اهواز - کیوانه گرجی‌: معاون عمرانی استاندار خوزستان بر نظارت بیشتر دستگاه‌های ذی‌ربط بر برداشت بی‌رویه آب در حوزه بالادست این استان تاکید کرد.

سید عباس طباطبایی در نشست خشکسالی استان با بیان این مطلب اظهار کرد: به‌رغم محدودیت شدید منابع آبی متاسفانه شاهد هستیم، در برخی نقاط کشاورزان سطح زیر کشت را افزایش داده و در برخی از حوزه‌های بالادست نیز برداشت بی‌رویه‌ای از آب دارند.

وی گفت: با توجه به کمبود منابع آبی در استان و عدم تامین آب مورد نیاز کشاورزان در این شرایط، ضروری است که این نکته را بپذیریم که در خشکسالی هستیم و کشاورزان باید نسبت به سطح کشتی که به آنها اجازه داده شده قانع باشند و بدانند که نمی‌توانند مانند گذشته از سفره رنگین آب و آبیاری‌های سنتی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه سازمان آب و برق‌، جهاد کشاورزی و فرمانداران هر حوزه باید بر برداشت‌های غیرمجاز و هدررفت آب نظارت بیشتری را اعمال کنند‌، تاکید کرد: کمیته اطلاع‌رسانی باید برنامه‌ریزی برای آگاه سازی کشاورزان به منظور عدم کشت محصولات پرمصرف آب را از اهداف خود بداند و برای اصلاح الگوی مصرف نیز راهکار ارائه دهد‌، همچنین شیوه‌های سنتی آبیاری که برخی از آنها نیز به ویژه در این شرایط درست‌ نیست را جایگزین شیوه‌های نوین و مدرن آبیاری کنند.

طباطبایی همچنین خواستار تشکیل کمیته منطقه‌ای باحضور فرمانداران و نمایندگان مشخص آب و برق شد و گفت: این کمیته مکلف به بررسی و نظارت بر برداشت‌ها است و در صورت برداشت بی رویه آب توسط بالادست با ارائه گزارش موارد را صورت جلسه کند.