گروه بورس- مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ شرکت در فرابورس ایران حضور دارند، گفت: تعداد شرکت‌های فرابورسی تا پایان امسال به ۱۴ شرکت افزایش خواهد یافت. مصطفی امیدقائمی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه ۳ شرکت پتروشیمی امیرکبیر، روان فناور و فولاد آلیاژی تا پایان سال در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرند، تصریح کرد: علاوه بر این شرکت‌ها، به دنبال عرضه سهام چند شرکت بزرگ در فرابورس نیز هستیم. وی در ادامه گفت: شرکت‌هایی همچون شرکت‌های هواپیمایی و نیروگاه‌ها که عرضه آنها بر عهده سازمان خصوصی سازی است، به صورت یکجا در بازار سوم عرضه می‌شوند. وی افزود: نیروگاه‌ها به‌طور عمده به صورت اموال و سهام هستند و شرکت محسوب نمی‌شوند تا در فرابورس معامله شوند و نیروگاه‌های بزرگ توسط سازمان خصوصی‌سازی به فروش می‌روند.

امیدقائمی افزود: نیروگاه‌هایی که به صورت سهامی عام و به صورت شرکتی به ثبت رسیده باشند، می‌توانند در فرابورس عرضه شوند که تاکنون فقط نیروگاه بینالود وارد فرابورس شده است.

شاخص فرابورس

وی در مورد تعیین شاخص برای فرابورس با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد شرکت‌های حاضر در فرابورس کم است، گفت: پیشنهاد کرده‌ایم که تا زمانی‌که تعداد شرکت‌های فرابورسی به ۱۰۰ شرکت نرسد، شاخص کل نداشته باشیم.

این مقام مسوول در بازار سرمایه ایران با بیان اینکه قرار است شرکت‌هایی که دارای بیشترین سهم شناور هستند در شاخص محاسبه شوند، افزود: اما فعلا تعداد شرکت‌ها و شرایط بازار به نحوی نیست که بخواهیم شاخصی تعریف کنیم.

امیدقائمی ۹۰ درصد ارزش بازار فرابورس را مربوط به سهام همراه اول عنوان و بیان کرد: با این فرآیند نمی‌شود شاخصی را تعیین کرد، زیرا شاخص باید بر اساس قیمت چند نماد تعریف شود. وی خاطرنشان کرد: برای تعیین یک شاخص کل برای فرابورس منتظریم که تعداد شرکت‌های فرابورسی بیشتر شود تا به صورت کارشناسی یک شاخص قابل اتکا تعریف کنیم.

پذیرش ۴ شرکت جدید

از سوی دیگر روز گذشته مدیر پذیرش فرابورس گفت: ۴ شرکت جدید با سرمایه حدود ۶ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال در بازار سهام پذیرش شدند.

سیدمهدی علم‌الهدی با اعلام این خبر افزود: شرکت با غمیشه با سرمایه ۲۵۰ میلیارد ریال، پتروشیمی زاگرس با سرمایه دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری خوارزمی با سرمایه دو هزار و ۴۴۹ میلیارد ریال و هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با سرمایه یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال، چهار شرکت جدید پذیرفته شده در بازار سهام محسوب می‌شوند. مدیر پذیرش فرابورس در ادامه توضیح داد: شرکت با غمیشه که سهامدار عمده آن را شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان تشکیل می‌دهد، در زمینه خرید و تهیه ملک و زمین به‌منظور احداث ساختمان و شهرک و مجتمع‌های مسکونی و تاسیس کارخانجات و احداث هر نوع ساختمان در داخل و خارج کشور، خرید و احداث و اجاره هر نوع کارخانه و مشارکت و سرمایه‌گذاری در کارخانجات تولید مصالح ساختمانی و خرید، فروش و اجاره ابزار و ماشین‌آلات ساختمانی و راهسازی و مصالح داخل و خارج کشور، مشارکت برای انجام تمام یا هر یک از عملیات و اقدامات بالا در شرکت‌های موجود، تاسیس شرکت‌های جدید با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی، مشارکت مدنی و یا مبادرت به انواع عقود اسلامی در زمینه اجرای طرح‌ها و اقدام به خرید و فروش سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا اوراق مشارکت منتشر شده که به تایید دولت یا بانک مرکزی جمهوری اسلامی رسیده باشد، فعالیت می‌کند.

علم‌الهدی درباره فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی تصریح کرد: این شرکت در حوزه تاسیس، تشکیل، مشارکت در سرمایه، خرید، بازسازی، نوسازی و راه‌اندازی انواع شرکت‌ها، موسسات و واحدهای تولیدی در داخل یا خارج کشور، آماده کردن شرکت‌های تولیدی مورد سرمایه‌گذاری به منظور فروش سهام آنها در بورس اوراق بهادار یا خارج از بورس، پذیره‌نویسی سهام و انجام معاملات مربوط به سهام، اوراق بهادار داخلی یا خارجی فعالیت داشته و در حال حاضر کارکنان بانک صادرات سهامدار عمده آن محسوب می‌شوند. وی همچنین درباره شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه یادآور شد: این شرکت با ۵هزارو ۴۲۷ نفر سهامدار در زمینه سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها فعالیت داشته و در حال حاضر شرکت مبنای خاورمیانه سهامدار عمده آن است. به گفته وی شرکت پتروشیمی زاگرس در زمینه تولید متانول فعالیت می‌کند و سرمایه‌گذاری غدیر مالک ۳۹ درصد از سهام این شرکت است.

رقابت ۵ روزه «ایران ایرتور»

از سوی دیگر روز گذشته نیز رقابت برای خرید بلوک ۱۰۰ درصدی سهام ایران ایرتور تداوم یافت و این معامله در پنجمین روز کاری نیز به نتیجه نرسید. بر این اساس دیروز بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت هواپیمایی ایران ایرتور توسط سازمان خصوصی‌سازی در بازار عرضه شد که به دلیل رقابت و افزایش قیمت هر سهم تا ۷۰ هزار و ۲۱۰ ریال، معامله‌ای بر آن صورت نگرفت و در نتیجه ادامه معامله به امروز موکول شد. یادآور می‌شود بلوک مزبور در تاریخ ۲۵ بهمن‌ماه سال جاری و با قیمت پایه هر سهم یک هزار ریال عرضه شده بود.

«توسعه بازرگانی برنا» فروش نرفت

همچنین دیروز سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ۷/۳۸ درصد از سهام شرکت توسعه بازرگانی برنا را در بازار سوم فرابورس عرضه کرد که خریداری نداشت.

بر این اساس روز گذشته تعداد سه میلیارد و ۳۰۰ هزار سهم معادل ۷/۳۸ درصد از سهام شرکت توسعه بازرگانی برنا به قیمت پایه هر سهم ۱۳ هزارو ۵۳ ریال، به‌طور یکجا و به صورت نقد در بازار سوم عرضه شد که به دلیل نبود خریدار، معامله بر آن صورت نگرفت.

رونق بازار

بازار فرابورس نیز روز گذشته را با رونق معاملات سپری کرد و در مجموع ۳۶ میلیون و ۹۸۸ هزار سهم به ارزش ۲۰۰ میلیارد و ۶۷۲ میلیون ریال در این بازار دادوستد شد. در این بازار نماد معاملاتی لیزینگ ایرانیان با حجم معاملاتی بیش از ۳۱ میلیون و ۳۵۷ هزار سهم، حدود ۵۰ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و به‌عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم بازار شناخته شد.