کمبود 10درصدی برق در خراسان رضوی

مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی گفت: این استان با کمبود ۱۰درصدی برق مواجه است و درصورت عدم صرفه‌جویی مشترکان خانگی،‌ تجاری، صنعتی، ادارات و سازمان‌های دولتی و خصوصی منجر به اعمال برنامه قطع برق خواهیم شد.

محمدرضا مزینی با اشاره به اینکه تولید برق در خراسان رضوی از طریق نیروگاه‌های حرارتی، گازی،‌ بادی و دیزلی تامین می‌شود، یادآور شد: تولید برق در استان برابر با میزان مصرف است،‌ اما با توجه به اتصال شبکه برق خراسان رضوی به شبکه سراسری و با توجه به سیاست دولت درخصوص توزیع عادلانه در کشور،‌ آثار کمبود به همه استان‌ها از جمله خراسان رضوی منتقل می‌شود.

وی با اشاره به ۲۲ درصد مصرف برق استان در حوزه مشترکان خانگی گفت:‌ هنوز برنامه‌ای برای قطع برق و نوبت‌بندی آن در دستور کار نیست،‌اما به محض انجام این مساله،‌ برنامه‌ها از طریق رسانه‌ها و جراید اطلاع‌رسانی می‌شوند.

وی ادامه داد:‌در صورت اعمال قطع برق، این سیاست بر مبنای اجرای برنامه و به‌ طور عادلانه در همه بخش‌ها خواهد بود. وی افزود:‌ البته مراکز حساس از جمله بیمارستان‌ها، اورژانس و پادگان‌ها از برنامه مستثنا هستند.

وی تصریح کرد: میزان و زمان خاموشی و سهم استان‌ها توسط «دیسپاچینگ ملی» تصمیم‌گیری می‌شود و استان‌ها در این خصوص نقشی ندارند.

مزینی درخصوص برنامه‌ها و اقدام‌های شرکت برق با هدف پیشگیری از خاموشی در استان اضافه کرد:‌ برابر دستور‌العمل وزارت نیرو برای کاهش ۵۰درصدی مصرف برق، لامپ‌های معابر استان یک درمیان روشن خواهد بود.

به گفته وی، با همکاری شهرداری‌ها روشنایی پارک‌ها و مکان‌های عمومی نیز با ۵۰ درصد کاهش تامین می‌شود و در معابر مستقر در جاده‌های بین شهری نیز این کاهش ۵۰ درصدی اعمال می‌شود. ضمن اینکه معابری که از ضرورت خاص برخوردار نبوده تا ۱۰۰ درصد خاموش شده است.

وی با بیان اینکه این اقدام‌ها از یک ماه اخیر در مشهد آغاز شده است،‌ افزود: همچنین ادارات، سازمان‌ها و نهادهای عمومی و دولتی ملزم به استفاده از لامپ کم‌مصرف شده‌اند که عملکرد آنان در خصوص رعایت این دستورالعمل پس از ۶ ماه اعلام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۰درصد مصرف برق استان در بخش صنایع است،‌ گفت:‌ صنایع نقش مهمی در صرفه‌جویی و مصرف بهینه برق خواهند داشت که برای همکاری این بخش در امر صرفه‌جویی، جوایز و تخفیف‌های قابل توجهی درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه کاری خراسان رضوی ۶۳ میلیون تومان تخفیف به صنایعی که همکاری داشتند، پرداخت شد، افزود: این تخفیف‌ها در سال‌جاری ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی بیشترین مصرف برق تولیدی استان را متوجه بخش کشاورزی با ۶۰درصد دانست و گفت:‌ متاسفانه به دلیل پراکندگی تاکنون امکان تفکیک و خاموش کردن انشعاب‌‌های کشاورزی در پیک بار مصرف فراهم نبوده است.

به گفته وی، با این حال اگر مشترکان بخش کشاورزی بتوانند هر شب ۲ تا ۳ ساعت در پیک‌بار مصرف، چاه‌های آب را خاموش کنند، به‌طور حتم در سطح استان چیزی به نام برنامه خاموشی نخواهیم داشت.

محمدرضا مزینی همچنین درخصوص کاهش برنامه ساعت کار اصناف در استان یادآور شد:‌ کاهش ساعت کار اصناف قانونی است که در برنامه سوم و چهارم توسعه بدان تاکید شده و برابر آن باید در پیک بار مصرف، ساعت کار این بخش کاهش یابد که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

وی درباره وضعیت فعلی مصرف برق در خراسان رضوی با بیان اینکه در فروردین و اردیبهشت ماه مصرف برق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳ تا ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد، پیش‌بینی کرد، میزان مصرف به ۲هزارو ۹۰۰ مگاوات در استان‌های خراسان برسد که باید به ۲هزارو ۶۰۰ مگاوات کاهش یابد.

وی در عین حال خاموشی‌های اخیر مناطق مختلف مشهد را به دلیل نقص فنی و تعمیرات دانست و گفت: این خاموشی‌ها مربوط به اجرای برنامه قطع برق نیست.