مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد- رییس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت منطقی زعفران در سال جاری به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برسد.

عباس افچنگی اظهار‌‌کرد: روند رشد قیمت زعفران شروع شده است به‌‌طوری که قیمت این محصول منطقی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال جاری به لحاظ قیمت زعفران سال خوبی خواهد بود، ادامه داد: در سال گذشته توانستیم با تنظیم بازار، قیمت زعفران را کنترل کنیم و قیمت این محصول را روی قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نگهداریم.

وی بااشاره به این‌که ایران قیمت جهانی زعفران را تعیین می‌کند، تصریح کرد: درحال حاضر قیمت جهانی زعفران دوهزار یورو است. افچنگی بیان ‌‌کرد: خرید گندم توسط دو بخش دولتی و خصوصی انجام می‌شود که سازمان تعاون روستایی هم برای بخش دولتی و هم برای بخش خصوصی گندم خریداری می‌کند.

وی ادامه داد: چند سالی است که سازمان تعاون روستایی مسوولیت خرید گندم را برعهده ندارد و مسوولیت خرید گندم برعهده شرکت غله و بازرگانی است؛ چرا که دولت تعیین‌کننده سیاست اصلی خرید گندم در کشور است. وی افزود: به دلیل خشکسالی در سال جاری و به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت علوفه و تنظیم بازار سازمان تعاون روستایی وارد بحث خرید علوفه و واردات آن شده است.

وی بیان‌ کرد: در سال جاری در قالب طرح خرید توافقی ۱۰۷ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید شده را خریداری خواهیم کرد که تاکنون ۴۰درصد از این میزان را خریداری کرده‌ایم. وی با اشاره به اینکه کشاورزان به لحاظ سنتی به عملکرد سازمان تعاون روستایی اعتماد داشته‌اند، اظهار‌‌کرد: چندین محدودیت است که بر عملکرد سازمان تعاون روستایی اثر می‌گذارد که از مهمترین این محدودیت‌ها می‌توان به منابع مالی و اعتباری که دولت به‌‌صورت کارمزدی در اختیار این سازمان می‌گذارد اشاره کرد، به‌‌طوری که این منابع در سال جاری اگر نگوییم صفر شده است، خیلی به صفر نزدیک شده است. وی با اشاره به اینکه عرضه مستقیم محصولات خریداری شده به بازار یکی دیگر از محدودیت‌های سازمان تعاون روستایی است، ادامه داد: مساله صادرات محصولات کشاورزی با توجه به اعمال تعرفه‌ها یکی دیگر از محدودیت‌های این سازمان است.