گروه مسکن- مهدیس فرقانی: این روزها مسوولان در بخش مسکن سعی دارند با سم زدایی‌های لازم مانع از رشد قیمت‌های خرید و فروش شوند و تذکرهای مکرر آنها در برخی از مناطق باعث شده تا نرخ‌های پیشنهادی فروش بدون تغییر ثابت باقی بمانند.

با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برخی از افرادی که همیشه در کمین هستند تا در فرصتی مناسب جو بازار مسکن را به سمت افزایش قیمت تحریک کنند، فعالیت خود را آغاز کردند، در حالی‌که قبل از اجرای طرح تحول اقتصادی مسوولانی که کنترل بازار مسکن را در دست دارند، وقوع این مساله را پیش‌بینی می‌کردند و از متقاضیان خواستند که با رفتار منطقی باعث ایجاد نوسان قیمت‌ها نشوند، چراکه بسیاری از فعالان بازار مسکن براین باورند هنگامی که به هر دلیل متقاضیان به بازار معاملات ملکی هجوم می‌آورند باعث نوسان قیمت‌های پیشنهادی فروش می‌شوند.
تعدادی از مشاوران املاک فعال در محدوده میدان راه‌آهن در این باره چنین اظهار کردند: طی یک ماه گذشته، شاید تنها مناطق جنوبی تهران شاهد کمترین تحولات قیمتی در بازار مسکن بوده به‌طوری که در حال حاضر نزدیک به 80 درصد از مالکان همچنان بر سر قیمت‌های اعلام شده خود (قبل از اجرای طرح تحول اقتصادی) هستند و حدود 20 درصد از مالکان نرخ‌های فروش خود را تغییر داده‌اند، این در حالی است که در دیگر مناطق تهران فروشنده‌های بیشتری در قیمت فروش ملک خود تجدیدنظر کرده‌اند.
صالحی یکی از بنگاهداران املاک در محدوده خیابان زمزم گفت: بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با رونق نسبی همراه شد و این میزان استقبال به دلیل انتظارات کاذب متقاضیان در بازار مسکن بود، چراکه آنها انتظار افزایش قیمت داشتند؛ اما زمانی که به بازار مراجعه کردند و متوجه ثبات قیمت‌ها شدند اغلب خریداران از خرید منصرف شدند و تصمیم گرفتند در فرصت مناسب اقدام به خرید کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: بسیاری از خریداران و فروشنده‌ها در بازار مسکن براین باور بودند که ایجاد طرح تحول اقتصادی شرایط بازار مسکن فعلی را مانند اوضاع سال 86 خواهد کرد، به‌طوری که 3 سال پیش با افزایش کاذب قیمت مسکن حتی متقاضیانی بودند که بدون اینکه واحد مورد معامله را از نزدیک مشاهده کنند سریع آن را معامله کردند.
این مشاور املاک همچنین خاطرنشان کرد: در بازار مسکن منطقه راه‌آهن به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد که متقاضیانی با بودجه کافی برای خرید واحد مورد نظر حضور دارند، اما هم‌اکنون اقدام به خرید نمی‌کنند چراکه این احتمال را در نظر دارند که ممکن است در چنین شرایطی دچار ضرر شوند، البته باید به این نکته اشاره کرد که در مناطق جنوبی تهران به دلیل اینکه قشر کم درآمد جامعه سکونت دارد معمولا نوسان قیمت در بازار مسکن روی این مناطق کمترین میزان خواهد بود، در نتیجه بازار معاملات مسکن در این دسته از مناطق همیشه از یک قیمت واضح برخوردار است. این در حالی است که مالکان در برخی مناطق شمال شهر تهران اخیرا قیمت پیشنهادی را افزایش داده‌اند که بهترین پاسخ از طرف خریداران «نخریدن» است.
مشاور املاکی در محله سعادت‌آباد در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: تجربه ثابت کرده اگر خریدار به قیمت کاذب فروشنده کم محلی کند، مالک بلافاصله نرخ را پایین می‌آورد.