تاسیس اولین مدرسه رادیولوژی در تهران

شیراز - خبرنگار دنیای اقتصاد: بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی رادیولوژی ایران با حضور یک هزارمتخصص داخلی و خارجی در این زمینه در هتل همای شیراز برگزار شد. دکتر عبدالرسول صداقت، رییس انجمن رادیولوژی ایران در این همایش گفت: طی مدت اخیر انجمن رادیولوژی ایران بیشترین توجه خود را به ارتقای کیفیت علمی رادیولوژیست‌های کشور با استفاده از راه‌های مختلف معطوف کرده است.

وی افزود: برگزاری کنگره‌های سالانه با سبک و سیاق متفاوت، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، انتشار مجله رادیولوژی ایران، تشویق همکاران با ارائه مقالات و سخنرانی‌ها در کنگره‌های بین‌المللی، همکاری عمیق و وسیع با سایر انجمن‌های تخصصی پزشکی و حضور در مجامع پزشکی بین‌المللی از جمله راه‌کارهای اعمال شده طی مدت اخیر برای ارتقای سطح کیفی رادیولوژیست‌های ایران است.

صداقت با بیان این‌که در همه مراکز علمی دنیا در کنار مراکز رسمی و دولتی، مراکز علمی غیر‌دولتی نیز ایجاد شده که بتوانند با پتانسیل و توانایی‌های بخش غیردولتی برای پیشبرد بخش‌های علمی ایفای نقش کنند، خواستار تشکیل مدرسه رادیولوژی در کشور شد.

وی افزود: پیشنهاد تاسیس مدرسه رادیولوژی با همکاری هیات برد تخصصی و کمیته راهبردی رادیولوژی وزارت بهداشت ارائه شده و درصدد هستیم بتوانیم در سراسر کشور همکاران رادیولوژیست به خصوص همکاران قدیمی را که در دوره آموزشی خود از تکنولوژی جدید بهره نبرده اند، آموزش دهیم.

رییس انجمن رادیولوژی ایران همچنین نسبت به آغاز به کار این مدرسه در سال جاری اظهار امیدواری کرد و گفت: اولین مدرسه رادیولوژی در تهران و به تدریج در سایر استان‌ها فعال خواهد شد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امکانات و تجهیزات پزشکی در دو بخش خصوصی و دولتی در کشور گفت: بر‌خلاف سایر نقاط دنیا امکانات و تجهیزات پزشکی ایران در بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی بوده که این مساله از جهتی باعث خوشحالی است که همکاران در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ اما از طرفی نیز جای تاسف است که امکاناتی که باید برای آموزش دانشجویان و دستیاران قرار بگیرد در بخش دولتی به اندازه کافی نیست.

رییس انجمن رادیولوژی ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس همچنین از اعلام آمادگی انجمن رادیولوژی اروپا برای به عضویت درآوردن رایگان رادیولوژیست‌های ایرانی در این انجمن خبر داد.

صداقت افزود: انجمن رادیولوژی ایران برای اولین بار در اسفند سال گذشته غرفه‌ای را با هدف شناساندن توانمندی‌های متخصصان ایرانی در محل کنگره‌ای در شهر وین برپا کرد.

صداقت با بیان اینکه در غرفه مزبور آخرین شماره‌های مجلات رادیولوژی ایران و شیراز در معرض دید عموم قرار گرفته بود، گفت: حضور در این کنگره شناخت مناسبی از توانائی‌های علمی و عملی رادیولوژیست‌های ایرانی به اروپائیان ارائه داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش با بیان این‌که تا ۱۰سال پیش واحد رادیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود نداشت، گفت این دانشگاه نسبت به تحقق این امر پیش قدم شد و اداره رادیولوژی با همکاری گروهی از اساتید رادیولوژی و کارشناسان حیطه درمان تاسیس شد.

محمدهادی ایمانیه تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز و استان فارس جزو معدود دانشگاه‌ها و استان‌هایی است که به امر نیازسنجی توجه کرده و تعداد رادیولوژیست‌های مورد نیاز موسسات و دستگاه‌ها را مورد تحقیق قرار داده و وضعیت موجود تا رسیدن به استانداردهای جهانی را بررسی کرده است.

وی افزود: در حال حاضر در سطح استان فارس ۷۰ رادیولوژیست فعالیت دارند که بر اساس معیارهای استاندارد حدود ۱۰۰ رادیولوژیست نیز کم داریم.براساس این گزارش، در این کنگره، ۴۰ نفر از متخصصان کشورهای آلمان، آمریکا، اردن، انگلستان، امارات متحده عربی، ترکیه، سوئیس، بلژیک و هند حضور یافتند.