نسخه 3 میلیارد دلاری برای آبفا

دنیای اقتصاد- اهواز- محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان با اشاره به نیاز۳ میلیارددلاری برای حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان گفت: پیگیری تامین این اعتبار از طریق فاینانس یا صندوق توسعه ملی در حال انجام است. همچنین رئیس‌جمهوری پیشنهادی در این زمینه مبنی بر تشکیل کنسرسیوم داده تا این مشکل در کوتاه‌مدت به شکل قابل‌قبولی حل شود. غلامرضا شریعتی با اشاره به بازیافت ۱۰۰ هزار مترمکعب آب در صورت به بهره‌برداری رسیدن سیستم فاضلاب شرق اهواز تا قبل از سال‌جاری اظهار کرد: در این شرایط کم‌آبی می‌توان برای بازیافت فاضلاب مشکل کمبود آب کشاورزی و صنعت را مرتفع کرد که این کمک خوبی برای مسائل زیست محیطی است.

وی تصریح کرد: برای فاضلاب کل استان تمهیداتی دیده شده به صورتی که برای ۱۶ شهر سیستم فاضلاب کشیده شده است اما هیچ‌یک در مدار نیستند و ۶ هزار میلیارد ریال از اعتبارات اوراق قرضه زیر خاک مدفون شده است. شریعتی با اشاره به نیاز به اعتبار ۴۷۰۰میلیاردریالی برای به مدار آمدن سیستم فاضلاب اهواز افزود: براساس برآورد مدیرعامل آب و فاضلاب استان ۲۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای به مدار آمدن همین مسیرها و شبکه‌های ایجاد شده لازم است.شریعتی گفت: فاضلاب شهری اهواز و شهرهای دیگر و به‌طور کلی از طرح آبرسانی و آب شرب شامل آب غدیر، جنوب شرق و شمال شرق بخش زیادی باقی مانده که هنوز اجرایی نشده است.شریعتی افزود: اکنون به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این فاضلاب‌ها وارد مدار شوند؛ البته این طرح‌ها تمام نقاط شهری این ۱۶ شهر را شامل نمی‌شوند. اگر بخواهیم مشکل فاضلاب تمام این شهرها حل شود به ۴۷۰ میلیارد تومان نیاز است که با در نظر گرفتن اجرای سیستم تصفیه فاضلاب در شهرها، در مجموع به ۹۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. از سوی دیگر با فاینانس چین، طرح‌های تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در آبادان، خرمشهر، شادگان و بندرامام در حال انجام است.

چهارخطه شدن جاده ایذه

استاندار خوزستان با اشاره به دستور کار قرار گرفتن چهار خطه شدن جاده ایذه افزود: عملیات بخشی از جاده هفتگل نیز آغاز شده و بخش دیگری نیز در آینده نزدیک فعال خواهد شد، همچنین طرح ایجاد جاده اهواز به مسجدسلیمان که به صورت میانبر است و مسافت را ۴۰ کیلومتر کاهش می‌دهد در دستور کار قرار دارد. شریعتی تصریح کرد: اعتبارات جاده اهواز به مسجدسلیمان صفر است اما با پیگیری از طریق وزارت راه و شهرسازی، راهکارهایی برای صدور مجوز مناقصه این طرح در نظر گرفته شده است تا برگزار شود، وزارت نفت نیز ۲۰ درصد از اعتبارات جاده را پرداخت خواهد کرد. وی ادامه داد: بهبود وضعیت جاده‌های استان نیز مورد پیگیری قرار می‌گیرد. مناقصه جاده بهبهان - رامهرمز در حال انجام است. همچنین مذاکراتی را با معاون وزیر راه برای فعال‌شدن طرح کمربندی رامهرمز انجام داده‌ایم. وی درباره بزرگراه اهواز - شیراز نیز گفت: این مسیر باید به‌طور کامل چهارخطه شود.

انتقال آب در حد نیازهای آب شرب

وی ادامه داد: میزان آب انتقالی برای آب شرب باید ۳۸۰ میلیون مترمکعب باشد؛ این برآورد بررسی‌های ما است و حتی از این میزان می‌توان مقداری برای مصرف در صنعت آن استان‌ها اختصاص داد. موضوع انتقال آب در حد نیازهای آب شرب، در شورای‌عالی آب و شورای‌عالی امنیت ملی مصوب شده است و نباید بیش از این میزان آب منتقل شود. استاندار خوزستان با بیان اینکه در زمینه طرح‌های انتقال آب بحث داریم، ادامه داد: این نقد را به رئیس‌جمهوری نیز اعلام کرده‌ایم.شریعتی با اشاره به مهم‌ترین دلیل دفاع از عدم انتقال آب کارون طرح کشاورزی ۵۵۰هزار هکتاری است، اظهار کرد: اکنون مهم‌ترین عامل برای دفاع از عدم انتقال آب کارون، طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری است و هم ما و هم نمایندگان خوزستان در مجلس، پیگیری‌های بسیاری در زمینه تامین آب این طرح داریم و در این‌خصوص تاکید ویژه‌ای وجود دارد.

غیرقانونی بودن بسته‌شدن آب روی هورالعظیم

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه هر طرحی در خوزستان باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشد، تصریح کرد: رئیس‌جمهوری اهتمام ویژه‌ای به محیط‌زیست دارد و در خوزستان نیز هیچ طرحی با هر میزان توجیه اقتصادی نباید بدون پیوست زیست‌محیطی انجام شود.وی با اشاره به مرگ تعدادی از ماهیان تالاب هورالعظیم به‌دلیل کم‌آبی اظهار کرد: بسته شدن ورودی تالاب هورالعظیم از سوی شرکت نفت که بدون مجوز محیط‌زیست بوده است، اقدامی غیرقانونی است؛ وزیر نفت دستور داده است که برای انجام حفاری نباید تالاب خشک شود و ما نیز پیگیری خواهیم کرد.

شریعتی با اشاره به طرح‌های گردشگری آبی استان گفت: اکنون برخی طرح‌ها آماده شده‌اند و اقدامات در حال انجام است. یکی از طرح‌ها ۶۰درصد پیشرفت دارد. وی ادامه داد: از سوی دیگر باید منابع دولتی در استان به سمت بانک‌هایی هدایت شود که در استان خدمات و تسهیلاتی ارائه می‌کنند و بانک‌هایی که خدماتی ارائه نمی‌دهند منابع دولتی کمتری به آنها سپرده شود. استاندار خوزستان گفت: طبق مذاکره با وزیر نفت قرار است وزارت نفت پس از انجام قراردادهای IPC، در غرب کارون ۶ میلیارد دلار و در ماهشهر ۶ میلیارد دلار در پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری کند. همچنین چند طرح سرمایه‌گذاری در خوزستان در برنامه است و به این منظور ۱۸۲ میلیون یورو در صنایع فولاد شهید جهان‌آرای خرمشهر سرمایه‌گذاری خواهد شد.

استفاده نشدن اوراق قرضه در قطار شهری

وی با اشاره به طرح قطار شهری اهواز گفت: در موضوع طرح مترو اهواز اهتمام جدی وجود نداشت. شریعتی افزود: در طرح‌های قطار شهری در اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز آورده هر شهرداری ۵۰۰ میلیارد تومان بوده اما در طرح قطار شهری اهواز آورده شهرداری ۸۴میلیارد تومان بود. در آن زمان بررسی نشد که آیا شهرداری توان مالی دارد یا نه؟ اما اکنون شهرداری اهواز برای کامل کردن طرح اعلام آمادگی کرده است. استاندارخوزستان ادامه داد: در طرح‌های قطار شهری دیگر شهرها، ۵۰۰ میلیارد تومان به‌صورت اوراق‌قرضه به فروش رسید و در مشهد بخش دوم اوراق در حال فروش است، اما در قطار شهری اهواز هنوز به این اوراق قرضه دست نزده‌ایم و اقدامی انجام نشده است. شریعتی اظهار کرد: دولت ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح قطار شهری اهواز اختصاص داده است؛ معاون عمرانی وزیرکشور نیز عنوان کرده که در بیشتر طرح‌های قطار شهری شهرهای کشور، برای خرید واگن اقداماتی انجام شده است، اگر در خوزستان نیز در زمینه تکمیل طرح اقداماتی صورت بگیرد، تجهیزات و واگن‌ها نیز تامین خواهد شد.