رکودزدایی از صنایع اردبیل

دنیای اقتصاد - اردبیل - مهدی حسین‌نژاد: استاندار اردبیل گفت: از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده در کشور برای رونق تولید ۲۰۰ میلیارد تومان در استان به واحدهای صنعتی راکد و نیمه‌فعال استان پرداخت شده است. مجید خدابخش در جلسه بررسی مشکلات طرح‌های تولیدی در اردبیل با بیان اینکه بیشتر از سهم جمعیتی خود که ۵/ ۱درصد جمعیت کشور است، تسهیلات رونق تولید گرفته‌ایم، تصریح کرد: با احتساب پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در کشور برای رونق تولید در اردبیل ۲۰۰ میلیارد تومان منابع جذب شده که دو درصد منابع کشور را در این بخش شامل می‌شود.

استاندار اردبیل با بیان اینکه تیم نظارتی بعد از هشت ماه فعالیت و تشکیل جلسات مستمر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با حضور در واحدهای تولیدی ارزیابی خود را از تزریق این تسهیلات به واحدهای تولیدی انجام می‌دهند، گفت: در مجموع برای ۱۹۹ واحد صنعتی و کشاورزی در استان بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و همچنان پرداخت بخشی از تسهیلات نیز در مراحل انجام امور اداری است. خدابخش با قدردانی از همراهی بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات افزود: در قالب جلسات اقتصاد مقاومتی که به‌صورت دو هفته یک بار برگزار می‌شود، از این پس نظارت‌ها بیشتر می‌شود و فرآیند فعالیت این واحدها که اغلب نیمه‌‌راکد یا غیرفعال بوده‌اند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. رئیس شورای اشتغال استان با اشاره به برخی فضاسازی‌ها در رسانه‌های مجازی مبنی بر اینکه این رقم بهتر بود به یک واحد صنعتی عظیم و بزرگ پرداخت می‌شد تا اشتغال مولد نیز ایجاد می‌شد، اظهار کرد: ماهیت پرداخت این تسهیلات برای واحدهای کوچک و متوسط است و ما در دو بخش واحدهای راکد و نیمه‌‌راکد و واحدهای با پیشرفت بالای ۶۰ درصد این تسهیلات را پرداخت کرده‌ایم.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر نزدیک به ۲۰۰ واحد که تسهیلات را دریافت کردند‌، بتوانند به چرخه تولید بازگردند به یقین زمینه اشتغال مولد آنها نیز فراهم می‌آید که امیدواریم با تولید متنوع و با کیفیت اثربخشی خوبی را در این بخش شاهد باشیم. خدابخش ادامه داد: البته برخی از واحدها با مشکل مالکیت، فروش، خرید تکنولوژی‌های جدید و از دست رفتن بازار مناسب فروش روبه‌رو هستند که ضرورت دارد در این زمینه نیز تدبیری مناسب اندیشیده شود. وی اظهار کرد: مسوولان صنایع و معادن و همچنین کشاورزی بازدید و نظارت از این واحدها را آغاز کرده‌اند، به‌طوری که ما شاهد بازدید از ۲۳ واحدی بودیم که در این مدت کوتاه با فعالیت مجدد خود زمینه و بستر اشتغال ۲۰۰ نفر را فراهم کردند.

رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی استان از مسوولان و صاحبان واحدها خواست تا نسبت به تبیین موضوع پرداخت تسهیلات رونق تولید از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها برنامه‌های مناسبی را پخش کنند، هر چند که تاکنون رسانه‌های استان در این زمینه اقدامات خوبی را داشته‌اند. خدابخش به مطلوب بودن عملکرد پرداخت تسهیلات به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه رونق تولید اشاره کرد و گفت: ما به دو درصد سهم پرداختی به واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌راکد در استان قانع نیستیم و سعی می‌کنیم تا پایان امسال این رقم را افزایش دهیم. وی در ادامه تصریح کرد:‌ البته صاحبان برخی از واحدهای تولیدی استان همچون سبلان پارچه نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند، چرا که پرداختی این تسهیلات ویژه واحدهای کوچک و متوسط بوده است.

استاندار اردبیل از ضرورت واگذاری طرح‌های دولتی به بخش خصوصی برای اجرا خبر داد و افزود: دستگاه‌های مختلف به ویژه آموزش و پرورش، فنی و حرفه‌ای، راهداری و حمل و نقل باید در این زمینه تلاش بیشتری را انجام دهند. خدابخش به فعالیت دوساله پارک علم و فناوری اشاره کرد و ادامه داد: در فصل بودجه‌ریزی هستیم که امیدواریم با پیگیری مسوولان استانی و نمایندگان برای سال آینده پارک علم و فناوری اردبیل ردیف اعتباری خاص بگیرد. وی با بیان اینکه باید اذهان جوانان را به جای استخدام در دستگاه‌های دولتی به سمت اشتغال و کارآفرینی در مجموعه‌های غیردولتی سوق دهیم، اعلام کرد:‌ در این زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مولفه اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی است که امیدواریم نتایج خوبی را این کار به همراه داشته باشد.