ال سی دی‌ها همچنان پرفروش‌ترند

بازار دیجیتال- به نظر می‌رسد تلویزیون‌های LED همچنان جزو کم‌مخاطب‌ترین نمونه‌های تلویزیون در بازار هستند. به طوری که بر اساس اعلام فعالان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تقاضا در بازار تلویزیون مربوط به تلویزیون‌های LED است و تلویزیون‌های LCD حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد تقاضا در بازار را به خود اختصاص داده‌اند. میزان تقاضا برای تکنولوژی جدیدتر تلویزیون در بازار داخلی که ۳D است هم حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است. شاید به همین دلیل باشد که طی هفته‌های اخیر برای چندمین مرتبه شاهد کاهش قیمت این نمونه از تلویزیون‌ها در بازار داخلی بودیم. براساس اعلام فعالان بازار، کاهش تقاضا برای نمونه‌های LED در حدی بوده است که طی سال گذشته قیمت این کالا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد و در مورد برخی از برندها ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.

بر اساس اعلام فعالان بازار حتی ارائه هدایا ضمن خرید به خریداران که شامل انواع سینمای خانگی، دوربین عکاسی و فیلمبرداری و... بوده است هم نتوانسته است کمکی به جذب مخاطب برای نمونه‌های LED در بازار کند .

نمایندگی‌های فروش نیز با تایید اظهارات فعالان بازار می‌گویند، تلویزیون‌های LED از مهجورین بازار تلویزیون هستند و با توجه به این موضوع که قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های LCD دارند، نتوانسته‌اند حضور موفقی در بازار داشته باشند.

ایزدی، یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید، علاوه بر قیمت بالای نمونه‌های LED عوامل دیگری باعث شد در حق این نوع تلویزیون‌ها اجحاف شود. به گفته وی، فرهنگ‌سازی و تبلیغات ضعیف یکی از این دلایل است.

وقتی مصرف‌کننده نمی‌داند برای یک تکنولوژی نوین باید پول بیشتری بپردازد، این اتفاقات رخ می‌دهد. علاوه بر این مصرف‌کنندگان ایرانی هنوز از نمونه‌های LCD استقبال می‌کنند. تنها به این دلیل که نمونه‌های ال سی دی قیمت پایین‌تری نسبت به سایر نمونه‌های تلویزیون دارند.

صائب یکی دیگر از فعالان بازار نیز با بیان این مطلب که میزان تقاضا در بازار برای نمونه‌های LED در حدود ۷۰ درصد کمتر از میزان تقاضا برای نمونه‌های LCD است، گفت: یکی از بدشانسی‌هایی که تلویزیون‌های LED به ویژه برخی از سایزها مانند ۴۰ اینچ‌ها با آن مواجه شدند، این بود که در فاصله کوتاهی پس از عرضه نمونه‌های LED به بازار تلویزیون‌های سه بعدی وارد بازار شدند و جذابیت این تلویزیون‌ها باعث شد تا کمتر خریداری به سمت نمونه‌های LED برود. علت هم مشخص است. چرا که یک مصرف کننده که قرار است حدود دو میلیون تومان بابت خرید یک تلویزیون LED با سایز ۴۰ اینچ بپردازد، ترجیح می‌دهد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بیشتر بپردازد و یک نمونه ۳D با پروموشن بهتر خریداری کند. همچنین مصرف‌کننده‌ای که قدرت خریدش حدود یک میلیون تومان است، یک نمونه LCD را به نمونه‌های دیگر ترجیح می‌دهد.

یکی از مسوولین شرکت حافظ پخش که از کاهش ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی قیمت برخی از نمونه‌های LED برند سامسونگ در بازار طی دو هفته اخیر خبر می‌دهد، گفت: طی مدت اخیر به غیر از نمونه‌های LED قیمت سایر تلویزیون‌ها تغییری نکرده است و علت هم کاهش شدید تقاضا برای نمونه‌های LED بوده است.

مسوول یکی از نمایندگی‌های فروش تلویزیون‌های سونی در خیابان جمهوری نیز گفت: وقتی یک تکنولوژی جدید وارد بازار می‌شود و می‌آید تا پاجای پای یک تکنولوژی محبوب و پرمخاطب مثل LCD بگذارد باید برای فروش آن برنامه‌ریزی شود. وی نیز از کاهش قیمت نمونه‌های LED این برند طی هفته‌های گذشته خبر داد.

ابراهیم درستی، رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری نیز که چندی پیش در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد اعلام کرده بود، قیمت بالای نمونه‌های LED باعث شده است این نمونه از تلویزیون‌ها در بازار مخاطب چندانی نداشته باشند، گفت: امیدواریم کاهش قیمت‌ها در بازار بتواند کمکی به افزایش تقاضا برای این تلویزیون‌ها باشد. به گفته وی، در شرایط فعلی به دلیل عواملی همچون کاهش قدرت خرید مردم و همچنین شرایط اقتصادی حاکم در بازار باعث شده تا مشتریان تمایل چندانی به خرید انواع تلویزیون‌های LED و حتی LCD نداشته باشند و هم‌اکنون به دلیل کاهش تقاضا برای انواع تلویزیون‌های LCD و LED بازار این کالای دیجیتالی به سردی سپری می‌شود.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی که بازار این کالای دیجیتالی کم رونق سپری می‌شود، قیمت انواع تلویزیون‌های LCD و LED در روزهای پایانی سال بالا نخواهد رفت و حتی برخی از عرضه‌کنندگان قیمت نمونه‌های LED را کاهش داده‌اند.