اراک - خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک از توقف فعالیت شرکت بهره‌بردار از معدن سولفات سدیم تالاب میقان با حکم دادستان اراک خبر داد.

صمد محمدی این اقدام را به‌منظور دستور ریاست شورا مبنی‌بر سیاست‌گذاری حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی و حکم دادستان عمومی و انقلاب در خصوص انسداد جاده تاسیس شده در تالاب میقان و جلوگیری از شرکت بهره‌بردار دانست. وی با اشاره به شکایات طرح شده از سوی محیط‌زیست استان، معاون عمران استانداری و پیگیری نشریات درخصوص خطر نابودی تالاب میقان در صورت ادامه کار شرکت بهره‌بردار گفت: اداره کل محیط زیست استان مرکزی طی نامه‌ای به معاونت عمرانی استانداری درخواست توقف عملیات تعریض و قیرپاشی را کرده بود که با ارسال شکواییه ای از معاون عمرانی استانداری به دادسرای عمومی و انقلاب اراک، براساس مستندات ارائه شده در مطبوعات و گزارش محیط زیست بازدیدی با حضور دادستان و چند نفر از مسوولان عمرانی استانداری و انصاری معاون سرپرستی محیط زیست از تالاب میقان به عمل آمد که تعداد زیادی کامیون در محل برای حمل سولفات سدیم مشاهده شد. محمدی با اشاره به اظهارات معاون سرپرستی محیط‌زیست در هنگام بازدید از منطقه گفت: انصاری حجم سولفات سدیم برداشتی از معدن را غیراصولی و غیرکارشناسانه دانست و نسبت به تعریض نامعقول جاده از ۴ متر به ۸ متر و اقدامات آماده‌سازی جاده (قیرپاشی) معترض شد، از این‌رو با توجه به شواهد موجود به‌رغم این که محیط زیست صرفا توقف عملیات جاده‌سازی و تعریض جاده را در نامه‌های ارسالی به دادسرا خواستار شده بود به حکم دادستانی دستور توقف عملیات بهره‌برداری از تالاب میقان و ممانعت از ورود کامیون‌ها به تالاب برای برداشت غیراصولی که موجب تخریب اکوسیستم و اکولوژی تالاب می‌شود فعالیت شرکت بهره‌بردار متوقف شد.

به گزارش خبرنگار ما، مدیران شرکت بهره‌بردار و مسوولان اداره کل صنایع و معادن با حضور در دفتر معاون دادستان عمومی و انقلاب اراک خواستار ادامه کار شرکت شدند که با توجه به مستند و مستدل‌ نبودن توضیحات، محمدی از آنان خواست ظرف دو روز چنانچه توضیحاتی قانع‌کننده و مستدل دارند ارائه کنند. در این نشست کاظمی کارشناس معدن اداره کل صنایع و معادن استان مرکزی با اشاره به منحصر به فرد بودن معدن سولفات سدیم تالاب میقان گفت: ضخامت سولفات سدیم این معدن شامل ۴متر کریستال سولفات سدیم است.

عبدالملکی نیز یکی از بهره‌برداران شرکت با بیان این که همه ما حقوق‌بگیر تامین‌اجتماعی هستیم، گفت: این شرکت، شرکت سهامی عام و مربوط به تامین‌اجتماعی است و بهره‌برداری کم یا زیاد آن به نفع دولت است.

میقانی، کارشناس دیگر معدن از اداره کل صنایع و معادن نیز با بیان این که هرکس از گوشه‌ای مدعی و خواستار تملک معدن سولفات تالاب میقان است، گفت: هرکس در این معدن سرمایه‌، خواستار سهمی است. شهرداری اراک طی نامه‌ای درخواست تملک و بهره‌برداری از معدن را داشت که باتوجه به تاکید استاندار وقت موضوع جهت تصمیم‌گیری به دفتر کل معادن در وزارت فرستاده شده است. از سوی دیگر برخی از NGOها که داعیه حفظ تالاب را دارند نیز درخواست بهره‌برداری از معدن را کتبا به صنایع و معادن استان داده‌اند.

از سوی دیگر رضا عروجی، مدیر شرکت بهره‌بردار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن کارشناسی عنوان کردن شیوه برداشت سولفات سدیم گفت: این روش کاملا به‌روز است و در کشور آمریکا نیز از همین روش برای برداشت سوفات سدیم استفاده می‌شود. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص حجم برداشتی از معدن گفت:‌حجم برداشت از ۲۵۰هزار تن به ۵۰۰هزار تن رسیده که این افزایش برداشت به دلیل توسعه شرکت است. وی تصریح کرد: این شرکت تنها شرکت بهره‌بردار از معدن است که کار کارشناسی زیست‌محیطی انجام داده و تاییدیه آن توسط کارشناسان فن موجود است که از ۷ سال گذشته اقدام به برداشت سولفات سدیم از معدن تالاب میقان کرده است. عروجی از دستگاه‌ها و دوایر دولتی که فعالیت شرکت را در تعارض با حیات تالاب می‌دانند دعوت کرد تا ضمن بازدید از شرکت و تالاب میقان در یک نشست رودررو مساله را بررسی و حل کنند.

صمد محمدی، معاون دادستان اراک نیز با بیان این‌که هیچ‌کس مخالف فعالیت اصولی و کارشناسی شرکت نیست، تصریح کرد: بهره‌برداران شرکت باید از حجم برداشت کاسته و با شیوه کاملا اصولی و تایید شده اقدام به برداشت سولفات سدیم با حجم تعیین شده کنند. وی تصریح کرد: شرکت بهره‌بردار چنانچه عرض جاده را به همان عرض قبلی ۴متر تغییر ندهد و فاصله‌ای را که در تالاب ایجاد شده جبران ننماید، اجازه بهره‌برداری از معدن سولفات سدیم را طبق حکم دادستانی ندارد.