دنیای اقتصاد - تبریز - سیما نیک‌رفتار: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از پرداخت تسهیلات به ۵۶۰ واحد تولیدی استان خبر داد. نجاتی در بیست و چهارمین نشست اقتصاد مقاومتی استان در کلیبر با اشاره به روند رو به رشد رقم پرداختی بانک‌ها از محل تسهیلات رفع موانع و رونق تولید گفت: تاکنون ۳۸۲۹ میلیارد ریال تسهیلات در این قالب به ۵۶۰ واحد تولیدی استان پرداخت شده است. وی افزود: این میزان تسهیلات برای ۴۹ واحد با رقم ۲۶۰ میلیون ریال از محل سرمایه ثابت با پیش‌بینی اشتغال ۳۷۵نفر و از محل سرمایه در گردش به ۵۱۱ واحد ۳۵۵۸ میلیارد ریال با تثبیت اشتغال برای ۱۳ هزار نفر پرداخت شده است.

وی کل پرداختی مستقیم بانک‌های آذربایجان شرقی برای ۴۷۱ واحد را ۲۱۶۲ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: پرداختی طرح رونق و مستقیم بانک‌ها ۵۹۹۱ میلیارد ریال برای ۱۰۳۱واحد بوده است. نجاتی با بیان اینکه ۱۸ درصد کل معرفی شده‌ها (۴۸۹ واحد) به سیستم بانکی در مرحله عقد قرارداد انباشته شده است، خاطرنشان کرد: ۴۸۹ واحد به میزان ۳۶ درصد معرفی شده‌ها در مرحله ارجاع به شعبه انباشته شده است. وی با اشاره به اینکه ۳۷ درصد کل ثبت‌نامی‌های واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی دارای شرایط تشخیص و به بانک معرفی شده‌اند، گفت: ۱۷ درصد ثبت‌نامی‌ها در داخل شهرک‌های صنعتی مستقر بوده و ۷۳ درصد نیز در خارج از شهرک‌های صنعتی و بیشتر واحدهای کشاورزی هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، ۴۰درصد ثبت نامی‌ها را مربوط به بخش صنعت و ۶۰ درصد را بخش کشاورزی دانست و افزود: ۲۳ درصد ثبت‌نامی‌ها طرح تولیدی (جواز تاسیس) و ۷۷ درصد واحدهای تولیدی (پروانه بهره‌برداری) است. به گفته وی ۴۲ درصد معرفی شده‌ها به بانک تسهیلات دریافت کرده و ۱۲ درصد معرفی شده‌ها هم از سوی سیستم بانکی دارای شرایط شناخته نشده و عودت داده شد.