میزان هدر رفت آب در قم کاهش یافت

گروه استان‌ها- رییس اداره روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب قم از کاهش هدر رفت آب در قم با اجرای طرح‌های مختلف از سوی شرکت آب و فاضلاب این استان خبر داد.‌

محمد شجاعی اصل با اشاره به اقدامات مدیریتی صورت گرفته از سوی شرکت آب و فاضلاب به منظور جلوگیری از هدر رفت آب، بیان کرد: امداد‌رسانی به حوادث ضروری که منجر به هدر رفت آب می‌شود در کمتر از ۱۵ دقیقه صورت می‌گیرد که از این لحاظ شرکت آب و فاضلاب مانند اورژانس عمل می‌کند.

شجاعی ادامه داد: در گذشته زمان میانگین برای رسیدگی به یک حادثه بیش از دو ساعت طول می‌کشید، ولی با اقدامات صورت گرفته این زمان به نصف کاهش یافته و به حداقل رسیده است.

وی واگذاری بخش‌های امداد و حوادث شرکت آب و فاضلاب به بخش خصوصی را از جمله عوامل اصلی کاهش زمان امداد‌رسانی به حوادث دانست و گفت: تاکنون سه منطقه را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم و فقط بخش امداد و حوادث منطقه سه شهری که کمترین هدر رفت آب و کمترین مشترک را دارد، به بخش خصوصی واگذار نشده است.

رییس اداره روابط عمومی و آموزش همگانی آبفای قم افزود: یکی دیگر از اقدامات مدیریتی شرکت آب و فاضلاب قم برای جلوگیری از هدر رفت آب، تشکیل کمیته‌ای برای نظارت بر خرید تمام لوازم و اتصالات که در تاسیسات، شبکه آبرسانی و انشعابات آب به کار می‌رود، بوده است.

شجاعی تصریح کرد: این کمیته از چند سال پیش برای نظارت بر مرغوبیت لوازم خریداری شده در استان تشکیل شده؛ ولی در سال جدید این نظارت با دقت بیشتری انجام می‌شود تا قطعات مورد نیاز پس از اطمینان از کیفیت و مرغوبیت آنها پس از تولید، خریداری شود.

وی مرئی‌سازی شیرآلات اصلی شبکه آبرسانی را از دیگر اقدامات مدیریتی شرکت آب و فاضلاب قم دانست و گفت: مرئی‌سازی به معنای تعیین محل دقیق شیرآلات بعد از آسفالت است که با علامتگذاری در محل‌های موردنظر مشخص می‌شود.

رییس اداره روابط عمومی و آموزش همگانی آبفای قم افزود: در سال گذشته ۲۷‌هزار و ۷۹۶ مورد شیرآلات اصلی شبکه آبرسانی در قم شناسایی و مرئی‌سازی شده و برای آنها شناسنامه فنی صادر شده است. وی تصریح کرد: آماده به کار بودن شیرهای اصلی شبکه آبرسانی در مواقع وقوع حوادث در شبکه موجب مهار به موقع آب و جلوگیری از هدر رفت مقادیر زیادی آب می‌شود.

شجاعی با اشاره به نشت آب حاصل از نوسانات فشار داخل لوله‌ها گفت: مدیریت فشار در شبکه و تاسیسات آبرسانی نیز در سال جدید با دقت و ظرافت خاصی با استفاده از سیستم‌های کنترل هوشمند برای نظارت و کنترل مداوم برای دستیابی به فشاری متعادل در شبکه و تاسیسات آبرسانی قم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین نشتی آب در شب‌ها به علت افزایش فشار آب صورت می‌گیرد که کنترل فشار باعث جلوگیری از نشت آب در ساعات مختلف می‌شود که این کار هم در سال جدید با دقت و ظرافت بیشتری پیگیری می‌شود.