گروه بورس- شناسایی گروه‌های پیشرو همواره در اولویت فعالیت سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند در موج اول کسب بازدهی از رونق سهام قرار گیرند. برآوردهای سهامداران از عواملی که می‌تواند موجب اقبال به یک گروه در دوره‌های زمانی مختلف باشد از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرد که در آن میان فضای سیاسی، مباحث اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های کلان در این بخش و نوسانات بازارهای موازی از مهم‌ترین مقولات تاثیرگذار است. در این زمینه با کارشناسان بازار سهام گفت‌وگویی داشتیم که ارزیابی آنها درخصوص گروه‌های پیشرو در سال ۹۲ را می‌خوانید:

تنور بازار سهام گرم می‌ماند

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار تاکید کرد: بورس تهران در سال ۱۳۹۱، رشدی قابل ملاحظه را تجربه کرد که استمرار آن برای سال ۱۳۹۲ نیز تا حدی قابل انتظار است.

سعید جمشیدی‌فر افزود: ادامه نرخ رشد ارزهای خارجی که تاثیرات نهایی خود را هنوز بر بازار نشان نداده‌اند، علاوه بر این، سیاست‌های آزادسازی اقتصادی، معاملات بلوک عمده سازمان خصوصی سازی برای شرکت‌های جدید و گمانه‌های اقتصاد تورمی در سال ۱۳۹۲، از جمله عواملی هستند که در صورت تکرار، می‌توانند تنور بازار سهام را برای امسال نیز گرم نگه دارند. در این میان هر چند که اجرای فاز دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها می‌تواند در کوتاه‌مدت هزینه‌هایی را بر شرکت‌ها تحمیل نماید، اما به دلیل آنکه با شوک تورمی حاصله قیمت فروش محصولات شرکت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد، برای سودآوری شرکت‌ها و رشد بازار سهام در میان مدت مفید تلقی می‌گردد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۲، انتظار برای تغییر سیاست‌های اقتصادی به علت انتخابات وجود دارد؛ بازار سهام با شکلی از رخوت به همراه نوعی نوسانات همراه خواهد بود.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که بورس تهران از مذاکرات با کشورهای ۱+۵ نیز اثر می‌پذیرد؛ ولی باید توجه داشت که این اثر تنها خود را در انتظارات آتی سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد و کمتر می‌تواند به صورت مستقیم بر بورس تهران اثر گذار باشد.

وی تاکید کرد: این در فضایی است که طیفی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که این مذاکرات در سال ۱۳۹۲ ادامه خواهد داشت و اثرات آن در سالهای آتی دیده می‌شود، از اینرو نباید برای بازار سهام به عنوان یک پارامتر موثر در کوتاه مدت دیده شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اما اگر بخواهیم بازار را از بعد فصلی در سال ۱۳۹۲ مورد عنایت قرار دهیم، باید اذعان کرد که به دلیل انتظار انتشار گزارش‌های مطلوب ۱۲ ماهه شرکت‌ها مربوط به سال ۱۳۹۱، در بهار سال جاری، بازار با رشد مناسبی همراه خواهد بود. از آنجایی که در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۱، فروش صادراتی شرکت‌ها با نرخ‌های دلار بیش از ۳۰۰۰ تومان بوده است و نیز فروش داخلی آنان با افزایش نرخ همراه شده است، انتظار تعدیلات قابل توجه در سود شرکت‌ها در گزارش‌های ۱۲ ماهه می‌تواند بازار سهام را در بهار همچنان رو به بالا نگاه دارد.

سعید جمشیدی‌فر با بیان اینکه شاید دشوارترین پیش‌بینی در بازار بورس، برآورد سهام پیشرو در سال ۱۳۹۲ باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاعات موجود فعلی، سهل‌ترین پیش‌بینی آن است که انتظار رشد برای سهام پالایشگاهی که انتظارات معاملات بلوکی عمده دارند و تعدیلات سود به دلیل برگشت مالیات و نیز تغییر نرخ ارز مرجع در بودجه دارند؛ برای سال ۱۳۹۲ به مانند سال پیشین وجود دارد. اما گمان می‌رود که بعد از اعمال این تعدیلات، تنها تغییرات سود به دلیل تغییرات مدیریتی می‌تواند همچنان این سهام را در مرکز توجهات نگاه دارد.

حرکت تک‌سهم‌های پرپتانسیل

صنعت پتروشیمی و سنگ آهن نیز می‌تواند دیگر صنعت مورد اقبال در سال جاری باشد. طرح‌های توسعه ای، فروش‌های صادراتی و انتظارات تعدیل سود از جمله مهم‌ترین دلایل برآوردهای صعودی برای سهام این دو گروه صنعتی در بازار سهام می‌باشد.

فارغ از این گروه‌ها ‌باید در انتظار یک شگفتی نیز در سال ۱۳۹۲ در بورس تهران بود. این به آن معناست که بازار سهام در سال ۱۳۹۲ مجموعه‌ای از سهام پر‌رشد غیر‌منتظره را نیز خواهد داشت که هنوز نشانه‌های آن بر بازار آشکار نشده است.

وی همچنین گفت: گروهی از تحلیلگران سهام شرکت‌های پیمانکاری برقی را در این گروه جای می‌دهند و طیفی شرکت‌های حفاری و قندی را در دسته شگفت انگیزان قرار می‌دهند. اما آنچه که انتظار می‌رود آن است که این گروه از سهام از هر صنعتی که باشند، به آرامی نمایه‌های پتانسیل رشد خود را به بازار عیان می‌سازند و سرمایه‌گذاران را در کنار رشد بازار سهام در سال ۱۳۹۲ از رشد شتابان خود بهره‌مند می‌سازند.

پالایشگاهی‌ها در صدر می‌مانند

یک کارشناس دیگر بازار سرمایه با اشاره به عملکرد قابل توجه گروه‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در سال ۹۱ گفت: درخصوص گروه‌های پیشرو در سال ۹۲ همچنان پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، معدنی‌ها و فلزی‌ها و شرکت‌های دارای صادرات را حائز شرایط بهتری می‌‌دانم. هر چند که باید نیم نگاهی هم به گروهای که سال ۹۱ رشد نکردند، مثل ساختمانی‌ها و بانک‌ها داشت. به هر حال باید منتظر اوج‌گیری تک سهم‌های پرپتانسیل باشیم و زیاد نمی‌توان به صنعت خاص تاکید کرد.ممکن است یک شرکت در یک گروه ضعیف بتواند عملکرد بهتری نشان دهد یا در یک گروه قوی شرکت‌هایی با عملکرد ضعیف هم باشند.

همایون دارابی درخصوص وضعیت گروه بانکی در سال ۹۲ تاکید کرد: بانک‌ها در حال حاضر از یک دوره واجد برخی پتانسیل ها هستند؛ مشکل بانک‌ها با بانک مرکزی تقریبا درخصوص مساله ارزی حل شده است، نقدینگی در حال افزایش است و رشد قیمت املاک و مستغلات باعث شده بخشی از وثیقه وام‌های بازپرداخت نشده به فروش برسد؛ اینها انگیزه‌های مثبتی را ایجاد می‌کند. در همین حال قیمت سهام بانکی هم کاهش جدی داشته است که این امر باعث شده گروه بانکی حتی به لحاظ سود نقدی هم بتواند جلب توجه کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه اما درخصوص وضعیت خودروسازان گفت: صنعتی که در سال‌های گذشته با تعرفه بالای ۱۰۰درصد حاشیه سود ۵درصدی داشت، صنعت گلخانه‌‌ای بود و نمی‌شود همیشه شرایط گلخانه‌‌ای را حفظ کرد. بنابراین به نظر من مشکل این صنعت تشدید خواهد شد.

پرسش دیگر فعالان بازار این است که با توجه به اینکه دولت قصد دارد خصوصی‌سازی در نیروگاه‌ها را محقق کند آیا این شرکت‌ها مثل پالایشگاهی‌ها مورد استقبال قرار خواهند گرفت؟ دارابی در برابر این سوال پاسخ داد: بیشتر باید به سیاست‌های دولت آتی نگاه کرد؛ به نظر من فاصله میان دولت و مجلس این نوع برنامه‌ها را حداقل در شش ماه اول سال تحت الشعاع قرار خواهد داد. اگر دولت آتی یک دولت با سیاست خصوصی سازی و پیشبرد اصل ۴۴ باشد، باید گفت نیروگاه‌ها هم بنگاه‌های مهمی هستند که با راه‌اندازی بورس انرژی هم می‌توانند بهتر عمل کنند. اما مشکلات آنها خیلی از پالایشگاه‌ها

بیشتر است.

همایون دارابی با تاکید بر کمبود نقدینگی در بورس تهران گفت: بورس تهران از کمبود نقدینگی رنج می‌برد به همین خاطر اکثر معاملات خرید و فروش است یعنی اگر شما می‌خواهید هلدینگ خلیج فارس را بخرید باید همان قدر سهام دیگر را بفروشید پول تازه‌‌ای در بازار ایجاد نمی‌شود. ریشه این مساله هم فاکتور‌های زیادی است از نحوه تقسیم سود نقدی شرکت‌ها تا مشکل فرآیند تشکیل ثروت در بخش خصوصی کشور. اما به هر حال حضور هر شرکت جدید در بورس یعنی یک حق انتخاب بیشتر و همین امیدوار‌کننده است.

شرایط به نفع بازار سهام است

در این رابطه مدیرعامل شرکت توسعه مدیریت و سرمایه‌گذاری آرمان گوهر ایرانیان گفت: خوش‌بینی برای حل مشکلات سیاسی و کاهش تحریم‌ها تا حدودی منطقی است، هر چند این روند احتمالا زمان‌بر می‌باشد ولی حداقل می‌تواند از افزایش تحریم‌ها جلوگیری کند.

همایون هیوند افزود: بنابراین در سال ۹۲ به دلیل کاهش ابهامات سیاسی احتمالا شاهد ثبات در بازارهای موازی و اقبال بیشتر به بازار سرمایه خواهیم بود که در این صورت الگوی سرمایه‌گذاری معامله‌گران، بلند‌مدت تر از سنوات قبل خواهد گردید و افراد با اطمینان بیشتری سهام را نگهداری می‌کنند.

همچنین می‌توان انتظار داشت با برگزاری انتخابات و مشخص شدن دولت جدید برای چهار سال آینده شاهد ثبات سیاست داخلی و اقبال بیشتر به بازار سرمایه باشیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه در برابر این سوال که در سال ۹۱ صنایعی نظیر پالایشگاهی و پتروشیمی به دلیل خصوصی‌سازی دولتی و تغییر نرخ ارز مورد توجه بودند، آیا در سال ۹۱ همچنان فاکتور ارز تاثیر‌گذار ترین فاکتور خواهد بود؟ تصریح کرد: اگر فرض کنیم که به سمت توافق هسته‌ای پیش می‌رویم نمی‌توان انتظار داشت که شاهد نوسانات افزایشی در نرخ ارز باشیم، بنابراین احتمالا شاهد ثبات نرخ ارز یا کاهش جزئی آن باشیم که در این صورت نرخ ارز نمی‌تواند مانند سال ۹۱ تاثیرگذار‌ترین فاکتور بر بازدهی بازار سرمایه در سال ۹۲ باشد. البته باید این نکته را در نظر گرفت که میانگین نرخ دلار در سال ۹۱ برای شرکت‌های صادرات محور حدود ۲۰۰۰ تومان بوده است که از نرخ‌های فعلی بازار آزاد و حتی اتاق معاملات ارزی بسیار کمتر است. بنابراین در صورت ثبات شرایط سیاست خارجی و عدم افزایش تحریم‌ها سودآوری شرکت‌های صادرات محور در سال ۹۲ قطعا بیشتر از سال ۹۱ خواهد بود که این مهم می‌تواند به افزایش ارزش سهام این گروه از شرکت‌های بورسی کمک شایانی کند.

همایون هیوند درخصوص پیش‌بینی گروه‌های پیشرو در سال ۹۲ گفت: در کوتاه مدت و تا قبل از به نتیجه مشخص رسیدن مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ می‌توان انتظار داشت که پتروشیمی‌ها به دلیل ثبات نرخ ارز در محدوده فعلی بتوانند بازدهی قابل قبولی را برای سهامداران فراهم آورند ولی بعد از توافق احتمالی هسته‌ای اقبال گروه‌های خدماتی بیشتر خواهد شد و این گروه‌ها می‌توانند در بازار پیشرو باشند.

وی برای گروه بانکی پیش‌بینی کرد: در صورت توافق هسته‌ای می‌توان انتظار داشت که شرایط گروه بانکی بهبود یابد؛ هر چند حجم بالای معوقات سیستم بانکی و شرایط رکودی اقتصاد کشور شرایط گروه بانکی را پیچیده کرده است در مجموع احتمال اینکه گروه بانکی با تحول اساسی در سال ۹۲ مواجه شود، بعید به نظر می‌رسد.

مشکلات خودرو ادامه دارد

این کارشناس بازار با تاکید بر اینکه شاید وضعیت گروه خودرویی از سال ۹۱ بهتر شود، گفت: حتی در نظر گرفتن نرخ ارز در محدوده اتاق معاملات ارزی برای مصارف ارزی و بهای تمام شده مرتبط با نرخ ارز نیز برای گروه خودرویی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. همچنین حساسیت به قیمت‌گذاری خودروسازان نسبت به گذشته بیشتر شده است و شانس خودروسازان برای گرفتن افزایش قیمت نیز کمتر شده است. ولی احتمال جبران زیان‌های وارده به این صنعت و بازگشت به شرایط ایده‌آل بعید به نظر می‌رسد.

هیوند در مورد خصوصی‌سازی نیروگاه‌ها نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه پتانسیل‌ها و ابهامات نیروگاه‌ها تقریبا مشابه پالایشگاه‌ها می‌باشد احتمالا رفتار بازار در مورد این صنعت نیز مانند صنعت پالایشی خواهد بود و مورد استقبال فعالان بازار سرمایه قرار خواهد گرفت. به گفته مدیرعامل شرکت توسعه مدیریت و سرمایه‌گذاری آرمان گوهر ایرانیان این قبیل واگذاری‌های بزرگ از یک سو می‌تواند باعث رونق بازار سرمایه به دلیل حضور سرمایه‌گذاران جدید در بازار سرمایه شود و از سوی دیگر به دلیل جذب نقدینگی از بازار سرمایه توسط دولت و ترس از ریزش بازار به دلیل عمق کم بازار سرمایه کشور باعث رکود و خروج سهامداران جزء نیز شود؛ بنابراین مدیریت این نوع عرضه‌ها بسیار حائز اهمیت است تا موجب جلب اعتماد سهامداران شود.

چشم‌انداز مثبت سیاسی بازار

مدیرعامل کارگزاری بهگزین نیز در این باره معتقد است: اگر در سال ۹۱ بازار سرمایه توانست از نوسان دلار تاثیر پذیرفته و بر مدار مثبت حرکت کند به نظر می‌رسد در سال ۹۲ خوش‌بینی‌های سیاسی می‌تواند چشم‌انداز مثبتی را برای معامله‌گران ایجاد کند. ناسوتی‌فر افزود: خوش‌بینی سیاسی و حل برخی موانع، سبب کاهش نرخ دلار خواهد شد اما این موضوع می‌تواند گروه‌های خفته بازار را بیدار کند و در این میان گروه‌هایی مانند بانکداری و مخابرات می‌توانند شرایط بهتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: در همین حال انتخابات ریاست جمهوری و دیدگاه‌های فردی که روی کار می‌آید نیز از دیگر عواملی است که بورس تهران را در سال ۹۲ متاثر خواهد کرد.

ناسوتی‌فر درخصوص گروه‌های پیشرو سال ۹۲ گفت: به شرط ثبات شرایط و سیاست‌های داخلی به نظر می‌رسد گروه‌های پالایشگاهی، پتروشیمی، سنگ‌آهنی و فولاد می‌توانند در صدر باشند. به اعتقاد وی هرچند درخصوص بهره مالکانه مباحثی مطرح است اما گروه‌های فولاد و سنگ‌آهن از این شرایط عبور خواهند کرد و شرایط به نحوی رقم می‌خورد که بودجه ۹۲ تهدیدی برای این صنایع نداشته باشد. این کارگزار تصریح کرد: گروه پالایشگاهی نیز همچنان پتانسیل زیادی برای رشد دارد زیرا این گروه از تحریم‌ها تاثیر منفی نمی‌گیرند و در مقابل با کاهش تحریم‌ها روند مثبت و افزایش بازدهی را شاهد خواهند بود. ناسوتی‌فر تاکید کرد: در صورتی که روند مذاکرات همچنان ادامه یابد صنعت بانکداری نیز به دلیل P/E مناسب می‌تواند رشد خوبی را شاهد باشد.