پیش‌بینی افزایش مصرف برق در خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از پیش‌بینی افزایش هشت درصدی مصرف برق در این استان خبر داد و گفت: به سمحمود دشت‌بزرگ اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌ها مصرف برق در تابستان امسال احتمالا هشت درصد رشد خواهد داشت و پیک بار مصرفی از ۷۳۰۰ مگاوات به ۸۱۲۳ مگاوات می‌رسد.وی میزان تولید انرژی در سال ۹۴ را ۳۱ هزار و ۸۴ میلیون کیلووات ساعت اعلام کرد و افزود: مشترکان زیرپوشش شرکت برق منطقه‌ای خوزستان پارسال ۱۱ هزار و ۱۹۳ میلیون کیلووات ساعت مصرف داشتند که نسبت به سال ۹۳، پنج درصد رشد داشته است.به گفته وی، در سه ماه نخست امسال نیز ۷۴۴۴ میلیون کیلووات ساعت مصرف داشتیم.تاد مدیریت بحران پیشنهاد شده که در زمان شدت گرما اداره‌ها در ساعت ۱۳ تعطیل شوند.

دشت‌بزرگ اظهار کرد: اوج بار مصرف (پیک‌بار) امسال در روز ۲۶ تیر اتفاق افتاد که دمای هوا ۵۰ درجه سانتیگراد بوده و پیک بار مصرفی به ۷۸۱۹مگاوات رسید که این رقم نسبت به پارسال ۵/ ۱درصد و به نسبت ۱۱ تیر پارسال، ۶/ ۱۴ درصد رشد داشته است.به گفته وی، پیک بار پارسال ۷۵۲۱مگاوات بوده که در ۱۷ مرداد ۹۴ اتفاق افتاده است.وی افزود: براساس مطالعاتی که پارسال انجام شد، در خوزستان ۱۸۷ روز در سال (۶ ماه) دما بالای ۳۷ درجه بوده که به این ترتیب صنعت برق دچار تنش می‌شود و نیاز به مدیریت مصرف و همکاری مشترکان و تمام مصرف‌کنندگان دارد.

دشت‌بزرگ با بیان اینکه مصرف بیش از هفت هزار مگاواتی، شبکه برق را دچار تنش می‌کند، توضیح داد: با توجه به اینکه پنج درصد از ساعت‌های سال (۲۲۳ ساعت) بار بالای هفت هزار مگاوات بوده از این‌رو اگر مصرف را در این مدت مدیریت کنیم و به کمتر از هفت هزار مگاوات برسانیم مشکلی نخواهیم داشت.وی اضافه کرد: وضعیت شبکه برق خوزستان در روزهای عادی (که دما ۳۷ درجه سانتیگراد است) ۳۵۰۰ مگاوات است ولی با افزایش دما در تابستان به بالای هفت هزار مگاوات می‌رسد که این وضعیت تنها در خوزستان حاکم است.

دشت بزرگ همچنین به مطالعات انجام شده درباره ارتباط دما و افزایش مصرف انجام شده، اشاره کرد و گفت: وقتی دما در بازه ۲۷تا ۳۵ درجه سانتیگراد باشد به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف ۶۴ مگاوات افزایش می‌یابد و در بازه ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف ۲۷۵ مگاوات بیشتر می‌شود.وی ادامه داد: در بازه ۴۰ تا ۴۸ درجه سانتیگراد به‌ازای هر درجه افزایش دما، مصرف برق ۱۹۱ مگاوات و وقتی دما بیشتر از ۴۸ درجه باشد به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف ۱۱۲ مگاوات بالا می‌رود.

تنش برق در بحران گرما

مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان در ادامه گفت: شرکت‌های برق منطقه‌ای از سال‌های گذشته با «تنش باری» روبه رو بودند؛ همانطور که شرکت‌های آب با «تنش آبی» روبه‌رو هستند. وی افزود: دوره گرما در خوزستان از ابتدای خرداد تا پایان شهریور است که معمولا دما به بالای ۴۰ درجه می‌رسد.دشت بزرگ با اشاره به پیش‌بینی‌هایی که برای توسعه و پایداری شبکه و کاهش خاموشی‌ها انجام شده، گفت: قرار است چهار طرح با سرمایه‌گذاری ۳۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال امسال اجرا شود. وی افزود: امسال ۹۳۲ کیلووات و ۹۴ کیلومتر مدار به شبکه اضافه می‌شود همچنین ۴۲ بانک خازنی به میزان ۲۰۰ مگاوار توان به شبکه تزریق می‌شود.دشت‌بزرگ اضافه کرد: امسال به‌منظور اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی شده ۳۷ کیلومتر مدار هادی پرظرفیت به خطوط قبلی اضافه شود.

تجهیزات 50 ساله

وی همچنین گفت: رشد بار متناسب با رشد توسعه شبکه نیست و این مساله باعث شده از تجهیزات بیش از ظرفیت آنها استفاده شود به طوری که از بعضی از ترانسفورماتورها بیش از ۹۵ درصد ظرفیت آنها بارگیری می‌کنیم، این در حالی است که نباید بیش از ۷۰ درصد ظرفیت این تجهیزات از آنها بهره‌برداری کرد زیرا باعث کاهش طول عمر و آسیب به تجهیزات شبکه یا حوادث احتمالی خواهد شد.

وی با بیان اینکه خوزستان به شبکه برق سراسری متصل است و در زمان نیاز تبادل انرژی انجام می‌شود، اظهار کرد: در خوزستان ۷۰ درصد بار مصرفی مربوط به منازل مسکونی و عمومی و بیشتر سرمایشی است و این در حالی است که در کشور ۳۳ درصد بارمصرفی مربوط به مصارف خانگی است، از این‌رو مدیریت مصرف خانگی مدیریت مصرف ۷۰ درصد مصرف است.

دشت‌بزرگ با تاکید بر برنامه‌ریزی روی مصارف گفت: برای کاهش مصرف خانگی مشترکان استفاده از لامپ کم‌مصرف، توجه به رده انرژی وسایل برقی و استفاده از وسایل مصرفی با برچسب انرژی A به بالا، تنظیم دمای داخل ساختمان بین ۲۳ تا ۲۵ درجه، استفاده نکردن از وسایل پرمصرف در اوج بار (از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و از ساعت ۱۹ تا ۲۳)، استفاده حداکثری از نورطبیعی، خاموش کردن تجهیزات برقی و سرمایشی در هنگام خروج طولانی مدت از منزل، تعدیل روشنایی محوطه‌های عمومی، کاهش مصرف وسایل سرمایشی در اداره‌ها، استفاده از پنجره‌های دو جداره، قرار ندادن تجهیزات برقی همچون تلویزیون و رایانه در حالت آماده به‌کار باید مورد توجه قرار بگیرند. وی افزود: ارائه راهکارهای کاربردی به صنایع برای کاهش مصرف و برگزاری جلسات برای انتقال زمان تعمیرات به زمان غیر از پیک مصرف برق و طرح ذخیره عملیاتی نیز از دیگر اقدامات است.

تعطیلی اداره‌ها در ساعت 13

دشت‌بزرگ همچنین با بیان اینکه مدیریت مصرف برق در اداره‌ها می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، افزود: به استانداری پیشنهاد دادیم در روزهای بسیار گرم در زمان اوج مصرف اداره‌ها در ساعت ۱۳ تعطیل شوند. وی اضافه کرد: همان‌گونه که در زمان آلودگی هوا تهران تعطیل می‌شود، در خوزستان در زمان بحران گرما و افزایش دما به بیش از ۴۹درجه سانتیگراد که مهم‌تر از گرد و غبار است نیز می‌توان اداره‌ها را تعطیل کرد.