رعایت موارد قانونی از جمله نکات منفی عملکردی اتاق تهران است.

در ادامه، فرهاد فزونی، دبیراجرایی تشکل خواستاران تحول با اعلام برخی نظرات در مورد عملکرد اتاق تهران، با تصریح اینکه اتاق تهران در دوره گذشته کم‌کاری داشته است، برخی نظرات خود را در مورد گروه خواستاران تحول مطرح کرد و گفت: اقتصاد کشور در شرایطی است که سنت‌گرایی پاسخگوی آن نیست و نیاز به ورود افکار تحول خواهانه در اقتصاد ملی احساس می شود.

او در ادامه ضمن نقد عملکرد محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران، توضیح داد: جبهه گیری دولت در مقابل اتاق به واسطه نزدیکی بیش از حد رییس اتاق بازرگانی ایران به مجلس است. این درحالی است که گروهی مثل خواستاران تحول هرگز داعیه سیاسی بودن ندارد.

از سوی دیگر، مسعود دانشمند، خزانه‌دار و عضو هیات مدیره مجمع فعالان توسعه اقتصادی در گفت‌وگو با «موج» گفت: حضور افرادی که سابقه فعالیت دولتی دارند در پارلمان بخش خصوصی نگران‌کننده نیست و نگرانی اصلی ما حضور افرادی است که مستقیما از بدنه دولت وارد پارلمان بخش خصوصی می‌شوند.

وی گفت: افرادی که در سال‌های گذشته در بدنه دولت فعالیت کرده‌اند اگر صاحب یک بنگاه و عملکرد اقتصادی باشند به طور قطع دیگر جزو افراد دولتی محسوب نمی‌شوند، زیرا این افراد در کسوت بخش خصوصی اقدام به فعالیت کرده‌اند.

دانشمند ادامه داد: در نهایت احترامی که برای دولت قائل هستیم، از مسوولان می‌خواهیم تا تنها تریبون بخش خصوصی (اتاق بازرگانی) را تصرف نکنند، زیرا دولتی‌ها به اندازه کافی تریبون برای بحث و اعلام نظر در اختیار دارند.