دنیای اقتصاد - بیرجند - محمد قربانی: استاندار خراسان جنوبی با اشاره به همجواری استان با کشور افغانستان و زمینه رونق صادرات گفت: باید مشوق‌های صادراتی و اختیارات در این زمینه دراستان بیشتر شود. قهرمان رشید در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات استان و تجلیل از ۱۰صادرکننده برتر خراسان‌جنوبی در بیرجند با اشاره به اینکه جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی کم است، اظهارکرد: باید تلاش شود برای رونق توسعه اقتصادی استان مشوق‌های بیشتری را برای تجار و صادرکنندگان فراهم کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید براینکه ورود کالاهای اساسی با ارز مرجع باید انجام شود، ادامه داد: خراسان جنوبی در کشور کمترین مشکل را در زمینه صادرات و واردات دارد.

وی بر پرداخت مشوق‌های صادرکنندگان تاکید و بیان کرد: باید راهکارهای قانونی برای فراهم شدن زمینه سرمایه‌گذاری در استان ایجاد شود. رشید با اشاره به انجام صادرات مدرن و حذف صادرات سنتی در استان اظهار کرد: باید تلاش کنیم مجموعه کار و صادرات مبناهای درست علمی و پژوهشی داشته باشند و با کیفیت و ارزش افزوده بالایی انجام شوند.

وی با بیان اینکه باید از صدور مواد خام در استان اجتناب شود، گفت: باید صادرات در استان موجب پویایی اقتصاد شود.

وی خواستار همکاری بیشتر بانک‌ها با صادرکنندگان در ارائه تسهیلات شد و افزود: اگرچه افزایش صادرات در استان را داشته‌ایم؛ اما هنوز با نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه از افزایش ۱۰ درصدی صادرات از یکی از بازارچه‌های مرزی استان در هفت ماه امسال خبر داد و اضافه کرد: طی این مدت ۴۱ میلیون دلار از این بازارچه صادرات انجام شده است.

وی با بیان اینکه صادرات ماده ۲۱۰ نیز از میل ۷۸ بیش از ۱۶۰ میلیون دلار بوده است، بیان کرد: واردات از این بازارچه ۱۶ هزار دلار بود که ۸۴ درصد کاهش را شاهد بوده ایم.

رشید وجود ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان را ظرفیتی بزرگ در مباحث اقتصادی استان دانست و یادآور شد: در استان خراسان جنوبی در حال حاضر چهار بازارچه مرزی فعال وجود دارد که بازارچه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه با حجم مبادلات بازرگانی ۳۸۰ میلیون دلار در سال گذشته یکی از فعال ترین بازارچه‌های مرزی در کشور محسوب می‌شود.

صادرات تنها منبع ارزی برای اجابت نیازهای ملی

قربان دانیالی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن ایران نیز در این مراسم صادرات را سبب توسعه اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: با توجه به مزیت نسبی که در کشور وجود دارد باید تمام تلاش خود را برای گسترش سبد صادرات نیز به کار گیریم.

وی با بیان اینکه نباید تنها به صادرات کالا توجه شود، ادامه داد: صادرات نیروهای متخصص، خدمات فنی و مهندسی نیز مقوله مهمی است. دانیالی در ادامه یکی از مشکلات پیش روی صادرات را نقدینگی دانست و یادآور شد: سرانه صادرات خراسان‌جنوبی به نسبت جمعیت بسیار مطلوب است.

۱۱۳ میلیون دلار صادرات

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی نیز گفت: در هشت ماه نخست امسال ۱۱۳ میلیون دلار صادرات از بازارچه‌ها و گمرک‌های استان انجام شده است.

علیرضا جمیع اظهار کرد: ۲۹۰ میلیون دلار نیز خروجی کالاها از بازارچه‌های مرزی، ماده ۲۱۰ و گمرک‌های استان در هشت ماه نخست امسال بوده است.

وی افزود: این میزان خروجی کالا نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۵ درصد رشد به لحاظ ارزشی داشته، اما از لحاظ وزنی ۲۱ درصد کاهش داشته است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی ارزش واردات استان را نیز ۲/۱ میلیون دلار دانست و گفت: ۳۵ درصد کالاهای صادراتی با بهره‌برداری از کارخانه‌های داخلی مانند کاشی بوده است.

پرداخت۲۰۰میلیارد ریال تسهیلات

رییس بانک توسعه صادرات خراسان جنوبی نیز گفت: بانک توسعه صادرات ۲۰۰میلیارد ریال تسهیلات در خراسان جنوبی پرداخت کرده است. کیوان منوچهری گفت: صادرات باعث ایجاد اشتغال، تراز تجاری محصولات کشور و ارتقای کیفیت بنگاه‌های کشور شده است.

تجلیل از صادرکنندگان نمونه

در پایان این مراسم از ۱۰شرکت صادرکننده نمونه شامل شرکت کویر تایر، شرکت صنایع کاشی نیلوفر، شرکت صنایع کاشی فرزاد و شرکت‌های بازرگانی راستگو نژاد، شیبانی نیا، نهتانی، خسروی، حق خواه، داوری وآبگرمی و همچنین مهندس محسن احتشام رییس اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن بیرجند به عنوان پیشکسوت نمونه صادرکننده استان تجلیل شد.