گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام هفته گذشته با ثبت ۲/۳ درصد رشد، کارنامه خیره کننده‌ای به جای گذاشت تا معامله‌گران به ثبت رکوردهای تازه‌ای در فصل بهار امسال امیدوارتر باشند. در روز چهارشنبه شاخص کل بورس توانست بار دیگر رکوردشکنی کند و به ۴۲ هزار واحد برسد. انتظار اولیه آن است که با بازگشایی نمادهای متوقف شاخص بتواند در دو هفته آینده به سطوح جدیدی دست یابد که ۴۵ هزار واحد می‌تواند هدف کوتاه مدتی برای شاخص باشد. شاخصی که پتانسیل مناسبی را در دو گروه پالایشی و پتروشیمی خود شاهد است. روز چهارشنبه شاخص توانست در حالی به ۴۲ هزار واحد برسد که پتروشیمی شازند در بازگشایی نماد شگفتی ساز شد و این نماد که با تعدیل قابل توجه پیش‌بینی سود خود را برای سال ۹۱ از یک هزار و ۹۸۷ ریال به سه هزار و ۳۶۳ ریال افزایش داده و احتمالا با محافظه‌کاری عجیب سود سال ۹۲ خود را یک هزار و ۶۲۰ ریال اعلام کرده است، در بازگشایی نماد با اقبال بازار مواجه شد تا ۶/۴۳ درصد رشد قیمت را تجربه کند. این اتفاق تاثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدتی را می‌تواند بر بازار داشته باشد؛ از نظر تاثیر کوتاه‌مدت بازگشایی نماد شاراک توانست بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی «وبانک» را پس از تعدیل ۸۹۷ ریال به ۹۵۱ ریال با صف خرید ۱۵ میلیون سهمی مواجه کند. سرمایه‌گذاری توسعه ملی نیز صف خرید را تجربه کرد. در همین حال در میان‌مدت بیشتر کارشناسان بار دیگر به تجزیه و تحلیل پتروشیمی‌ها پرداخته‌اند. همچنین جهش سود مورد انتظار از پتروشیمی‌های نظیر زاگرس، خارک، مارون می‌تواند روند مثبت شرکت‌های هلدینگی نظیر خلیج‌فارس، نفت و پارسیان و سرمایه‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی و غدیر را در پی داشته باشد. در همین حال اولین تعدیل‌های گروه تصفیه نفت در دو نماد نفت بهران و ایرانول هم نشان از رشد قابل ملاحظه این گروه دارد که همین امر می‌تواند این گروه را نیز امسال صدرنشین سازد.

معامله‌گران در بازار سهام همچنین در تحولات سیاسی شاهد اظهار نظر وزیر خارجه و همچنین معاون دکتر جلیلی مبنی بر دعوت از گروه ۵+۱ برای از سرگیری مذاکرات اتمی بودند؛ انتظار می‌رود این سخنان با واکنش مثبت گروه ۵+۱ مواجه شود.

در همین حال در حوزه اقتصادی تلاش دولت برای مهار تورم که اینک در حوزه مواد غذایی و خدمات عمومی در حال رکوردشکنی است، افزایش یافته است. این در شرایطی است که هفته گذشته خبرهایی در مورد حذف ارز مرجع کالاهای اساسی مطرح شد که این امر جهش ۴۰ درصدی بهای روغن نباتی و گوشت را به همراه آورد؛ اما اینک معاون اول رییس جمهوری می‌گوید: دولت مکلف به تامین ارز مرجع برای کالاهای اساسی است و این روند را ادامه خواهد داد.

محمدرضا رحیمی افزود: خبری که از سوی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه دولت به کالاهای اساسی ارز مرجع نمی‌دهد، کاملا بی‌اساس و بدون نظر دولت بود.

وی با بیان اینکه در دولت چنین چیزی به تصویب نرسیده است، اظهارکرد: با افرادی سودجو که از این خبر سوء استفاده کردند و کالاهایی مانند روغن را در انبارها احتکار تا با ارز غیرمرجع بفروشند به شدت برخورد می‌شود.

در همین حال برخی منابع غیر رسمی مدعی هستند با حذف ارز مرجع به زودی ارز مبادلاتی نیز محدودیت‌هایی را شاهد خواهد بود و تنها برخی از اولویت‌ها می‌توانند ارز مبادلاتی دریافت کنند.در صورت جهش قیمت در ارز مبادلاتی و انتقال تقاضا به ارز آزاد شرکت‌های دارای صادرات جایگاه بهتری را تجربه خواهد کرد.

در همین حال در حوزه بازار جهانی معامله گران شاهد نوسان فوق العاده بازار بودند؛ پس از کاهش شدید بهای فلزات رنگین و طلا، بازار در روزهای گذشته رو به افزایش گذاشت و بخش عمده‌ای از افت قیمت‌ها جبران شد.در بازار طلا قیمت به بالای هزار و ۴۶۰ دلار رسیده است. بهای مس نیز با رشد قابل ملاحظه‌ای به ۷ هزار و ۱۰۳واحد رسید. بهای سه فلز آلومینیوم ،روی و سرب نیز به ترتیب

به‌یک هزار و ۸۷۹دلار، یک هزار و ۸۸۳دلار و۲هزار و ۵۰ دلار رسید.

بهای سنگ‌آهن نیز تقریبا در سطح ثابت باقی مانده است. در بورس کالا عرضه ۶۰ هزار تنی شمش بلوم فولاد خوزستان با ۶۲ هزار تن تقاضا مواجه شد و ۱۸۴ ریال افزایش نسبت به قیمت قبلی به قیمت ۱۵ هزار و ۸۷۴ ریال در هر کیلو عرضه شد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که برای سومین روز متوالی شاخص بیش از یک درصد رشد کرد. شاخص روز چهارشنبه با ۴۶۸واحد رشد به ۴۲هزار و ۵۲واحد رسید. با ثبت این کارنامه شاخص در کل هفته پس از درگیری بازار با پرداخت وجه هلدینگ خلیج فارس توانست از روزهای دوشنبه تا چهارشنبه رشد پیوسته‌ای را به نمایش بگذارد. با این شرایط بیشتر معامله‌گران انتظار تداوم رشد بازار را تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دارند؛ هر چند که بازار همیشه مترصد تغییر شرایط خود بر خلاف انتظار معامله‌گران است.

در گروه تصفیه نفت، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد اعلام گزارش نفت بهران بودند.

نفت بهران در ۱۲ ماهه واقعی ۲۳۸۶ ریال به طور واقعی محقق کرده است. آخرین پیش‌بینی شرکت ۲۰۷۶ ریال بوده است. بنابراین پرونده سال ۹۱ شرکت با تعدیل مثبت ۱۵ درصدی است.

اما برای سال ۹۲ در دومین پیش‌بینی ۲۹۵۳ ریال اعلام کرده است که در مقایسه با اولین پیش‌بینی رشد ۵/۱۸ درصدی روبه‌رو شده است. علت تعدیل افزایش ۳۰ درصدی نرخ فروش و افزایش بهای تمام شده در خصوص ادتیوهای وارداتی از بابت تسعیر نرخ دلار از ۲۵۰۰ به ۳۵۰۰ تومان است. افزایش نرخ فروش بابت افزایش نرخ لوبکات (ماده اولیه اصلی شرکت) از ۸۳۵ تومان به ۱۵۸۴ تومان بوده است.مقدار تولید و فروش شرکت در سال ۹۱ نیز نسبت به آخرین پیش‌بینی تغییری نداشته و کل آن در ۱۲ ماهه محقق شده است. مقدار فروش شرکت هم در سال‌جاری نسبت به سال ۹۱ با رشدی حدود ۱۹ درصد روبه‌رو شده است. در همین حال بازار در انتظار برای تعدیل سود ۹۲ شرکت نفت بهران نیز هست.

در این گروه ایرانول سود حسابر سی شده سال ۹۲ خود را منتشر کرده است و بر همان سود ۱۶۱۶ ریال تاکید کرده است.اما برای سال ۹۱ مبلغ ۲۲۲۵ ریال به طور واقعی محقق کرده است که نسبت به پیش‌بینی شرکت یعنی ۱۵۴۷ ریال رشد ۴۴ درصدی داشته است.افزایش نرخ فروش و کاهش بهای تمام شده و البته افزایش جزئی حجم فروش علت تعدیل شرکت بوده است. «شرانل» برای سال‌جاری نیز قابلیت‌های زیادی برای تعدیل سود خود دارد. هر چند که گزارش منتشره بورس در مورد این شرکت سود ۲هزار و ۲۲۵ریالی را قابل اتکا ندانسته است.

در این گروه، روز چهارشنبه مصاحبه سخنگوی کمیسیون تلفیق در مورد حذف سهم واریز به صندوق توسعه ملی شرکت‌های پالایشگاهی موجب تشکیل صف خرید برای این گروه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از آخرین مصوبات کمیته متبوعش پرداخت و اصرار داشت که دولت در لایحه بودجه ۹۲ پیش‌بینی کرده بود که سهم صندوق توسعه ملی از فرآورده‌های نفتی صادراتی ۲۶ درصد باشد، اما چون قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی ۹۵ درصد قیمت فوب تعیین شده بود، غیر منطقی بود و کمیسیون آن را حذف کرد.

از دیدگاه کارشناسان این واریزی دیر یا زود حذف خواهد شد. در همین حال پالایشگاه‌های دولتی موظفند محصولات خود را به پخش و پالایش برای صادرات تحویل داده و پخش پس از صادرات و تبدیل آن براساس ارز مبادلاتی ۲۴ درصد آن را نیز کسر می‌کنند که با خصوصی‌سازی پالایشگاه‌ها این شرکت‌ها می‌توانند رأسا اقدام به صادرات و وجه حاصل را با نرخ آزاد تبدیل کنند. همین تفاوت ارز آزاد و مبادلاتی ۳۶درصد بوده و پرداخت ۲۶درصد نیز حتی در صورت لزوم پرداخت تاثیری بر شرکت‌ها نخواهد داشت. با گذشت یک ماه از پایان سال هنوز گزارشی از وضعیت نمادهای متوقف پالایشگاهی منتشر نشده است، امری که ابهامات را افزایش داده است.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی جم و مدیران صندوق بازنشستگی روز پنج‌شنبه میزبان گروهی از فعالان بازار سرمایه بودند که در این بازدید حاضران از نزدیک با این مجتمع که بزرگ‌ترین واحد تولید اتیلن جهان‌است، آشنا شدند. این شرکت که از نظر ظرفیت بزرگ‌تر از پتروشیمی مارون است، قرار است در چند هفته آینده راهی تابلو بورس شود. این شرکت در مجاورت خلیج‌فارس در منطقه عسلویه و با دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد قرار دارد. پتروشیمی جم دارای ده کوره است که سه‌ کوره گازی، سه کوره مایع و سه کوره مایع و گازی است و کوره دهم به صورت یدک در مدار و دارای ظرفیت ۳۰۰ هزار تن پلیمر سنگین و ۳۰۰ هزار تن پلیمر سبک است. در کنار این محصولات شرکت دارای واحد بوتن یک با ظرفیت صد هزار تن، واحد بوتادین با ظرفیت ۱۱۵هزار تن است. توان تولید پتروشیمی جم به صورت تقریبی ۲۰درصد بیش از پتروشیمی مارون در بخش تولید اتیلن است. در این بازدید دکتر هاتف، مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با تاکید بر تلاش مدیران این شرکت برای به فعل رساندن تمامی پتانسیل‌های «وصندوق» از برنامه مدون برای بهبود عملکرد شرکت‌های زیر مجموعه خبر داد.به گفته هاتف، این شرکت به زودی با انتشار گزارش خود تعدیل سود جدیدی را به بازار اعلام می‌کند. وی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی را شرکتی با پتانسیل مناسب که در بخش‌های سودآور در حال فعالیت است، توصیف کرد که خبرهای مناسبی از شرکت‌های زیر مجموعه آن از جمله فولادسازی صباخلیج فارس و دیگر شرکت‌های فلزی آن وجود دارد.

در گروه پتروشیمی، گمرک از خارج شدن نام محصول پرطرفدار پتروشیمیایی «پلی پروپیلن» از لیست سیاه کالاهای مشمول ممنوعیت صادراتی کشور خبر داد و اعلام کرد: صادرات این محصول پتروشیمیایی از مبادی مرزی کشور آزاد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آمارهای رسمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نشان می‌دهد که سال گذشته ۶/۱۵ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری به ارزش تقریبی ۱۲ میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر شده است.

در گروه پتروشیمی، معامله‌گران همچنین در انتظار عرضه تا ۵/۱ درصد از سهام هلدینگ خلیج‌فارس هستند، براساس شنیده‌های اولیه به دلیل شمار پایین کارکنان هلدینگ از ۵درصد سهام اختصاص داده شده به کارکنان ۵/۳ درصد جذب شده و سازمان خصوصی‌سازی بقیه این سهم را در بازار عرضه خواهد کرد.

در گروه بیمه‌ای رفتار رخ داده در بازگشایی نماد بیمه آسیا با شگفتی بازار مواجه شده است. بیمه آسیا که اینک در قیمت ۵۱۳ریال با صف خرید همراه است، هفته گذشته در شرایطی بازگشایی شد که پس از انجام افزایش سرمایه رشدی ۱۱۵ درصدی را تجربه کرد.

مجمع بیمه آسیادر تاریخ ۲۰ فروردین ماه با افزایش ۴۰۵ درصدی سرمایه این شرکت از محل اندوخته موافقت کرد و به‌این ترتیب سرمایه این شرکت بیمه‌ای به رقم ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسید. در جریان بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت در دقایق پایانی بازار، بیش از ۲۶۴ هزار سهم این شرکت مورد دادوستد قرار گرفت که در نهایت قیمت ۱۱۰۵ ریال به‌عنوان قیمت پایانی این سهم درج شد. اما این معاملات باطل شد تا روز بعد قیمت سهام ۵۱۳ ریال ثبت شود که با تشکیل صف خرید همراه شود، صفی که اینک بدون تحرک باقی مانده است.

در گروه بیمه‌ای، سندیکای بیمه‌‌گران ایران با ارسال نامه‌ای به رییس کمیسیون اقتصادی، خواستار حذف مالیات‌ مترتب بر بیمه‌های شخص ثالث و همچنین ۱۰درصد این حق بیمه‌ها به خزانه دولت شدند.

مدیران عامل و نمایندگان۲۳ شرکت در سندیکای بیمه‌گران از رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند تا با هدف پیشگیری از رکود صنعت بیمه، با حذف کلیه عوارض مندرج در لایحه پیشنهادی دولت محترم به‌خصوص حذف موضوع واریز ۱۰ درصد از حق بیمه شخص ثالث به خزانه، زمینه رشد و بالندگی صنعت بیمه فراهم شود.

در گروه تجهیزات، روز چهارشنبه بانک پاسارگاد مالکیت ۵۴/۵ درصد نماد مپنا را در اختیار گرفت. این بلوک را سازمان خصوصی سازی عرضه کرده بود.

در گروه غذایی، دبیر انجمن صنایع روغن نباتی از افزایش ۴۰ درصدی قیمت روغن نباتی خبر داد و گفت: با توجه به تغییر سیاست‌های دولت در تخصیص نرخ ارز مرجع برای واردات روغن خام از یکشنبه اول اردیبهشت ماه واردات روغن خام تنها با ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد.

قاسم فلاحتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وابستگی ۹۰ درصدی کشور به واردات روغن خام افزود: تغییر نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده کالا دارد. بنابراین براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و هماهنگی به عمل آمده بین انجمن روغن نباتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش ۴۰ درصدی قیمت روغن نباتی تصویب شد.

در این گروه، قند شیرین خراسان در گزارش عملکرد ۶ ماهه سال مالی منتهی به شهریور سال ۹۲ توانست مبلغ ۳۲ تومان به ازای هر سهم محقق کند که در مقایسه با پیش‌بینی قبلی ۲۹ درصد رشد داشته است. شرکت برای سال مالی جاری خود نرخ فروش قند را ۱۵۴۸ تومان و نرخ فروش شکر را ۱۳۷۸ تومان در نظر گرفته است.این نرخ‌ها برای کل سال است. در ۶ ماهه دوم سال نرخ فروش قند را با نرخ ۱۷۷۵۰ ریال و شکر بانرخ ۱۵۷۵۰ ریال و تفاله خشک با نرخ ۶۵۰۰ ریال در این پیش‌بینی لحاظ شده است.