قیمت خرید تضمینی گندم؛ 720 تومان

۳۵هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد

صادرات و فروش گندم به کشورهای دیگر غیرقانونی است

گروه صنعت و معدن- قیمت نهایی خرید تضمینی گندم برای سال ۱۳۹۲ اعلام شد. شورای اقتصاد در جدید‌ترین تصمیم خود، نرخ خرید تضمینی گندم معمولی را کیلویی ۷۲۰ تومان و گندم دوروم را کیلویی ۷۵۰ تومان تصویب کرد. قیمت مصوب شورای اقتصاد در آخرین جلسه شورا در روز دوشنبه هفته گذشته تصمیم گیری شده و قرار است امروز (شنبه) ابلاغ شود. از تبعات افزایش خرید تضمینی گندم می توان به گران شدن مشتقات گندم از جمله آرد و به تبع آن نان، شیرینی و ... اشاره کرد. موضوعی که مسوولان آن را تا اطلاع ثانوی رد می‌کنند. از سوی دیگر، برخی از کارشناسان معتقدند کشاورزان حاضر به فروش گندم با قیمت ۷۲۰تومان نخواهند شد، به این طریق گندم سر از بازارهای غیردولتی درخواهد آورد. پیش از تصمیم شورای اقتصاد، قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۲، علی‌الحساب کیلویی ۵۵۰ تومان محاسبه می‌شد که به شرط تعلق گرفتن جایزه تولید، به ۶۵۰تومان افزایش می‌یافت.

در این میان، با توجه به اینکه خرید تضمینی گندم از چند روز پیش در برخی از استان‌های کشور (بوشهر، خوزستان و فارس) با نرخ کیلویی۵۵۰ تومان آغاز شده، قرار است کشاورزانی که با نرخ ۵۵۰ تومان، گندم تولیدی را تحویل داده‌اند، مابه‌التفاوت آن تا ۷۲۰تومان که هر کیلو ۱۷۰ تومان می‌شود، به آنها پرداخت شود.

قیمت‌های جدید در شرایطی اعلام شده که کشاورزان از ابتدای سال جاری از قیمت پایین خرید تضمینی گندم گله داشتند و کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس قیمت کیلویی ۵۵۰ تومان را منطقی نمی‌دانستند. سال گذشته نرخ خرید تضمینی گندم در ابتدا کیلویی ۴۲۰ تومان اعلام شد که با اعتراض کشاورزان این رقم به ۵۵۰ تومان افزایش یافت.

در ابتدای سال جاری نیز برخی از مسوولان دولتی قیمت خرید تضمینی گندم را کیلویی ۶۵۰ تا ۶۸۰ تومان پیشنهاد دادند. در عین حال، به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی نیز پیشنهاد ۱۰۰ تومان پاداش به کشاورزان را مطرح کردند. در مقابل این نرخ ها، مجلس پیشنهاد رقم ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو را برای خرید تضمینی گندم در سال جاری مطرح کرد. هفته گذشته سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از نحوه محاسبه قیمت خرید گندم اعلام کرد که قیمت ۵۵۰ تومان برای هر کیلو گندم پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست و حتی نمی‌تواند هزینه‌های تولیدی آنها را جبران کند؛ به همین منظور طرحی را در مجلس پیگیری می‌کنیم که بین هزینه‌های تولید و قیمت تضمینی خرید گندم یک رابطه منطقی ایجاد شود. عباس پاپی‌زاده گفته بود: متوسط قیمت سه ماهه جهانی گندم باید ملاک تعیین قیمت خرید تضمینی این محصول در ایران باشد که این عدد تقریبا حدود ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ تومان در هر کیلو است.

از سوی دیگر، وزارت جهاد کشاورزی نیز به وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی خرید تضمینی گندم است توصیه کرده بود که گندم را در سال جاری کیلویی ۸۰۰ تومان از کشاورزان خریداری کند. با این حال، قیمت اعلام شده از سوی شورای اقتصاد کمتر از رقم پیشنهادی مجلس و وزارت جهاد کشاورزی است.

صادرات گندم غیرقانونی است

روز گذشته، ناصر توکلی، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه شورای اقتصاد نرخ نهایی خرید تضمینی گندم را به گونه‌ای اعلام می‌کند که کشاورزان از آن رضایت خواهند داشت، اعلام کرد: گندم جزو اقلام استراتژیک کشور بوده که صادرات و فروش آن به کشورهای دیگر غیرقانونی است.

اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر غیرقانونی بودن صادرات و فروش گندم در حالی مطرح می شود که گلایه کشاورزان از پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم در سال‌های گذشته منجر به فروش گندم داخلی به دلالان و مشتریان خارجی شده بود.

توکلی در گفت‌و‌گو با «ایسنا»، گفت: دیدگاه و نظر دولت برای خرید محصولات کشاورزی جلب رضایت کشاورزان است و برای اعلام نرخ نهایی خرید تضمینی گندم، وضعیت کشاورزان و هزینه‌های تولید آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: پرداخت به‌ روز بهای گندم به کشاورزان یکی از بزرگ‌ترین خدماتی است که در سال‌های گذشته اجرا شده است؛ چرا که گندم‌کاران پیش از این محصول خود را تحویل می‌دادند و بعضا هنگام خریدهای تضمینی سال آینده بهای دسترنج شان را تحویل می‌گرفتند.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: حتی پس از بروز این مشکلات در برهه‌ای از زمان، مجلس مصوبه‌ای داشت تا پولی که در سال‌ آینده به کشاورزان داده می‌شود، به همراه سود سالانه آن باشد که متاسفانه این مصوبه هم اجرایی نشد.

همراهی و هماهنگی دو وزارتخانه

توکلی با اشاره به پیشنهاد ۸۰۰ تومانی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم اظهار کرد: در جلسه صبح چهارشنبه هفته گذشته (چهارم اردیبهشت ماه) که با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، مقرر شد همراهی و هماهنگی مناسبی بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود آید تا جمع‌آوری گندم تولیدی کشاورزان به بهترین نحو صورت گیرد.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر در خرید تضمینی گندم امسال مشارکت خواهد کرد؛ چرا که این سازمان تجربه بالایی داشته و مراکز خرید و انبارهای متعددی در دورترین نقاط کشور دارد که می‌تواند گندم کشاورزان را به راحتی جمع‌آوری کند.

آغاز خرید گندم از کشاورزان

بر اساس این گزارش، قیمت‌های جدید خرید تضمینی گندم در حالی از سوی شورای اقتصاد اعلام شده است که از ابتدای سال جاری ۳۵هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

در این رابطه، سخنگوی بانک عامل خرید تضمینی گندم با بیان اینکه پرداخت پول کشاورزان نقدی و در ۴۵ دقیقه بعد از دادن اطلاعات به بانک انجام می‌شود، اعلام کرد: ۳۵ هزار تن گندم در چند روز گذشته از کشاورزان خریداری شده است.

محسن دارایی در گفت‌وگو با «فارس»، قیمت خرید گندم از کشاورزان را کیلویی ۵۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، مابه‌التفاوت خریدهای قبلی به کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی در خصوص نحوه پرداخت پول کشاورزان، گفت: بعد از اینکه گندم‌ها وارد سیلو شدند، از سوی نمایندگان بخش بازرگانی اطلاعات به نزدیک‌ترین شعبه بانک عامل منتقل می‌شود و ۴۵ دقیقه بعد از آن پول در حساب کشاورزان است.

سخنگوی بانک عامل خرید تضمینی گندم، افزود: ۸۰۰ هزار کشاورز در بانک عامل خرید تضمینی گندم حساب باز کرده‌اند و پول خرید تضمینی گندم آنها بلافاصله به حسابشان واریز می‌شود.

یارانه برای گندم، آرد و نان

فارس- مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با تاکید بر اینکه تا اطلاع ثانوی قیمت فروش گندم، آرد و نان تغییر نمی‌کند، می‌گوید: روغن موجود در بازار با ارز مرجع وارد شده و تا ۵ ماه دیگر نیز ذخایر روغن خام بر اساس ارز مرجع است. عباس قبادی در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم نیز اظهار کرد: من هم شنیده‌ام که قیمت خرید تضمینی گندم ۷۲۰ و گندم دوروم ۷۵۰ تومان است و فکر می‌کنم که این قیمت‌ها امروز به ما ابلاغ شود. وی افزود: براساس دستوری که به ما داده‌اند کماکان گندم با قیمت ۴۶۵ تومان به کارخانه‌های آرد فروخته می‌شود و مابه‌التفاوت آن را دولت یارانه می‌دهد. وی افزود: این به آن معنا است که قیمت فروش گندم، آرد و نان کماکان هیچ تغییری نمی‌کند. معاون وزیر صنعت گفت: ذخایر گندم کشور در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و تا اطلاع ثانوی هم قیمت نان هیچ تغییری نخواهد کرد.