برنامه اشتغال‌زایی برای خوزستان

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در بعد اشتغال در ۴ یا ۵ بخش هدف‌گذاری شده است، تصریح کرد: یکی بحث اشتغال فراگیر است که به دلیل نرخ بالای سود تسهیلات هنوز وارد تحرک و فعالیت جدی که مد نظر بود، نشده‌ایم و آمار و ارقام نیز این موضوع را ثابت می‌کند. محسنی بندپی با اشاره به بحث اشتغال روستایی اظهار کرد: در این زمینه از ۳۴۰ میلیارد تومانی که سهمیه استان خوزستان بوده، تقریبا نصف آن یعنی حدود ۱۱۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است و می‌توان گفت در این زمینه شاهد فعالیت جدی و چشمگیری از سوی مسوولان استان هستیم. در بخش‌های کارورزی و مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی نقاط ضعفی در استان وجود دارد و نیازمند آن است تا تحرک بیشتری پیدا کنند. وی با اشاره به توافق صورت‌گرفته برای دریافت ۵/ ۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی ادامه داد: مجلس و دولت موافقت کرده‌اند تا برای طرح‌های اشتغال روستایی ۵/ ۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود. همچنین قرار است ۴ بانک عامل نیز ۶ هزار میلیارد تومان را به این بخش تخصیص دهند. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در خوزستان بیش از ۲۲۰ هزار بیکار داریم، گفت: وظیفه ما است که زمینه ماندگاری مردم را در خوزستان فراهم کنیم تا این مردم به استان‌های دیگر مهاجرت نکنند. باید به خوزستان نگاه ویژه‌ای شود و در این زمینه هرچه در توان داریم انجام خواهیم داد تا شرایط اشتغال در خوزستان بهتر شود.

توسعه اشتغال متوازن باشد

استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا توازن منطقه‌ای در بحث اشتغال استان ایجاد کنیم، گفت: میزان بیکاری در شهرهای مختلف استان همگون نیست و بعضا نرخ بیکاری در برخی از شهرها دو برابر شهرهای دیگر است و به این منظور تلاش خواهیم کرد که توازنی را در بحث اشتغال در استان ایجاد کنیم.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: یخ‌های مسیر ایجاد اشتغال در استان آب شده است و در این زمینه در استان خوزستان اقدامات در حال انجام است.وی با اشاره به اینکه انتظار ما از بانک‌های استان در بحث پرداخت تسهیلات بیشتر از این است، ادامه داد: بانک‌ها نیز به نسبت کار را خوب پیش برده‌اند و باید این مسیر به همین شکل و به خوبی ادامه پیدا کند و در این زمینه از بانک‌ها نیز تشکر می‌کنم.

استاندار خوزستان با اشاره به بحث کارورزی تصریح کرد: سال گذشته آن‌طور که باید پیش نرفت و ما از عملکرد در این بخش راضی نبودیم. امسال در یک یا دو ماه گذشته کار با سرعت خوبی پیش رفته است. در این خصوص انتظار دارم عقب ماندگی در حوزه کارورزی در خوزستان جبران شود.شریعتی اظهار کرد: باید سعی کنیم در جذب اعتبار و هزینه‌کرد آن در محلی که هدف استان را تامین می‌کند، دقت و تلاش بیشتری انجام دهیم.در این زمینه لازم است نظارت جدی داشته باشیم و از مزیت‌های استان در بحث‌های مختلف همچون صادرات به عراق بهره ببریم. استاندار خوزستان گفت: در سال ۹۰ میزان نرخ بیکاری استان ۷/ ۲۵درصد و نرخ مشارکت ۳۵ درصد بود، اما نرخ بیکاری در سال ۹۵ به ۳/ ۱۴ درصد و نرخ مشارکت نیز به ۸/ ۴۰ درصد رسید. در این زمینه نرخ بیکاری در استان بیش از ۱۱ درصد کاهش پیدا کرد و نرخ مشارکت نیز افزایش مناسبی در استان داشت.شریعتی با اشاره به مشکلات گروه ملی فولاد ایران و نیشکر هفت تپه خاطرنشان کرد: در استان سعی شده است تا اشتغال موجود حفظ شود و در این زمینه اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است. در این زمینه مشکلات دو واحد اصلی که گروه ملی فولاد و نیشکر هفت‌تپه بودند با تلاشی که انجام گرفت، تا حدودی بهبود پیدا کرده است و تقریبا می‌توان گفت که مشکل خاصی وجود ندارد.

حفظ مشاغل موجود در اولویت باشد

نماینده اهواز در مجلس نیز با بیان اینکه هیچ کشوری به تنهایی نتوانسته فقط به کمک ظرفیت‌های داخلی خود، مشکل اشتغال را حل کند، گفت: اگر می‌خواهیم ایجاد شغل کنیم، با حفظ منافع ملی و چارچوب‌های نظام و کشور، باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم. همایون یوسفی اظهار کرد: مهم‌ترین موضوعی که در حوزه اشتغال در شرایط حاضر کشور وجود دارد، حفظ مشاغل موجود است. وی افزود: علاوه بر اینکه وظیفه ایجاد اشتغال جدید را در کشور داریم اما به علت شرایط خاص اقتصادی و رکود حاکم بر کشور، در خطر هستیم تا مشاغل موجود را نیز از دست دهیم و در این زمینه همه ارکان دولت باید به این مساله توجه ویژه کنند.نماینده اهواز در مجلس با بیان اینکه اغلب شغل‌هایی که در شرایط رکودی ایجاد می‌شوند شغل‌های غیررسمی هستند، تصریح کرد: در شرایط رکودی کشور نمی‌توان خیلی انتظار ایجاد شغل جدید را داشت. اگر قرار است تا هدف‌گذاری که برای آِینده در بحث ایجاد اشتغال داشته باشیم، باید بدانیم که در چنین شرایط خیلی نمی‌توان به این موضوع امیدوار بود.یوسفی ادامه داد: اگر بخواهیم بحث اشتغال را در کشور حل بکنیم، باید نسبت به موانع اقتصادی ایجاد شغل در کشور واقع بین باشیم. در هدف‌گذاری‌های دولت و مجلس برای ایجاد اشتغال، ایجاد حدود یک میلیون شغل در سال در کشور پیش بینی شده است، در حالی که اگر بخواهیم به مدل‌های اقتصادی در دنیا نگاه کنیم، برای این تعداد ایجاد اشتغال باید رشد اقتصادی بالای ۷ درصد داشته باشیم.