تاثیر خرید «فولاد هرمزگان» بر سودآوری «مبارکه»

ایرادهای خصوصی‌سازی به معامله ۸۵۵ میلیارد تومانی

گروه بورس - علیرضا باغانی: پس از آنکه روز چهارشنبه فولاد مبارکه اصفهان برنده مزایده ۸۵۵ میلیارد تومانی خرید فولاد هرمزگان اعلام شد، این اتفاق طی دو روز گذشته واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است. از یک سو سازمان خصوصی‌سازی نسبت به نحوه واگذاری این شرکت اعتراض کرده و آن را غیرقانونی دانسته است از سویی دیگر احتمال ورود شورای رقابت به پرونده واگذاری این شرکت فولادی نیز وجود دارد و اما شفاف‌سازی فولاد مبارکه در خصوص این مزایده حائز اهمیت است.این شرکت ضمن تایید خرید سهام شرکت فولاد هرمزگان اعلام کرده که خرید شرکت مزبور تاثیری در بودجه ۹۰ «فولاد» ندارد.

تاثیر خریداری فولاد هرمزگان بر سودآوری مبارکه

در پی خرید بلوک ۱۰۰ درصدی فولاد هرمزگان از سوی فولاد مبارکه اصفهان، معاون مالی و اقتصادی «فولاد» گفت: این شرکت باید ۱۵ اسفندماه جاری ۸۵۵ میلیارد تومان بابت خرید این شرکت بپردازد.

امیرحسین نادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد در برابر این سوال که آیا فولاد برای تامین منابع مالی خرید این شرکت از افزایش سرمایه خود استفاده خواهد کرد، گفت: فولاد مبارکه برای پرداخت یک جا و نقد ۸۵۵ میلیارد تومان بابت خرید کل سهام شرکت فولاد هرمزگان مشکلی ندارد و منابع این خرید را از محل منابع بانکی تامین می‌کند.

وی گفت: فولاد مبارکه در ماه‌های گذشته از طریق روش‌‌هایی همچون «خرید دین» نقدینگی خوبی به دست آورده است، از این رو برای تامین منابع مالی خرید سهام فولاد هرمزگان مشکلی ندارد.وی خرید واحد ۵/۱ میلیون تنی فولاد در کنار دریا را دارای توجیه اقتصادی مناسب ارزیابی کرد و گفت: واقع شدن فولاد هرمزگان در کنار آب‌های آزاد خلیج فارس، مزایایی همچون صادرات مناسب و استفاده از آب دریا را به دنبال دارد و همچنین با مشکلات زیست‌محیطی دیگر واحدهای فولادسازی مواجه نیست، از این رو خرید و تملک چنین شرکتی از آرزوهای فولادسازان است و از توجیه اقتصادی مناسبی هم برخوردار است.وی گفت: تجهیزات فولاد هرمزگان از سوی یک برند معتبر اروپایی تامین شده از این رو به لحاظ برخورداری از استانداردهای به روز دنیا شرکت کاملی است و به دلیل جوان بودن و تکنولوژی مناسب به سرعت می‌تواند به ظرفیت خود برسد. افزون‌بر این، تکنولوژی پیاده شده در فولاد هرمزگان مشابه فولاد مبارکه است. از این رو تنها فولاد مبارکه هم به لحاظ دانش فنی و هم به لحاظ پشتیبانی قطعات توانایی بهره‌برداری از این شرکت فولادی را دارد.این مقام مسوول گفت: فولاد هرمزگان برای تامین گندله خود با مشکلی مواجه نیست و از تولیدکنندگان داخلی گندله مورد نیاز خود را تامین می‌کند.نادری افزود: خرید فولاد هرمزگان موجب می‌شود که تاخیر به بهره‌برداری رساندن طرح‌های توسعه فولاد مبارکه جبران شود و در عمل شرکت فولاد مبارکه به ظرفیت حدود ۷ میلیون تنی دست یابد.

معاون مالی و اقتصادی فولاد در پاسخ به این پرسش که خرید سهام این شرکت چه تاثیری در سودآوری فولاد مبارکه در سال ۹۰ خواهد داشت، گفت:‌ همان طور که از طریق بورس اعلام شد، در مرحله اول خرید فولاد هرمزگان تاثیری در بودجه ۹۰ شرکت ندارد، اما به نظر می‌رسد با تولید اسلب در فولاد هرمزگان به تدریج از خرداد سال آینده تاثیر سودآوری فولاد هرمزگان بر فولاد مبارکه مشخص شود که در این صورت اطلاعات دقیق‌تر از طریق بورس اعلام خواهد شد.

روایت یک منبع آگاه از معامله بزرگ

همچنین یک منبع آگاه در صنعت فولاد کشور، خرید سهام این فولادساز جوان توسط مبارکه را بسیار مهم قلمداد کرده است.

این منبع آگاه به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: کوره شماره یک فولاد هرمزگان فروردین‌ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، از این رو تاثیر خرید این شرکت با شیب ملایمی بر فولاد مبارکه مشخص خواهد شد.

وی گفت: پیش‌بینی ما این است که فولاد هرمزگان در سال ۹۰ از ۵/۱ میلیون تن ظرفیت تولید اسلب بتواند حداقل ۶۰۰ هزار تن اسلب ۲ متری تولید کند که ۲۰۰ هزار تن آن در نیمه اول سال و ۴۰۰ هزار تن هم در نیمه دوم سال تولید خواهد شد، بر این اساس، تولیدات این شرکت می‌تواند ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان سود در صورت‌های مالی تلفیقی فولاد مبارکه اصفهان به ثبت برساند.به گفته وی، فولاد هرمزگان ظرفیت تولید ۶/۱ میلیون تن آهن اسفنجی را دارد که در حال حاضر حدود یک میلیون تن تولید می‌کند. از طرفی دیگر هم‌اکنون شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان مصرف‌کننده آهن اسفنجی شرکت هستند، ولی در سال آینده با شروع تولید اسلب در شرکت، در عمل فولاد تولیدی هرمزگان به صورت تختال به ظرفیت فولاد مبارکه می‌افزاید. همچنین ظرفیت آهن اسفنجی شرکت مزبور هم در سال آینده تکمیل خواهد شد.

وی در خصوص بدهی ۶۰۰ میلیارد تومانی فولاد هرمزگان و تاثیر آن بر حاشیه سود شرکت گفت: عمده بدهی‌های فولاد هرمزگان به بانک‌های ملت و فورتیس است که فولاد با پیش‌بینی همه این بدهی‌ها نسبت به خرید این شرکت اقدام کرده است و اساسا این بدهی‌ها طی چند سال مستهلک شده و تاثیر زیادی بر سود شرکت ندارد؛ چراکه شرکت جوان بوده و در سال آینده با به بهره‌برداری رسیدن از کارخانه فولادسازی، سود مناسبی عاید فولاد مبارکه خواهد کرد.

وی گفت: فولاد هرمزگان دارای دو خط ۸۰۰ هزار تنی آهن اسفنجی (میدرکس) است و دو کوه قوس الکتریکی و یک واحد ریخته‌گری را در خود جای داده است.

مبارکه چه شرکتی را خرید؟

کارخانه فولاد هرمزگان در ۲۰ کیلومتری بندرعباس واقع شده که عملیات اجرایی آن در خردادماه ۸۵ آغاز شده است. این کارخانه دارای ۲ بخش احیای مستقیم و فولادسازی است که واحد احیای مستقیم با ۲ مدول ۸۲۵ هزار تنی، در حال بهره‌برداری است و سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید و عرضه می‌کند. برنامه‌ریزی و هدف کارخانه، تولید ۵/۱ میلیون تن ورق تختال فولادی در سال است که در آستانه راه‌اندازی است. کارفرمای این طرح نیز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی بوده است که طی مزایده‌ای این شرکت را به مبلغ ۳/۱۲۰۲ میلیارد تومان به مزایده گذاشته بود که با توجه به بدهی و وام‌های فولاد هرمزگان به مبلغ ۳/۵۱۶ میلیارد تومان، مابقی آن مبلغ ۶۸۶ میلیارد تومان بوده که در نتیجه به این قیمت به مزایده گذاشته شد، اما با توجه به پیشنهاد فولاد مبارکه برای خرید این شرکت به قیمت ۸۵۵ میلیارد تومان، بهای تمام‌شده معامله برای فولاد مبارکه بالغ‌بر ۳/۱۳۷۱ میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به ارزش کل کارشناسی شده، مبلغ ۱۶۹ میلیارد تومان بالاتر است.

با این وصف، به دنبال خرید کل سهام فولاد هرمزگان از سوی فولاد مبارکه، عملا مبارکه با ورود به دوره جدیدی از حیات خود به عنوان غول فولادسازی کشور و بزرگ‌ترین هلدینگ ورق فولادی کشور اعلام موجودیت کرد.

این شرکت وام‌های ارزان‌قیمت با نرخ ۱۳ درصد از بانک‌های دولتی ایرانی و به نرخ ۴ درصدی از سندیکای بانک‌های اروپایی دریافت کرده است.

کار احداث فولاد هرمزگان که از خردادماه سال ۸۵ آغاز شده، در زمستان ۸۹ به بهره‌برداری می‌رسد و زمان احتمال بهره‌برداری از خط تولید اسلب (تختال) شرکت، فروردین‌ ۹۰ است.

شرایط مزایده ۶۸۶ میلیاردی

فولاد مبارکه اصفهان در شرایطی روز چهارشنبه گذشته موفق به خرید ۱۰۰ درصد از سهام فولاد هرمزگان شد که شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر را به عنوان رقیب در کنار خود داشت.

قیمت پایه این مزایده در شرایطی ۶۸۶ میلیارد تومان تعیین شده بود که گل‌گهر برای خرید این شرکت، قیمت ۷۰۱ میلیارد تومانی پیشنهاد کرده بود که در نهایت فولاد مبارکه به دلیل اعلام بالاترین رقم یعنی خرید بلوک به قیمت ۸۵۵ میلیارد تومان، موفق به تملک ۱۰۰ درصد شرکت فولاد هرمزگان شد. وثیقه تعیین شده برای شرکت در مزایده مزبور ۳۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تعیین شده بود که این وثیقه سنگین موجب شد تا دو حقوقی مایل به خرید، از حضور در مزایده مزبور انصراف دهند. از بنیاد مستضعفان و زیرمجموعه‌ها و کنسرسیوم بانک گردشگری با عضویت سرمایه‌گذاری ملی و دو شخصیت حقیقی سرشناس صنعت فولاد به عنوان شخصیت‌های حقیقی و حقوقی یاد می‌شود که از ادامه حضور در مزایده هرمزگان منصرف شده بودند تا میدان رقابت خرید این واحد ۵/۱ میلیون تنی به گل‌گهر و فولاد مبارکه سپرده شود.

فولادساز جوان ۳ میلیون گندله نیاز دارد

این شرکت نیاز به سالانه ۳ میلیون تن گندله برای تولید ۵/۱ میلیون تن فولاد دارد. از این رو، گل‌گهر نیز به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی گندله این شرکت در مزایده خرید فولاد هرمزگان شرکت کرد تا به این ترتیب رسما به حوزه تولید فولاد نیز وارد شود.فولاد هرمزگان به دلیل واقع شدن در منطقه آزاد تجاری - صنعتی خلیج فارس، شرایط متفاوتی را برای تامین مواد اولیه از جمله گندله و قیمت فروش محصولات تجربه خواهد کرد، مگر این که فولاد مبارکه به عنوان مالک شرکت، مواد اولیه این شرکت را تامین کند. گرچه طبق طرح جامع ۳۰ ساله فولاد کشور، تولیدکنندگان سنگ‌آهنی ملزم به تامین سنگ‌آهن مورد نیاز فولادسازان هستند.

ظرفیت تولید مبارکه هم‌اکنون ۲/۵ میلیون تن است که با خرید واحد ۵/۱ میلیون تنی فولاد هرمزگان، ظرفیت این شرکت به ۷/۶ میلیون تن خواهد رسید.گفته می‌شود به دلیل پیاده کردن سیستم تولید فولاد میدرکس در فولاد هرمزگان، این شرکت به سرعت در تولید آهن اسفنجی به ظرفیت می‌رسد و ظرف کمتر از دو سال نیز می‌تواند ۵/۱ میلیون تن اسلب تولید کند؛ بنابراین سال آینده به سوددهی خواهد رسید.

واکنش خصوصی‌سازی

در همین حال، معاون سازمان خصوصی‌سازی در برابر این سوال که با توجه به واگذاری خارج از عرف طرح فولاد هرمزگان که طی‌ آن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بدون هماهنگی با سازمان خصوصی‌سازی و استفاده از فرابورس اقدام به فروش آن کرد، آیا این معامله ۸۵۵ میلیارد تومانی که فولاد مبارکه برنده آن شده، قانونی است یا خیر؟ پاسخ داد: در طول سال‌های اخیر این نخستین بار بود که طرحی و شرکتی بدون هماهنگی و اطلاع سازمان خصوصی‌سازی معامله شده است.

عقدایی در گفت‌و‌گو با فارس ادامه داد: در این رابطه اعتراض سازمان خصوصی‌سازی را از طریق ارسال نامه‌ای در هفته گذشته به ایمیدرو و شخص وزیر صنایع اعلام کرده‌ایم و هنوز جواب نگرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون، همه واگذاری‌های دولتی باید از طریق سازمان خصوصی‌سازی باشد، اما فروش طرح فولاد هرمزگان بدون هماهنگی قبلی با این سازمان بود.

این مقام مسوول در واکنش به دیگر پرسش مبنی بر اینکه آیا امکان ابطال این معامله و مزایده وجود دارد؟ توضیح داد: باید منتظر واکنش مسوولان وزارت صنایع و طی مراحل قانونی بود و بعد اظهارنظر کرد، اما آنچه مسلم است اینکه این واگذاری در چارچوب قانون نیست.

احتمال ورود شورای رقابت به مزایده بزرگ

همچنین خبرگزاری فارس از قول یک منبع آگاه گزارش داده: شورای رقابت به‎دلیل ایجاد انحصار در صنعت فولاد و مناسب نبودن نحوه واگذاری از طریق مزایده باید درباره واگذاری فولاد هرمزگان نظر خود را اعلام کند.

وی اظهار داشت: به دو دلیل باید شورای رقابت درباره واگذاری فولاد هرمزگان نظر خود را اعلام کند.

وی افزود: با توجه به اینکه فولاد هرمزگان یک نوع اسلب خاص را تولید می‌کند و شرکت‌هایی از جمله فولاد مبارکه این کالا را تبدیل به ورق می‌کنند؛ بنابراین با خرید این شرکت توسط فولاد مبارکه، در صنعت فولاد انحصار ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: اسلبی که فولاد هرمزگان تولید می‌کند خاص بوده و تنها این شرکت در ایران این نوع اسلب را تولید می‌کند و در دنیا نیز شرکت‌های معدودی آن را تولید می‌کنند.

این منبع آگاه تصریح کرد: واگذاری این شرکت می‌توانست از طریق فرابورس انجام شود نه مزایده، زیرا اگر در فرابورس عرضه می‌شد، خریداران می‌توانستند بر اساس قیمت‌هایی که از سوی متقاضیان عرضه می‌شد، تصمیم گیری و قیمت دیگری را اعلام کنند، اما وقتی از طریق پاکت و مزایده‌ای واگذار شود، هر خریداری تنها یک قیمت را اعلام می‌کند.

به گفته وی، اگر این شرکت از طریق فرابورس عرضه می‌شد تقریبا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت فعلی فروش می‌رفت.