دنیای اقتصاد، اراک، محمدرضا اکبری اصل: استاندار مرکزی از احداث پالایشگاه پلاسمای خون با مشارکت یک شرکت کره‌ای در شهرستان زرندیه خبر داد و گفت: ساخت این پالایشگاه بر اساس مذاکرات رئیس جمهوری با همتای کره‌ای خود در دستور کار قرار گرفته و همه مدیران مربوطه باید نسبت به تسهیل امور سرمایه‌گذاران این طرح تلاش کنند. زمانی‌قمی در نشست مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان ادامه داد: این طرح با سرمایه‌گذاری معادل یک هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده که ۸۰ درصد این میزان سرمایه‌گذاری از سوی شرکت کره‌ای و بقیه از سوی نمایندگان همان شرکت در ایران تامین می‌شود.

زمانی‌قمی با اشاره به اینکه استان‌های زیادی تمایل به جذب این سرمایه‌گذاری دارند، افزود: قبلا تیم اقتصادی استان مرکزی با نماینده شرکت کره‌ای در ایران برای این منظور مذاکراتی داشته و توانسته آنها را مجاب کند که زرندیه مکان مناسبی برای احداث این پالایشگاه است. پالایشگاه پلاسما مجزا از سازمان انتقال خون بوده و دارای تشکیلات مستقلی است که می‌تواند استان و حتی کشور را در زمینه تولید پلاسما از خون اهدایی بی‌نیاز کند. استاندار مرکزی همچنین نسبت به همکاری مدیران استان مرکزی در ساخت نیروگاه ۱۲۰۰ مگاواتی در ساوه تاکید کرد و گفت: ساخت این نیروگاه از سوی یک شرکت بلژیکی در دستور کار قرار گرفته است. تولید برق این نیروگاه به روش BOO است که در مدت ۶ سال به‌صورت تضمینی از سوی دولت خریداری می‌شود و بعد از این مدت هم در حوزه رقابت آزاد به مشتریان عرضه خواهد شد.

زمانی‌قمی با اشاره به اینکه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ساوه از مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی است، گفت: برای احداث این نیروگاه در خارج از محدوده شهرک صنعتی مجوزهایی لازم است که باید از هیات وزیران گرفته شود. مقدمات این طرح به‌عنوان زیرساختی اساسی در تامین انرژی باید حداکثر تا ۱۰ روز آینده فراهم شده و عملیات اجرایی آن باید تا سفر رئیس جمهوری به استان آغاز شود. استاندار مرکزی گفت: یک تیم متشکل از مدیران کل حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، توزیع برق، شرکت گاز و فرمانداران ساوه و زرندیه در اسرع وقت برای جانمایی مناسب برای ساخت نیروگاه هزار مگاواتی ساوه و پالایشگاه پلاسما خون زرندیه به این دو شهرستان اعزام می‌شوند و همان‌گونه که حمایت از سرمایه‌گذاران در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار دارد در مقابل سرمایه‌گذاران نیز پس از واگذاری زمین باید برنامه خود را ارائه دهند و منضبط عمل کنند.