علی‌اکبر صالحی‌، سرپرست وزارت خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی‌ایران تاکید کرد که تبادل سوخت بر اساس بیانیه تهران انجام می‌شود. صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر که در آستانه برگزاری مراسم رای اعتماد مجلس به وی به عنوان وزیر خارجه انجام شد‌، در پاسخ به سوالی در رابطه با شایعات اخیر مبنی بر پیشنهادات جدید درباره تبادل سوخت تصریح کرد: همچنان که قبلا اعلام کرده‌ایم ما آمادگی داریم بر اساس بیانیه تهران تبادل سوخت را انجام دهیم.

وی در رابطه با پیشنهادات جدید نیز گفت: اگر شرط و شروط جدیدی مطرح باشد مسوولیت بررسی و تصمیم‌گیری در رابطه با شرایط جدید برعهده دبیر شورای عالی امنیت ملی است.

سرپرست وزارت خارجه تاکید کرد: فعلا نظر رسمی ‌جمهوری اسلامی ‌ایران آمادگی برای انجام تبادل سوخت در چارچوب بیانیه تهران است.

صالحی در خصوص برگزاری نشست ‌ایران با اعضای گروه وین (آمریکا، روسیه و فرانسه) در حاشیه اجلاس ‌ایران با گروه ۱+۵ در استانبول نیز گفت: در ‌این نشست ‌ایران آمادگی خود را برای تبادل سوخت در چارچوب بیانیه تهران با طرف مقابل مطرح کرد و مقرر شد طرفین نتیجه را اعلام کنند.

پیش از‌ این‌، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که در جریان مذاکرات استانبول، پیشنهاد قبلی مبادله سوخت اتمی‌که به‌ایران داده شده بود، بازرسی، بازبینی و دوباره ارائه و مطرح شد که اگر‌ایران آن را بپذیرد، «فضای لازم، مطمئن و بهتری برای رسیدن به گفت‌وگوهای سازنده، حاصل خواهد شد».

مذاکرات ایران با نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان در استانبول، ادامه گفت‌وگوهای ماه گذشته آنها در ژنو بود که پس از توقف ۱۴ ماهه از سرگرفته شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفته بود: «با توجه به پیشنهادی که ما در آن تغییراتی داده و به ‌ایران ارائه کردیم، منتظر پاسخ تهران هستیم.»

این در حالی است که از جزئیات طرح مبادله سوخت اتمی‌ که سخنگوی وزارت خارجه روسیه به آن اشاره کرده، چیزی منتشر نشده است.