همگرایی برای رونق گردشگری دریایی
دنیای اقتصاد، بندرعباس: نخستین مراسم گرامیداشت روز جهانی راهنمایان گردشگری در بندرعباس با حضور مسوولان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری هرمزگان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هرمزگان، در این مراسم که به همت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هرمزگان برگزار شد، علاوه‌بر مسوولان دستگاه‌های اجرایی این استان، بیش از 50 نفر از راهنمایان طبیعت‌گردی، فرهنگی- تاریخی، بلدهای محلی، فعالان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری حضور داشتند.

افزایش تقاضای ایرانیان برای مسافرت

محسن ضیایی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در این مراسم با اشاره به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ برای میزبانی از کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری و همچنین تلاش دولتمردان در زمینه افزایش تعامل با کشورهای جهان، اظهار امیدواری کرد: با توجه به جاذبه‌ها و ظرفیت‌های ایران در زمینه گردشگری و شرایط امن حاکم بر آن، کشور ما در دوره پسابرجام بتواند به جایگاه اصلی خود در منطقه و جهان دست یابد. ضیایی ضمن اشاره به افزایش تقاضای ایرانیان برای مسافرت طی سال‌های اخیر، گفت: آمارهای یک سال گذشته در هرمزگان از رشد ۷ تا ۱۰ درصدی گردشگری حکایت دارد.


آینده روشن گردشگری دریایی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان همچنین از آینده روشن گردشگری دریایی و ساحلی در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه‌بر مرکز استان، در سواحل مکران به‌ویژه شهرستان‌های جاسک و سیریک فرصت‌های مناسبی در این زمینه وجود دارد که می‌توان طرح‌های اثربخشی را در این باره اجرا کرد. وی افزود: ورود دولت به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری تاکنون جوابگو نبوده و لازم است با تشویق بیشتر بخش خصوصی از طریق حذف موانع سرمایه‌گذاری، اصلاح قوانین و اعطای تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی در توسعه زیرساخت‌ها گام برداشت.


نقش راهنمایان در تقویت ارتباطات

ضیایی همچنین به تشریح اهمیت نقش‌آفرینی راهنمایان گردشگری در رونق این صنعت پرداخت و گفت: فعالان این حوزه نقش مهمی در تقویت ارتباطات استانی، کشوری و منطقه‌ای به‌ویژه در حوزه خلیج‌فارس دارند. وی ضمن اشاره به مذاکرات صورت گرفته با مقامات عمان به‌منظور تقویت همکاری‌ها و تعامل دوجانبه در زمینه توسعه گردشگری دریایی تصریح کرد: پیگیر راه‌اندازی خط مسافری دریایی بین مسقط و بندرعباس هستیم تا شرایط ورود گردشگران خارجی بدون ویزا از مسیر عمان فراهم شود.


فرصتی برای تجلیل از خادمان

محمد محسنی، مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر نیز در این مراسم، دوم اسفند را به عنوان یک روز مهم و فرصتی مناسب برای تجلیل از خادمان فرهنگ و طبیعت استان و کشور دانست. وی از آمادگی کامل اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر در پهنه سواحل و آب‌های سرزمینی مرکز و شرق هرمزگان، از بندرعباس تا جاسک، برای همکاری با راهنمایان گردشگری خبر داد و افزود: دریا مزیت رقابتی هرمزگان محسوب می‌شود، از سوی دیگر باید توجه داشت که منابع گردشگری بر خلاف ذخایر نفت و گاز که تمام‌شدنی هستند، فرصت‌های اقتصادی پایدار و باثباتی را فراهم می‌کنند.


ضرورت تدوین سند توسعه گردشگری

محسنی در ادامه بر ضرورت تدوین سند توسعه گردشگری دریایی در کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه تاکنون بهره‌مندی از دریا برای فعالیت‌های گردشگری منجر به تخریب طبیعت بکر سواحل و آلودگی دریا شده است که باید این رویه با ایجاد یک سند بالادستی ساماندهی و اصلاح شود. وی از اجرای طرح‌های بهسازی بنادر تیاب، جاسک، سیریک در شرق هرمزگان و سازماندهی فعالیت‌های تفریحی دریایی در تالاب بین‌المللی خورآذینی خبر داد و اعلام کرد: در مرکز استان نیز علاوه‌بر توسعه زیرساخت‌های گردشگری در بندر شهید حقانی، بحث توسعه اراضی پسکرانه بندرگاه هرمز به وسعت بیش از ۱۸ هکتار با رویکرد گردشگری در دستور کار قرار دارد.


راهنمایان روحیه مطالبه‌گری داشته باشند

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر به برخی توافق‌های صورت گرفته در سفر اخیر هیات عالی‌رتبه اقتصادی هرمزگان به عمان اشاره کرد و افزود: این سفر در بخش توسعه گردشگری دریایی دستاوردهای زیادی به همراه داشت و برنامه هدفمندی نیز در این باره تنظیم شد. محسنی ضمن تاکید بر تاثیرگذاری صنف راهنمایان گردشگری در زمینه توسعه گردشگری دریایی، از فعالان این عرصه خواست تا روحیه مطالبه‌گری در قبال مسوولان داشته باشند و حق استان را در زمینه گردشگری ساحلی و دریایی ادا کنند.


رونق ایرانگردی؛ اولویت نخست باشد

سیدنورالدین واحدپور، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در هرمزگان نیز با اشاره به اهمیت توریسم در دیپلماسی عمومی گفت: در همه جای دنیا در بحث توسعه گردشگری، واضح و تعریف شده عمل می‌کنند. وی بر ضرورت فراهم کردن شرایطی به‌منظور رونق ایرانگردی در مرحله نخست فعالیت‌های گردشگری استان تاکید کرد و افزود: ایرانگردی و توریسم داخلی، جهانگردی و توریسم خارجی و همچنین گردشگران ورودی به کشور سه محوری محسوب می‌شود که باید به‌صورت متوازن مورد توجه قرار گیرد. مسوول نمایندگی وزارت خارجه در هرمزگان ضمن اشاره به امکان صدور ویزای فرودگاهی در استان خاطرنشان کرد: این امتیاز که به جز اتباع ۱۱ کشور، سایر گردشگران و مسافران خارجی را شامل می‌شود، برای صنعت گردشگری استان منافع زیادی به دنبال خواهد داشت. همچنین در بندر شهید باهنر که سفرهای دریایی گردشگران خارجی انجام می‌شود، در حال پیگیری امکان صدور ویزای کوتاه‌مدت با هماهنگی مراجع مربوطه هستیم.


کویر و کوه و دریا در کنار هم

فاطمه رکن‌الدینی، مدیرعامل خانه مطبوعات هرمزگان نیز طی اظهاراتی راهنمایان گردشگری را به‌عنوان «رسانه‌هایی تاثیرگذار» دانست و گفت: هرمزگان ظرفیت‌های بسیاری در زمینه رونق صنعت گردشگری دارد اما متاسفانه از این موارد به عنوان معبر و نه مقصد گردشگری استفاده می‌شود. وی بر ضرورت فراهم شدن بسترها و زیرساخت‌های گردشگر پسند در نقاط مختلف استان به‌ویژه در سواحل و جزایر تاکید کرد و گفت: هرمزگان از منحصربه‌فردترین استان‌های کشور است که کویر و کوه و دریا را در کنار هم دارد.