افتتاح فاز اول مجتمع فولاد کاوه جنوب

دنیای اقتصاد- بندرعباس- جمیله دبیری‌نیا: فاز اول طرح فولادسازی شرکت کاوه جنوب کیش با ظرفیت تولید یک‌میلیون و ۲۰۰ تُن فولاد در سال با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح این طرح گفت: با افتتاح واحد فولادسازی مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش، ظرفیت تولید فولاد کشور به ۲۱ میلیون تُن در سال رسید. وی با اشاره به برنامه راهبردی فولادی کشور طی ۱۰ سال آینده گفت: در برنامه‌های فولادسازی پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۴، تولید فولاد خام به ۵۰ میلیون تُن در سال برسد. وی با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره تولید فولاد در کشور افزود: از سیاست‌های مهم صنعتی دولت، فراهم سازی و تکمیل زنجیره تولید فولاد از معدن تا کارخانه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر از خام فروشی سنگ‌آهن به کشورهای مختلف به تدریج جلوگیری شد و اکنون شاهد کاهش صادرات مواد اولیه معدنی مورد نیاز فولاد به خارج از کشور هستیم. نعمت‌زاده در تشریح عملکرد سه ساله دولت در حوزه صنعتی، عنوان کرد: طی سه سال دولت تدبیر و امید، ۳۹ طرح در زنجیره فولاد کشور تکمیل و راه‌اندازی شده است و ظرفیت تولید گُندله به ۲ میلیون تُن در سال، تولید شمش و فولادریزی به ۷/ ۲ میلیون تُن در سال رسیده است. وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری ۱۹ طرح صنعتی دیگر که پیشرفت ۹۰ درصدی دارند، مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی کرد: تا پایان امسال ظرفیت گُندله سازی کشور به ۱۰ میلیون تُن، آهن اسفنجی به ۵ میلیون تُن و شمش فولادی به ۳ میلیون تُن در سال خواهد رسید.

نعمت‌زاده با اشاره به بهره‌گیری از آمایش سرزمینی در جانمایی طرح‌های جدید فولادی اظهار کرد: طی سال گذشته و امسال طرح‌های فولادی که با مشکل مواد اولیه و انرژی روبه‌رو بوده‌اند، جابه‌جا شده و به نزدیکی معادن و پالایشگاه‌های گازی منتقل شده‌اند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید فولاد در هرمزگان طی سال‌های آینده با بهره‌برداری واحد دوم فولادسازی کارخانه فولاد کاوه جنوب، فولاد صبا، خلیج‌فارس و فولاد هرمزگان به ۱۰ میلیون تُن در سال خواهد رسید. نعمت‌زاده اظهار کرد: واحد دوم فولادسازی مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش با ۴۰ درصد پیشرفت سال آینده وارد مدار تولید خواهد شد. مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس نیز در مراسم افتتاح این طرح گفت: به‌منظور تحقق برنامه توسعه اقتصادی کشور و همچنین براساس ماموریت‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مبنی بر اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی، مجتمع فولاد کاوه جنوب (کیش) در زمینی به مساحت ۱۷۰ هکتار در فاصله ۲۲ کیلومتری شهر بندرعباس و در مجاورت خلیج‌فارس ایجاد شده است.

سیدمحمد اتابک مجتمع عظیم فولاد کاوه جنوب کیش را یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در حوزه صنایع مادر معرفی کرد و افزود: این مجتمع، تولید مستمر و پایدار با به‌کارگیری فناوری روز به‌منظور حضور در جمع ۳ تولیدکننده برتر کشور در زمینه فولاد، ایجاد واحدهای پایین‌دستی و بالادستی فولاد خام به‌نحوی‌که زنجیره کامل تولید فولاد از چرخه معدن تا مقاطع فولادی تحقق یابد، اشتغال‌زایی با به‌کارگیری منابع انسانی لازم و ایجاد زمینه رشد و توانمندی آنها و نقش‌آفرینی در محرومیت‌زدایی جنوب کشور از اهداف راهبردی را در کسب ‌وکار دنبال می‌کند. وی مهم‌ترین طرح‌های تکمیل‌شده مجتمع فولاد جنوب کیش را، دو واحد آهن اسفنجی به ظرفیت تجمیعی یک‌میلیون و ۸۵۶هزار تُن در سال، ایستگاه گاز به ظرفیت ۱۰۰هزار مترمکعب در ساعت، خط انتقال فشارقوی و پُست برق ۳۳/ ۲۳۰ کیلوولت، تأسیس و انتقال آب از دریا با ظرفیت روزانه ۱۵هزار مترمکعب، فولادسازی فاز یک به ظرفیت یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تُن در سال، اعلام کرد. اتابک با اشاره به طرح‌های در حال اقدام این شرکت گفت: فولادسازی فاز ۲ به ظرفیت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تُن در سال، گندله‌سازی به ظرفیت پنج میلیون تُن در سال، احداث آب‌شیرین‌کن به ظرفیت روزانه ۴۰هزار مترمکعب و اتصال به شبکه راه‌آهن سراسری از اقدامات مهم این مجتمع است.