برنامه صادرات فرآورده‌های نفتی از بندرعباس

دنیای اقتصاد، بندرعباس: بر اساس اعلام شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به عنوان مجری طرح، اکنون طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین پالایشگاه نفت بندرعباس ۹۶درصد پیشرفت دارد.به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش نفت بندرعباس، شریف رازی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در بازدید معاون وزیر نفت از طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت بندرعباس با اعلام اینکه اقدامات لازم برای تسریع در انجام کار و هماهنگی‌های لازم بین بخش‌های مختلف و شرکت پالایش نفت بندرعباس صورت گرفته است، گفت: فاز نخست این طرح در نیمه نخست امسال و کل طرح تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.رازی افزود: یکی از مسائل مهم در پیشرفت سریع طرح تامین مالی به موقع آن است که در ماه‌های اخیر این نیاز در رابطه با این طرح انجام گرفته و تمام کالاهای مورد نیاز آن آماده شده و وارد محوطه کارگاهی شده است.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این بازدید بر تسریع در اتمام و راه‌اندازی طرح افزایش ظرفیت بنزین و بهبود کیفیت پالایشگاه نفت بندرعباس تاکید کرد. کاظمی با اشاره به طرح افزایش میزان تولید بنزین در پالایشگاه بندرعباس گفت: با اجرای این طرح در نیمه نخست امسال با افزایش ظرفیت سه میلیون لیتر بنزین استاندارد در این پالایشگاه ظرفیت موجود به ١٢ میلیون لیتر خواهد رسید. کاظمی همچنین در نشست با اعضای کمیسیون انرژی و بازدید از طرح افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس، با اشاره به شعار امسال تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امیدواریم بخشی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های پیش‌بینی شده را عملیاتی کنیم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به اینکه پالایشگاه بندرعباس جزو هشت پالایشگاه ایران است که پس از انقلاب با هدف صادرات ساخته شد، اما به‌دلیل نیاز داخلی تاکنون موفق به صادرات نشده است، گفت: با توسعه صورت گرفته و برنامه‌های تدوین شده، امیدواریم به هدف صادرات در این پالایشگاه دست یابیم. وی گفت: پالایشگاه بندرعباس با اصلاح کیفیت و اجرای طرح تبدیل مازوت به بنزین، به‌زودی به باشگاه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی می‌پیوندد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با توجه به اصلاح کیفیت صورت گرفته بدون پالایشگاه بندرعباس به پالایشگاهی پیچیده، قدرتمند، با توان صادراتی بدل خواهد شد. وی با بیان اینکه تبدیل مازوت به بنزین جزو اولویت‌های پالایشی وزارت نفت تعریف شده است، گفت: اکنون سرمایه‌گذاران خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری البته با تضمین دولت هستند که امیدواریم با همکاری بخش خصوصی این طرح به مرحله اجرا برسد.

کاظمی ادامه داد: میانگین تولید مازوت در پالایشگاه‌های کشور ٣٠ درصد است که امیدواریم با بهبود فرآیندهای پالایشی این مقدار به کمتر از ١٠ درصد برسد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: دولت مکلف شده تولید پالایشگاه‌ها را اصلاح کند و سالانه دو درصد از تولید مازوت را کاهش دهد و در نهایت طبق چشم‌انداز به کمتر از ١٠ درصد برساند.وی از پالایشگاه اراک به‌عنوان مصداق واقعی و مثبت یاد کرد که با اجرای این طرح، مازوت را به حدود ١٠ درصد رسانده و اکنون از سود ٨ دلاری برخوردار شده؛ از این رو اجرای این طرح نشان از صرفه اقتصادی برای دیگر پالایشگاه‌ها و خروج آنها از مرحله ضرردهی دارد.کاظمی با بیان اینکه از سال گذشته با اصلاح و بهبود تولید و مصرف از واردکننده به صادرکننده نفت گاز و دیگر فرآورده‌ها دست یافته‌ایم و اکنون به صادرات پایدار رسیده‌ایم، گفت: با توجه به توفیق حاصله، در زمینه صادرات فرآورده‌ها امیدواریم با اصلاح کیفیت تولیدات پالایشگاه‌ها و وارد مدار شدن پالایشگاه خلیج‌فارس تا پایان امسال به صادرکننده بنزین تبدیل شویم.وی با اشاره به فعالیت پالایشگاه اصفهان و بندرعباس برای اجرای طرح تبدیل مازوت به بنزین اظهار کرد: اکنون سرمایه‌گذارهای خارجی آماده هستند اما اجرای این طرح‌ها را مستلزم ضمانت دولت کرده‌اند که با رایزنی‌های صورت گرفته و حمایت جدی دولت قطعا این طرح‌ها اجرایی خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، میزان سرمایه‌گذاری لازم را برای اجرای این طرح حدود ۳ میلیارد دلار اعلام کرد.