اکران فیلم اورسن ولز، 29 سال پس از مرگش

یک پروژه فیلم گمشده متعلق به اورسن ولز، کارگردان صاحبنام سینمای جهان سال‌ها پس از مرگ وی به پرده سینماها خواهد آمد. این پروژه فیلم آن سوی باد نام دارد که اورسن ولز در سال ۱۹۷۲ برای اولین‌بار آن را مقابل دوربین برد و بازیگران نامداری چون جان هوستون، دنیس هوپر و کلود شابرول قرار بود در آن ایفای نقش کنند. به گزارش روزنامه گاردین، این فیلم به دلیل کمبود بودجه و همچنین بیماری اورسن ولز نیمه‌تمام ماند، هرچند این کارگردان بزرگ هرزمان پولی به‌دست می‌آورد،‌ سکانس‌هایی از آن را مقابل دوربین می‌برد.

این پروژه فیلم هرگز به پایان نرسید و پس از مرگ اورسن ولز در سال ۱۹۸۲، برای همیشه کنار گذاشته شد. اما کنت سیدل، وکیل مدافعی که به دنبال دریافت حق ساخت این فیلم است اعلام کرد: ساخت این پروژه به‌زودی آغاز می‌شود و علاقه‌مندان سینما قادر به تماشای آخرین دستاورد اورسن ولز خواهند بود. اورسن ولز، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر صاحبنام هالیوود و خالق شاهکار همشهری کین، متولد ششم مه ۱۹۱۵، از بزرگ‌ترین فیلمسازان، فیلمنامه‌نویسان، بازیگران و تهیه‌کنندگان سینمای آمریکا بود که فعالیت چشمگیری همزمان در عرصه‌ تلویزیون، تئاتر، رادیو و سینما داشت.

وی به لطف شخصیت و صدای جذابش و نیز ساخته‌های خلاقانه، یکی از مستعد‌ترین هنرمندان قرن بیستم محسوب می‌شود.سبک خاص فیلمسازی، استفاده‌ خلاقانه از نور، بهره‌گیری بی‌نظیر از زاویه‌های دوربین، تکنیک‌های صدابرداری و برداشت‌های بلند ازجمله شاخصه‌های فیلمسازی اورسن ولز بودند.

اولین جرقه‌های شهرت ولز در سال ۱۹۳۸ رقم خورد؛ زمانی‌که کارگردانی و روایت داستان رادیویی اقتباس از رمان نبرد دنیاها را به‌ عهده گرفت.

اورسن ولز در سال ۱۹۴۱ با ساخت اولین فیلم بلند خود بر اوج قله شهرت ایستاد. همشهری کین که خود وی در آن نقش چارلز فاستر ولز را ایفا کرد، امروزه به عقیده بسیاری از منتقدین بهترین فیلم تاریخ سینمای جهان است که ولز در حالی‌که فقط ۲۵ سال داشت آن را مقابل دوربین برد.

اورسن ولز در سال ۲۰۰۲ در دو نظرسنجی جداگانه که ازسوی انجمن فیلم بریتانیا انجام گرفت، به‌عنوان بهترین کارگردان تمام ادوار سینمای جهان انتخاب شد.وی درعرصه‌ بازیگری نیز بسیار مستعد بود، به‌طوری که رتبه‌ شانزدهم فهرست ۱۰۰ بازیگران برتر تاریخ هالیوود را در فهرست انجمن بازیگران آمریکا در اختیار دارد.اورسن ولز متولد ششم مه ۱۹۱۵ در ویسکونسین در خانواده‌ای متمول و صاحب نفوذ بود که در چهار سالگی شاهد جدایی پدر‌و‌مادرش بود و در ۹ سالگی مادرش را از دست داد. پس از مرگ پدر، وی به اروپا و شهر دوبلین مهاجرت کرد و به عنوان بازیگر تئاتر مشغول به فعالیت شد.

موفقیت او تا آنجا ادامه یافت که به آمریکا رفت و همزمان با اجرای تئاتر، در رادیو شروع به‌کار کرد. اولین فعالیت اورسن ولز در هالیوود، گویندگی نمایشنامه رادیویی خانواده رابینسون در سال ۱۹۴۰برای رادیو RKO بود؛ هرچند پیش از آن وی در تلاش برای ساخت اقتباس سینمایی از رمان قلب تاریکی جوزف کونراد بود.

اگرچه آکادمی اسکار توجه لازم را به این فیلم نداشت، اما همشهری کین توانست در طول سال‌ها به‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما شناخته شود. هرچند به تاخیر افتادن زمان اکران و توزیع نامناسب فیلم موجب شد تا میزان فروش آن چندان چشمگیر نباشد. اورسن ولز روز دهم اکتبر ۱۹۸۵ در سن

۷۰ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت. وی با وجود آنکه در زمان خود کمتر مورد توجه قرار گرفت، امروزه یکی از کسانی است که از لحاظ جنبه‌های بصری سینما بسیار مورد تحسین است.