دنیای اقتصاد- زنجان: مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان گفت: رئیس‌جمهوری دو سال قبل در سفر استانی به زنجان، در سخنرانی عمومی خود از حل مشکل تامین ارزی طرح پتروشیمی زنجان خبر داد. این در حالی است که اکنون با مهیا شدن تمام مقدمات شروع دوباره عملیات اجرایی طرح، منتظر دستور رئیس‌جمهوری و اجرای مصوبه مرداد سال گذشته هیات دولت درباره تامین ارزی این طرح هستیم. محمدرضا مدیری با اعلام این مطلب افزود: در ۲ سال گذشته ماهیت قبلی پتروشیمی زنجان به‌طور کلی تغییر کرده است. وی گفت: بعد از ۷ سال بلاتکلیفی سهامداران این شرکت، طرح ۲ سال قبل از سوی تیم مدیریت جدید در حالی تحویل گرفته شد که نهاد ناظر، پیشنهاد برچیده شدن آن را در پاسخ به درخواست مجوز افزایش سرمایه طرح می‌کرد.

وی از ۳ برابر شدن سرمایه شرکت، به‌روزآوری طرح توجیهی، تغییر در مدیریت کلان شرکت، احیای دوباره اعتماد بانک عامل به ادامه طرح، تعیین تکلیف معوقات مالیاتی و بیمه‌ای و مذاکرات ثمربخش با زیمنس برای وارد کردن تجهیزات از آلمان به‌عنوان مصادیق شخصیت جدید شرکت صنایع پتروشیمی زنجان نام برد و افزود: با حصول توافق ماه گذشته با زیمنس، تا پیش از پایان سال‌جاری میلادی، نخستین محموله تجهیزات سفارش‌شده که به‌دلیل تحریم‌ و سوءمدیریت پیشین، در آلمان زمین‌گیر شده بود، وارد کشور می‌شود. وی افزود: ورود این تجهیزات و دیگر اقدامات انجام شده طی سال گذشته، پیشرفت طرح را که قبلا ۲۲ درصد بود، به نحو قابل ملاحظه‌ای بالا خواهد برد و به حدود ۲۶درصد خواهد رساند؛ البته بدیهی است سفارش‌‌های بعدی تجهیزات، مستلزم اجرای دستور رئیس‌جمهوری درباره تامین منابع ارزی است.

مدیری گفت: این شرکت اکنون هیچ بدهی گران‌قیمت ریالی ندارد و اعتماد مدیریت عالی بانک ملی به عنوان بانک عامل، به این طرح احیا شده است. مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان با اعلام اینکه فرآیند تصویب مجدد منابع ارزی مورد نیاز در ارکان اعتباری بانک ملی و همچنین صندوق توسعه ملی در حال انجام است، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی طی نامه‌ای در آبان‌، موافقت کلی خود را با اجرای دستور رئیس‌جمهوری اعلام کرده است که اکنون، پیگیر تسریع فرآیند آن هستیم. وی با اشاره به تنش آبی موجود در کشور اعلام کرد: مشکل تامین آب طرح حل و قرارداد آن منعقد شده است و تنها تعیین تکلیف اجرای ۳ تا ۴ کیلومتر از مسیر انتقال آب، باقی‌مانده است که مذاکرات در این باره ادامه دارد. وی به انتخاب پیمانکار طرح احداث خط ۷ کیلومتری انتقال گاز از خط لوله اصلی به محل طرح نیز اشاره کرد و از آغاز عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک خبر داد. بنا به گفته این مقام مسوول، این خط تا هفته‌ دولت سال آینده، تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان درباره رویکرد مدیران استانی در پیگیری مسائل مرتبط با پتروشیمی نیز اظهار کرد: مقامات استانی و مدیران پتروشیمی عمده کار خود را انجام داده‌اند و اینک توپ در زمین افرادی است که باید دستور رئیس‌جمهوری را با کاستن از روندهای زائد بوروکراسی اداری اجرا کنند و تکلیف بیش از ۹۰هزار سهامدار شرکت را که ۷۳ هزار نفر از ایشان، فقط ساکن شهر زنجان هستند، روشن کنند. وی بهره‌برداری از پتروشیمی زنجان را مایه تبدیل استان به یک استثنا در کشور از لحاظ پایین‌آوردن نرخ بیکاری دانست و گفت: تنها در نتیجه بهره‌برداری از طرح اوره و آمونیاک، برای ۶هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد شد. مدیری ساختار هلدینگی شرکت صنایع پتروشیمی زنجان را مرکب از شرکت اوره و آمونیاک، شرکت بازرگانی و شرکت شهرک صنعتی پتروشیمی اعلام کرد و در مورد بازاریابی محصولات کارخانه اوره و آمونیاک گفت: در قالب شرکت بازرگانی پتروشیمی زنجان، از اکنون در حال تجربه و مذاکره برای فروش تضمینی ۷۰درصد محصولات در بازارهای بین‌المللی هستیم و امیدواریم تا پایان سال میلادی جاری یا اوایل سال آینده میلادی، برای فروش تضمینی محصولات با یکی از پنج شرکت برتر تامین کود در جهان تفاهم‌نامه الزام‌آور امضا کنیم.