سرمایه‌گذاری 15 شرکت خارجی در صنعت خراسان

صنعت خراسان رضوی با دو سوم ظرفیت خود در حال فعالیت است

مشهد - زهره الوندی: رییس سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی از سرمایه‌گذاری ۱۵ شرکت خارجی در صنعت این استان خبر داد و گفت: از سه سال گذشته تاکنون ۱۵ شرکت از کشورهای سوئیس، هلند، فرانسه، آلمان، افغانستان و هندوستان در خراسان رضوی سرمایه‌گذاری داشته‌اند.

سیدحسین احمدی در نشستی به مناسبت هفته صنعت و معدن افزود: هم‌اکنون نیز یک گروه چینی به دنبال ایجاد یک شهرک صنعتی تخصصی سرمایه‌گذاری در نیشابور است.

وی در ادامه اظهار کرد: بخش صنعت استان خراسان رضوی هم‌اکنون با دو سوم ظرفیت خود در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه تعداد واحدهای دولتی در استان به سمت صفر شدن پیش می‌رود، اضافه کرد: ۹۷درصد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استان مربوط به بخش خصوصی است.

وی درباره تعداد واحدهای بحرانی در استان نیز گفت: تعداد کل واحدهای صنعتی خراسان رضوی ۵هزار و ۴۹۵ واحد است که در سال ۸۷ در مجموع ۱۰۰ واحد صنعتی مشکل دار برای برخورداری از تسهیلات کمیته رسیدگی، به واحدهای بحرانی به سازمان مراجعه و تشکیل پرونده دادند که ۴۳ مورد واجد شرایط برخورداری از تسهیلات بوده که برای ۲۷ واحد استمهال یک ساله و ۴۰میلیارد ریال تسهیلات جدید پرداخت شده است.

احمدی در پاسخ به پرسشی درباره ورود دستگاه‌های دست دوم توسط واحدهای صنعتی نیز گفت: هیچ بانکی در کل کشور برای دستگاه دست دوم وام نمی‌دهد و روند مجوزهای ما برای صدور معافیت‌های گمرکی نشان دهنده رشد ۱۲درصدی واردات ماشین‌آلات جدید است.

وی همچنین درباره جذب نشدن سهم استان از اعتباری که از حساب ذخیره ارزی برای کمک به صنایع در نظر گرفته شده است، گفت: تاکنون حدود ۶۰۰میلیون دلار از این طریق جذب کرده‌ایم و استان دارای رتبه ۵ کشوری در این زمینه است؛ اما اختیارات حساب ذخیره ارزی در مرکز است.

وی در ادامه به تشریح عملکرد این سازمان در سال گذشته پرداخت و ادامه داد: در سال گذشته بالغ بر ۵۵۱ پروانه بهره‌برداری صنعتی در استان با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۳۳۲میلیارد تومان و اشتغال مستقیم ۱۳هزار و ۲۰۰ نفر صادر شد که از نظر تعداد ۷درصد، سرمایه‌گذاری ۶درصد و اشتغال ۹/۵درصد کشور است. احمدی همچنین از صدور ۵۳ پروانه بهره‌برداری معدنی، ۶۴ فقره گواهی‌نامه کشف، ۱۹ پروانه خدمات فنی و مهندسی و ۱۱ گواهی تحقیق و توسعه طی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد، ۳۶۰ مورد با پیش بینی سرمایه‌گذاری حدود هزار میلیارد تومان و اشتغال ۱۳هزار و ۵۰۰ نفر و تعداد طرح‌های بالای ۴۰درصد شامل ۶۳۰ مورد طرح جدید با سرمایه‌گذاری ۹۲۰میلیارد تومان و اشتغال ۲۱هزار و ۵۰۰ نفر و ۱۵۵ مورد طرح توسعه با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۴۸۸میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۶هزار و ۳۰۰ نفر است.

رییس انجمن مدیران صنایع استان نیز در این نشست گفت: فضای کسب و کار مناسب نیست و باید فکری در این رابطه شود.حسین قنبری با اشاره به مصوبه ۱۱ بندی در حمایت از تولید، این مصوبه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: وضعیت نقدینگی واحدهای صنعتی دچار مشکل شدید است و روز به روز نیز این وضعیت تشدید می‌شود و بانک‌های خصوصی نیز نتوانسته‌اند به وظیفه خود عمل کنند. رییس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنایع خراسان رضوی جزیره‌ای فکرکردن بخش‌های اقتصادی کشور است.

محسن شرکاء افزود: وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی کاملا مخالف هم در حال فعالیت هستند. رییس خانه صنعت و معدن استان با بیان اینکه باید در بخش اقتصاد به یک تعامل منطقه‌ای و بین‌المللی برسیم، اضافه کرد: امروز تمام دنیا بر تولیدات صادراتی متمرکز شده است. معاون امور صنایع سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی نیز در ادامه انباشت کالا در واحدهای تولیدی استان و کمبود نقدینگی را از مشکلات واحدهای صنعتی دانست.راضیه علیرضایی، بهینه‌سازی مصرف و تولید، کاهش مصرف برق و گاز در تولید، ممیزی انرژی برای واحدهای تولیدی پرمصرف و بهینه‌سازی بخاری‌های گازسوز را از اولویت‌های این معاونت در سال اصلاح الگوی مصرف عنوان کرد.

وی با اشاره به وجود بحران در بعضی واحدهای تولیدی ادامه داد: پیشنهاد شده است که وام های معوق که یکی از موانع واحدهای تولیدی است، به سرمایه در گردش تبدیل شود.