دنیای اقتصاد- قیمت سکه بهار آزادی بار دیگر با افزایش چشمگیر قیمت به رکورد بی‌سابقه ۳۷۷ هزار تومان رسید؛ قیمت طلا در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه در بازار لندن به سطح ۱۴۱۸ دلار نیز رسید؛ در حالی که در پایان معاملات روزانه در نیویورک بر روی نرخ ۱۴۰۲ دلار فرود آمد. در بازار ارز داخلی نیز به دنبال ابلاغ بخشنامه اداره نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی به صرافی‌ها مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش دلار و یورو به نرخ آزاد، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد افزایش یافت و به نرخ ۱۱۰۵ تومان فروخته شد. ارز گران نتیجه مداخله در مسیر پر حاشیه دلار مسافری

قیمت داغ ۳۷۷ هزار تومانی سکه در شب‌های سرد اسفند

مسعود رضا طاهری- قیمت سکه بهار آزادی بار دیگر با افزایش چشمگیر قیمت به رکورد بی‌سابقه ۳۷۷ هزار تومان رسید. سیاست اخیر بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز در بازار آزاد نیز به افزایش قیمت دلار و یورو در دست دلالان دامن زده است.

روز پنج‌شنبه قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی در بازار داخلی با ۷ هزار تومان افزایش دیگر نسبت به نرخ روز چهارشنبه به نرخ ۳۷۷ هزار تومان رسید.از روز پنج‌شنبه ۲ هفته قبل(۲۸/۱۱/۸۹) تا پنج‌شنبه هفته گذشته (۰۵/۱۲/۸۹) قیمت سکه از ۳۶۱ هزار تومان به ۳۷۷ هزار تومان رسیده که در این مدت۴/۴ درصد رشد قیمت را ثبت کرده است.

قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد در این مدت تنها با ۸/۰ درصد رشد قیمت از حد ۱۰۹۶ تومان به ۱۱۰۵ تومان افزایش یافته است. بهای جهانی طلا نیزدر این یک هفته نزدیک به ۴/۲ درصد افزایش قیمت داشته و از نرخ ۱۳۸۴ دلار به بالاترین نرخ

لحظه‌ای در روز پنج‌شنبه به سطح ۱۴۱۸ دلار رسید.قیمت طلا در پایان معاملات روز پنج‌شنبه در سطح ۱۴۰۲ دلار بسته شد.

اتحادیه طلا و جواهر در سایت اختصاصی خود قیمت سکه بهار آزادی را ۳۷۹ هزار تومان اعلام کرد. نرخ سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه نیز در این سایت به ترتیب ۴۳۵ هزار تومان ،۱۹۱ هزار تومان و ۹۹ هزار تومان درج شده است. در حالی که قیمت این اقلام با تفاوت قابل توجهی از نرخ بازار منطقه فردوسی بالاتر است. روز پنج‌شنبه قیمت سکه طرح قدیم ۴۳۲ هزار تومان فروخته شد. نیم‌سکه ۱۸۸ هزار تومان و ربع سکه ۹۷ هزار تومان فروخته شدند.

طلا در بازارهای جهانی

قیمت طلا در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه در بازار لندن به سطح ۱۴۱۸ دلار نیز رسید. در حالی که در پایان معاملات روزانه در نیویورک بر روی نرخ ۱۴۰۲ دلار فرود آمد. افزایش نگرانی‌ها از افزایش خشونت دولت قذافی در لیبی و نگرانی از تداوم افزایش قیمت نفت منجر به بالا رفتن سریع قیمت طلا در بازار لندن شد. پس از آن با اعلام جبران کاهش احتمالی تولید نفت لیبی توسط عربستان، شاخص بازار‌های بورس دنیا رو به افزایش نهاد. در عین حال با اوج گرفتن قیمت طلا برخی از سرمایه‌گذاران به فروش عمده آن اقدام کردند. تا ساعت ۱۷ روز گذشته به وقت تهران قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری به ۱۴۰۷ دلار رسید که نسبت به نرخ ۱۴۰۲ دلار پایان معاملات روزانه پنج‌شنبه ۵ دلار افزایش داشت.

مسیر پر حاشیه دلار مسافری

با ابلاغ بخشنامه اداره نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی به صرافی‌ها مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش دلار و یورو به نرخ آزاد ، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد مرتبا در حال افزایش است.روز پنج‌شنبه قیمت هر دلار آمریکا در بازار ۱۱۰۵ تومان فروخته شد؛ در حالی که صرافی‌ها با ممنوعیت شدید خرید و فروش ارز به نرخ آزاد مواجه‌اند، با این حال محدودیت فروش ۲۰۰۰ دلاری ارز به مسافران در قبال ارائه بلیت تایید شده و گذرنامه موجب متلاطم شدن بازار ارز شده است. تقریبا در ۱۰ روز اخیر قیمت دلار در بازار داخلی با وجود تضعیف شدن آن در بازارهای جهانی از ۱۰۹۵ تومان به ۱۱۰۵ و حتی ۱۱۱۰ تومان افزایش یافته است. قیمت یورو در این شرایط با توجه به افزایش برابری آن در مقابل دلار آمریکا تا فراتر از ۳۷/۱ نزدیک به ۲۷ تومان رشد قیمت داشته است.

صرافی‌هایی که از خرید ارز مسافری از بانک مرکزی امتناع می‌کنند اجازه خرید و فروش ارز آزاد را ندارند.در عین حال برخی از صرافی‌ها که حتی در مناطق پر رفت و آمدی همچون چهارراه استانبول حضور ندارند، روزانه تا ۲۰۰ هزار دلار از بانک مرکزی ارز دریافت می‌کنند . این گونه صرافی‌ها باید براساس قانون حداقل به ۱۰۰ مسافر خارج از کشوردر قبال ارائه بلیت ارز بفروشند. برخی از صرافی‌های چهارراه استانبول در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد حداکثر مسافر متقاضی ارز با بلیت تایید شده را برای هر صرافی در روز بعضا تا ۲۰ نفر تخمین می‌زنند. بنابراین در صورت عدم رسیدگی کامل به مدارک تحویل ارز مسافری امکان سوء استفاده توسط برخی سودجویان تا میزان ۳ الی ۴ میلیون تومان روزانه وجود دارد.اگر این اتفاق صورت بگیرد بانک مرکزی ضمن سرازیر کردن ارز دولتی ۱۰۴۰ تومانی به جیب برخی سودجویان، مداخله عجولانه ای را در بازار ارز آغاز کرده است که به تنها به جمع‌آوری مجدد ارز از دست مردم منجر نخواهد شد بلکه به داغ شدن نرخ ارز در بازار شب عید نیز دامن خواهد زد.