دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: اصفهان تنها کلانشهری است که زباله‌های خود را دفن نمی کند و ۱۰۰درصد زباله‌های تولیدی این کلانشهر بازیافت و پردازش می‌شوند. تیمور باجول اظهار کرد: در حال حاضر اصفهان دارای ۴ خط پردازش زباله با ظرفیت روزانه یک هزار و ۱۰۰ تن می‌باشد که در دو شیفت کاری فعالیت می‌کنند.

وی افزود: به طور میانگین در شهر اصفهان روزانه یک هزار تن زباله تولید می‌شود که حدود ۷۰۰ تن این پسماند تبدیل به کود کمپوست (آلی) می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، سرانه تولید زباله توسط هر شهروند اصفهانی را ۵۷۰ گرم در روز دانست و خاطرنشان کرد: ۱۵۰ تن از مواد بازیافتی روزانه از مبدا (از طریق مراجعه به درب منازل، مراجعه به ایستگاه‌های جمع آوری پسماند و جمع آوری از مجتمع‌های تجاری، هتل‌ها، مراکز آموزشی و پادگان‌ها) تفکیک می‌شود.

باجول اذعان کرد: روزانه ۲۵۰ تن پسماند خروجی کارخانه کمپوست که بیشتر شامل مواد پلیمری، کاغذ و پوشاک هستند، برای استفاده در دستگاه‌های زباله‌‌سوز برای تامین سوخت برق ذخیره می‌شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه گزینه دفن در اصفهان حذف شده از ریجکت یا همان پسماند خروجی کارخانه کمپوست که از ارزش حرارتی بالایی نیز برخوردار می‌باشد، برای تولید انرژی استفاده می‌شود.