تدوین پاسخ رسمی مجلس به نامه احمدی‌نژاد

عکس: خبرگزاری مهر

واکنش‌های غیررسمی‌نمایندگان به نامه احمدی‌نژاد همچنان ادامه دارد دنیای اقتصاد- «مجلس حتما به نامه اخیر رییس‌جمهور پاسخی حقوقی، مستند و مستدل خواهد داد.»‌این جمله را حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رییسه مجلس گفته و زمان انتشار‌این پاسخ را نیز «هفته‌آینده» اعلام کرده است.

نامه‌ای که روز دوشنبه در رسانه‌ها منتشر شد و قبل از آن، برای تک‌تک نمایندگان مجلس ارسال شده بود. محمود احمدی‌نژاد در ‌این نامه، از رییس مجلس، رییس قوه‌قضائیه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد کرده و نسبت به دو مصوبه مجمع درباره بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی اعتراض کرده بود.

هرچند برخی نمایندگان به طور پراکنده به نامه رییس جمهور واکنش نشان داده اند، مجلس شورای اسلامی ‌تاکنون پاسخی رسمی ‌به ‌این نامه نداده است. اما حسین سبحانی نیا، عضو هیات رییسه مجلس دیروز به سایت خبری جام جم آنلاین گفت: هیات رییسه مجلس طی نامه‌ای رسمی خطاب به رییس‌جمهور، پاسخ قانونی، منطقی و مستند به وی می‌دهد.

نماینده نیشابور افزود: هیات رییسه تصمیم دارد تا این نامه را که خطاب به محمود احمدی‌نژاد نوشته خواهد شد، هفته آینده برای رییس‌جمهور ارسال کند.

کوهکن: نامه قابل پیگیری است

محسن کوهکن، دیگر عضو هیات رییسه مجلس نیز این نامه را از ابعاد سیاسی و حقوقی قابل پیگیری دانست.

کوهکن در گفت‌وگو با ایسنا افزود: پاسخ نمایندگان به نامه بستگی به استنباط و برداشت آنان از مسائل مطرح شده در آن دارد. ممکن است یک نماینده حقوقدان مجلس آن را نقد کند یا پاسخی محترمانه بدهد، ولی به طور کل در مجلس عرف است که موضوع یا مطالبه‌ای که از حالت فردی خارج شده و از جنبه عمومی فراتر رفت، در ساز و کار جمعی قرار می‌گیرد، البته بخش عمده‌ای از نامه انتقاد از عملکرد دکتر لاریجانی است که پاسخ بر عهده ایشان است.

نماینده لنجان در مجلس در پاسخ به بخش‌هایی از نامه رییس‌جمهور تصریح کرد: با شناختی که داریم، اعضای مجمع مشروعیت کار و مسیرشان را در رضایت آقا می‌دانند، هرچند که امکان دارد در موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرها سخنانی بیان شود که شنوندگان برداشت‌های دیگری کنند. این‌گونه استنباط‌ها هرگز نمی‌تواند افراد را متهم به نقض فرامین و دستورات مقام معظم رهبری کنند.

وی یادآور شد: اگر قرار بر تحلیل عملکرد افراد با این نگرش باشد بحث معاون اولی آقای مشایی پیش می‌آید و نظر مقام معظم رهبری به خاطر می‌آید که بی‌توجهی به نظر آقا چند روز به درازا کشید، آیا باید روی رییس‌جمهور خط قرمز کشید؟

عباسپور: به همه ارکان نظام اعتراض دارند

علی عباسپور تهرانی فرد، رییس‌کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم درباره ‌این نامه به‌ایلنا گفت: رییس‌جمهور به عملکرد مجلس، شورای نگهبان، قوه‌قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام معترض است و می‌توان گفت که وی به همه ارکان نظام اعتراض دارد که در نتیجه قوانینی را که می‌پسندد از قوانینی که نمی‌پسندد تفکیک می‌کند و در مورد ابلاغ قوانین نیز به همین شکل عمل می‌کند.

غفوری فرد: به‌دنبال تقابلند

حسن غفوری فرد، نماینده تهران و از اعضای سابق هیات رییسه مجلس نیز در‌این باره گفت: شاید برای اولین بار بعد از انقلاب این اتفاق می‌افتد که یک رییس‌جمهور به چنین نامه‌نگاری اقدام می‌کند. از محتوای این نامه به نظر می‌آید که ایشان نمایندگان را در مقابل ریاست مجلس و ریاست قوه‌‌قضائیه قرار داده‌اند؛ در حالی که وظایف رییس‌جمهور، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، همه در قانون اساسی به طور دقیق عنوان شده است.

وی در گفت‌وگو با ‌ایسنا با بیان اینکه اگر رییس‌جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت می‌کرد شاید موضوع به این‌جا نمی‌کشید، تاکید کرد: ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام به موجب حکم مقام معظم رهبری در ۲۷ اسفند ۱۳۷۵ تعیین شده و طبق همین حکم رییس‌جمهور یکی از اعضای حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. بنابراین اگر قرار باشد از قانون تمکین کنیم یکی از وظایف اصلی رییس‌جمهور شرکت در جلسات مجمع تشخیص است.

انصاری: نامه، رویکرد تبلیغی دارد

جمشید انصاری، نماینده زنجان هم در واکنش به نامه رییس‌جمهور گفت: ‌این نامه بیشتر از آنکه به دنبال حل مشکلات کشور باشد، رویکرد تبلیغی- سیاسی دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، اظهار کرد: ایشان اگر به جای‌اینگونه نامه‌نگاری‌ها به بخشی از تکالیف قانونی خودشان عمل می‌کردند و به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت در جلسات مجمع حضور پیدا کرده و نظرات خود در مورد مشکلات اجرایی را آنجا مطرح می‌کردند، بهتر بود، تا ‌اینکه با نوشتن‌ این نامه‌ها، مصوبات مراجع قانونی کشور را زیر سوال ببرند.

انصاری یادآور شد: این نامه بیشتر از آنکه به دنبال حل مشکلات کشور باشد بیشتر رویکرد تبلیغی- سیاسی دارد و رییس‌جمهور با توجه به اختلاف نظرهایی که با برخی مسوولان دارند‌ این موضوع را فرصتی مغتنم دانسته‌اند که ‌این نه تنها مشکلی از مشکلات مردم حل نمی‌کند، بلکه به مشکلات کشور اضافه خواهد کرد.

خباز: قضیه تازه‌ای نیست

همچنین محمدرضا خباز، نماینده کاشمر در مورد نظرات رییس‌جمهور درباره جایگاه قانونی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبق قانون اساسی، مجمع اولا مشاور عالی رهبری انقلاب است و دوم ‌اینکه در موارد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان باید اختلاف را

حل و فصل کند. مجمع سال‌های سال است که ‌این دو وظیفه را انجام می‌دهد و هیچ‌کس هم به‌ این تصمیم‌ها اعتراض نکرده است. بنابراین تصمیم مجمع تشخیص درباره بانک مرکزی اتفاق بدیع و نویی نیست.

وی در گفت‌وگو با خبرآنلاین اضافه کرد:

۱۰ -۱۵ سال است که ‌این کار در حال انجام است. رهبر انقلاب که ‌این آقایان را منصوب کردند،‌ این روال را پذیرفته‌اند و مجلس هم که مرجع قانون‌گذاری است ‌این موضوع را پذیرفته است و ‌این کار انجام می‌شود.

خباز قهر کردن رییس‌جمهور از مجمع تشخیص مصلحت را به ضرر نظام دانست و گفت: ‌این حرکت چه معنایی دارد؟ قهر با ارکان نظام موجب می‌شود تصمیمی‌گرفته شود که وقتی شما در آن حضور ندارید بدان اعتراض کنید، به ویژه بعد از ترکیبی که رهبری برای آن تعیین فرمودند.

مصباحی‌مقدم: انتظار تبعیت نداشته باشند

همچنین غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در مورد نامه رییس‌جمهور اظهار کرد: بروز التهاب در شرایطی که کشور از یک سو در شرایط تحریم اقتصادی و در حال اجرای قانون یارانه‌ها است و از سوی دیگر تحولات لبنان و تونس را در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای داریم، به هیچ وجه شایسته نیست و تنها موجب نگرانی و التهاب در بین مردم می‌شود.

رییس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی، هرگونه تضعیف قوا را به صلاح نظام ندانست و گفت: نهادهای قانونی مثل دولت، مجلس، قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان هرگز نباید تضعیف شوند و در ‌‌نهایت اتحاد، همکاری و تعامل با یکدیگر حرکت کنند.

مصباحی مقدم در ادامه با بیان اینکه این نهاد‌ها از جمله مجلس وابسته به شخص نیستند، تصریح کرد: این گونه نیست که رییس مجلس در جایگاه دستور دادن به نمایندگان باشد و نمایندگان به حساب ریاست از او تبعیت کنند؛ بلکه هر نماینده‌ای دارای اندیشه و رای است و این رییس مجلس است که تابع نظرات جمعی نمایندگان است.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: اگر رییس جمهور انتظار دارند که مجلس تابع نظرات ایشان باشند، انتظار به‌جایی نیست و اگر قبول دارند که مجلس قانونگذار است و گاهی می‌تواند دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشد، باید اولا در قانونگذاری تابع نظرات مجلس باشند؛ چرا که مردم رییس‌جمهور را برای اجرا انتخاب کرده‌اند، ثانیا اگر نظرات متفاوتی دارند با ارائه یک استدلال قوی در کنار ارائه لایحه، بر نظرات و آرا نمایندگان اثر بگذارند.

کاتوزیان: وارونه‌انگاری شده است

حمیدرضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی مجلس هم دراین باره تاکید کرد: مطالب مطرح شده در نامه رییس‌جمهور وارونه است و تخلف مجلس از قانون اساسی و منویات رهبری صحت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نامه رییس‌جمهور احساساتی تنظیم شده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد با کسب اطلاعات غلط، عصبی و از روی احساسات دست به قلم شده و خطاب به نمایندگان مجلس نامه نوشته است. این نماینده افزود: با وجود اینکه شکل ظاهری نامه رییس‌جمهور حقوقی بود، اما در واقع، نامه احمدی‌نژاد سیاسی است.

به گفته نماینده تهران، در نامه احمدی‌نژاد مطالب به گونه‌ای بیان شده است که به نظر می‌رسد مردم و رهبری یک طرف و در سوی دیگر مجلس، قوه قضاییه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته‌اند؛ این مساله صحت ندارد و رییس‌جمهور باید با دقت بیشتری این نکته را بیان می‌کرد.

کاتوزیان با تاکید بر اینکه رییس قوه مجریه در خصوص حد و مرز اختیارات مجلس و مجمع، خلط مبحث کرده و مسائل را وارونه جلوه داده است، گفت: طرح این موضوعات از جمله اینکه آیا مجلس می‌تواند اعلام جنگ کند معنا ندارد، چرا که قانون اساسی حد و مرزی برای تمام قوا تعیین کرده است و طرح این مسائل به این شکل درست نیست.

رییس کمیسیون انرژی با بیان اینکه نامه رییس‌جمهور به نوعی تخلف از رهنمود رهبری است، تصریح کرد: زمانی که اختلاف نظر بین مجلس و دولت به گوش مقام معظم رهبری رسیده و قرار است ایشان برای حل این اختلاف چاره‌جویی کند، ارسال چنین نامه ای

خلاف است.

نمایندگان مجلس بیانیه می‌دهند

خبرگزاری مهر گزارش داد: برخی از نمایندگان مجلس تصمیم دارند در پاسخ به نامه رییس‌جمهور که روز دوشنبه منتشر شد بیانیه‌ای تنظیم و در صحن مجلس قرائت کنند.

این بیانیه پس از جمع‌آوری امضا در صحن مجلس قرائت خواهد شد. همچنین محمد حسن ابوترابی نایب رییس مجلس، احمد توکلی و محمدرضا باهنر، اعضای حاضر در کارگروه مجلس، دولت و شورای نگهبان که برای رفع اختلاف دو قوه تشکیل شده بود نیز قصد دارند تا با انتشار نامه‌ای به اظهارات رییس‌جمهور درباره عملکرد مجلس که مورد انتقاد قرار گرفته است پاسخ داده و مواردی را به رییس‌جمهور یادآوری کنند