مهر - رییس کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل ۴۴ مجلس از تشکیل کارگروه مشترک مجلس و نمایندگان دستگاه‌های مختلف برای برنامه‎ریزی جهت واگذاری سهام شرکت‎های ایران خودرو و سایپا خبر داد. حمیدرضا فولادگر از برگزاری نشست بررسی نحوه واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا در کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف خبر داد و گفت: مدتی بود که کمیسیون در نظر داشت آخرین تحولات سهام سایپا و ایران‌خودرو را بررسی کند.

رییس کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ مجلس اظهار داشت: با مطرح شدن موضوع برنامه پنجم و دستور کارهای دیگر کمیسیون، تاکنون این فرصت فراهم نشده بود، ولی با هماهنگی کمیسیون صنایع و معادن و همچنین کمیسیون ویژه این موضوع به صورت مشترک بررسی شد.

فولادگر از حضور نمایندگانی از سازمان خصوصی‌سازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنایع و معادن، خودروسازان، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد و گفت: بحث‌های مفصلی در این نشست مشترک انجام شد که در نهایت قرار شد به توسعه و ارتقای بهره‌وری و بالا رفتن سطح تولید و کیفیت در صنعت خودرو بیانجامد. وی همچنین به موضوع اجرای صحیح اصل ۴۴ و قوانین مربوط به صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: طبق پیش‌بینی‌های قانون اصل ۴۴ صنعت خودرو باید از مدیریت دولتی خارج شود تا بتوان از این طریق با خصوصی‌سازی و ایجاد فضاهای رقابتی بهره‌وری را در این صنعت افزایش داد، ضمن اینکه اجرای این مهم خود تکلیف قانون اصل ۴۴ نیز است.

رییس کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ مجلس با اشاره به اینکه تاکنون واگذاری سهام شرکت ایران‌خودرو به صورت بلوک‌های ۱۷ و ۱۸ درصدی انجام شد، اظهار داشت: اما واگذاری بلوک ۱۸ درصدی شرکت خودروسازی سایپا به دلیل برخی مسائل و تغییرات سهام آن انجام نشد. وی با بیان این مطلب که خصوصی‌سازی برای جلوگیری از انحصار دولتی در صنعت خودرو مطرح است؛ بنابراین شبهه انحصار دولتی نباید در این بخش مطرح باشد، گفت: در نهایت کمیسیون در این جلسه مشترک به این نتیجه رسید که کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون اصل ۴۴، کمیسیون صنایع مجلس، صنعت خودرو، سازمان گسترش به نمایندگی از وزارت صنایع، بورس، مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و همچنین سازمان خصوصی‌سازی تشکیل شود.

وی هدف از ایجاد این کارگروه مشترک را بررسی نحوه واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا در فضای کارشناسی طبق پیش‌بینی‌های اصل ۴۴ قانون اساسی اعلام کرد و افزود: در هر صورت باقیمانده سهام دولتی این دو شرکت که برای سایپا حدود ۳۸ درصد و برای ایران خودرو نیز ۱۸ درصد مطرح است، باید مراحل واگذاری را طی کند.