تشکیل هلدینگ صادرات به روسیه

دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: افزایش صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی از طریق راه‌اندازی میزهای صادراتی در سازمان صنعت، معدن و تجارت را باید سرآغاز تکاپوی این سازمان برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال جاری به شمار آورد.تکاپویی که با تشکیل کارگروه‌های مختلفی همچون کارگروه صادرات غیرنفتی از یکسو و از سوی دیگر با انتخاب آذربایجان شرقی به‌عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی کشور در سال جاری تشدید شده است.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به همین منظور در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی این استان از تشکیل میزهای صادرات به روسیه، عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و آفریقا در آذربایجان شرقی خبر داد.حسین نجاتی افزود: اتاق بازرگانی تبریز به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی، هدایت این میزها را بر عهده خواهد داشت.

وی با تاکید بر برگزاری مستمر جلسه‌های این کارگروه گفت: خروجی سال گذشته میزهای مختلف صادرات، تشکیل شرکت مادر و هلدینگ‌های صادراتی در این استان است. نجاتی اعلام کرد: اولین هلدینگ صادراتی روسیه فعالیت خود را در تاتارستان و روسیه آغاز کرده است و افزایش صادرات غیرنفتی این استان تا سه میلیارد دلار را دنبال می‌کند. وی صادرات غیرنفتی این استان در سال گذشته را ۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که به دلیل تحریم‌ها، فرش دستبافت آذربایجان شرقی و کنسانتره مس با تولید سالانه ۲۷۰ هزار تن به‌عنوان مزیت‌های صادراتی این استان، با مشکل صادرات مواجه بودند. وی اشتغال جدید در سایه افزایش صادرات غیرنفتی را یادآور شد و افزود: بازار روسیه می‌تواند در افزایش حجم صادرات غیرنفتی استان تاثیرگذار باشد. غلامعلی راستی، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: صادرات غیر نفتی این استان به روسیه از هفت میلیون دلار در سال ۹۳ به ۱۱ میلیون دلار در سال گذشته رسید و روند رو به رشد این صادرات قابل توجه است.

نماینده فرودگاه بین‌المللی تبریز در این کارگروه نیز گفت: راه‌اندازی کارگو (بار هوایی) در تبریز از بهمن ۹۳ با واگذاری زمین موقت به انبارهای عمومی اجرایی شده اما طبق توافق قبلی هنوز برای احداث محل دائمی آن به‌صورت مشارکتی اقدام نشده است. نماینده یک تشکل صادراتی در آذربایجان شرقی نیز گفت: هزینه‌های کارگو بالا رفته است و فعالیت مقطعی آن نارضایتی تجار را در پی دارد.نماینده یک تشکل دیگر گفت: علاوه بر هزینه بالا، فرآیند اداری و انتقال بار از طریق کارگوی تبریز بر خلاف سایر کارگوها زمانبر است.

این در حالی است که ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی گفت: مشکلات زیرساختی و نرم‌افزاری کارگو طی هفته‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته و مرتفع شده و اکنون از آمادگی کامل برای حمل و نقل هوایی بار برخوردار است.علی‌اصغر عباس‌زاده به پیگیری‌های چندساله مسوولان برای استقرار کارگو در فرودگاه بین‌المللی تبریز اشاره کرد و افزود: استفاده از خدمات حمل و نقل کارگو در پسابرجام بیشتر احساس می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه تثبیت حق دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی و اعمال تخفیف‌های مختلف از سیاست‌های راه‌آهن است، گفت: حمل و نقل بار از مرزهای میرجاوه، سرخس، اینچه‌برون و امیرآباد به سمت سهلان، جلفا و مرز رازی از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار است اما تجار به ندرت از این امتیازها با خبر هستند.میرحسن موسوی به تخفیف‌های مختلف راه‌آهن در بخش حمل و نقل داخلی نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران حمل و نقل ریلی نیز حمایت‌های ویژه برخوردار هستند.

وی افزود: هنوز شرکت حمل و نقل ریلی بومی در این استان به ثبت نرسیده است و حمل و نقل بار ریلی این استان از سوی شرکت‌های سایر استان‌ها انجام می‌شود. وی به بسته حمایتی راه‌آهن در حوزه صنعت اشاره کرد و افزود: راه‌آهن ۵۰ درصد از هزینه احداث خط فرعی از سوی شرکت‌های تولیدی را در بخش روسازی تامین می‌کند.معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی هم گفت: جلسه‌های این کارگروه برای افزایش صادرات غیرنفتی این استان باید خروجی داشته باشد. علی نواداد افزود: حضور بخش خصوصی در این کارگروه ارزشمند است و نیازهای حمایتی این بخش را تبیین می‌کند.

وی گفت: بخش خصوصی نیازمند حمایت بوده و در سال جاری این موضوع به دلیل تحقق اقتصاد مقاومتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. وی افزود: کارگو باید فعالیت مستمر داشته باشد تا بتواند در مسیر اصلی و واقعی خود به حمل و نقل هوایی بار بپردازد. وی ضرورت افزایش صادرات غیرنفتی این استان به بازار روسیه را یادآور شد و گفت: در حالی که صادرات مرکبات از جنوب کشور به روسیه دارای توجیه اقتصادی است، صادرات این اقلام از آذربایجان شرقی بدون شک سود بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: امسال آذربایجان شرقی بر اساس تصویب هیات دولت به‌عنوان استان پایلوت کشور در اقتصاد مقاومتی معرفی شده و در سایه این موضوع حمایت بیشتر دولت از فعالان اقتصادی این استان قابل پیش‌بینی است. وی گفت: کارگروه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی می‌تواند طرح‌های مختلف حمایتی برای جلب حمایت دولت را جمع‌بندی کرده و ارائه دهد. به هر حال با توجه به اینکه روسیه به دلیل مشکلات سیاسی با ترکیه درصدد جایگزین کردن ایران به جای ترکیه برای تامین محصولات مورد نیاز خود همچون محصولات کشاورزی است، آذربایجان شرقی به واسطه ظرفیت کشاورزی و نزدیکی جغرافیایی می‌تواند نقش مهمی در افزایش سهم ایران در صادرات غیرنفتی به روسیه ایفا کند. در این کارگروه که با حدود چهار ماه وقفه برگزار شد، نمایندگان تشکل‌های صادراتی آذربایجان شرقی برخی مشکلات پیش روی صادرات غیرنفتی را در بخش‌های مختلف اعلام کردند. کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط و تشکل‌های صادراتی طی سال گذشته به‌صورت ماهانه در آذربایجان شرقی برگزار شده است.