دنیای‌اقتصاد - تبریز - علی نیک رفتار: مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شمالی شهر تبریز به یکی از خطر‌سازترین مناطق این شهر در صورت وقوع زلزله تبدیل شده است. مهندس خلیل ساعی اضافه کرد: با وجود اینکه مدیریت بحران استان به امکانات مورد نیاز برای نجات شهروندان آسیب دیده مجهز شده است؛ ولی واقعیت این است که در صورت بروز زلزله امکان کمک رسانی به این خانه‌های حاشیه‌نشین تبریز امکانپذیر نیست.

وی جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز را نخستین گام پیشگیری از کاهش تلفات بلایای طبیعی دانست و افزود: اگر ساخت‌وسازها بر اساس استانداردهای لازم انجام نگیرد، نباید انتظار پایین بودن تلفات را داشت؛ چرا که مقاوم‌سازی نخستین گام در کاهش تلفات است.

وی درباره اینکه آیا ساخت و‌ساز روی گسل تبریز قانونی است یا خیر اظهار کرد: بر اساس اصول مهندسی هر نوع ساخت و‌ساز در حریم گسل ممنوع است و در صورت احداث در جوار این گسل‌ها باید اصول مهندسی ویژه‌ای اتخاذ شود.

مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز ساخت و‌ساز در شهرک جدید شهید صیاد شیرازی گفت: اگر مسافت کمی از این شهرک به سمت شمال شهر تبریز حرکت کنیم گسل به عینه قابل رویت است؛ ولی ساخت‌وسازهای آغاز شده از حریم اصلی گسل فاصله دارد؛ ولی بهتر است که این ساخت‌وسازها انجام نگیرد.