دنیای اقتصاد- اصفهان: به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه توقف عملیاتی و در راستای حفظ سطح تولید انواع فرآورده‌ها‌، برقراری ارتباط سیستم لوله‌کشی برج خنک‌کننده جدید شرکت پالایش نفت اصفهان با شبکه آب خنک‌کننده این واحد صنعتی، در سه نقطه از طریق انشعاب‌گیری از لوله‌های ۴۸ اینچ، شبکه آب خنک‌کننده در سرویس قرار‌گرفت که به این ترتیب امکان راه‌اندازی کامل، انجام تست کارآیی و بهره‌برداری از برج، فراهم شد. مدیر طرح ساخت برج خنک‌کننده جدید این شرکت، با بیان اینکه انجام عملیات مزبور در این ابعاد و اندازه برای نخستین‌بار در صنعت پالایش نفت کشور صورت‌گرفته، اظهار کرد: این طرح با استفاده از شیرهای دروازه‌ای ۴۸ اینچ کلاس ۱۵۰ استاندارد، روی سه راهی‌های از قبل جوش داده شده به لوله‌های آب خنک‌کننده نصب شد.

ناصر خیری افزود: اجرای عملیات مذکور به دست یکی از پیمانکاران توانمند بخش خصوصی و با استفاده از دستگاه «هات تپ» که اکثر قسمت‌های آن ساخت داخل است؛ با بزرگ‌ترین برش دایره‌ای ممکن (حدود ۴۵ اینچ)، کمترین هزینه و در مدت کمتر از دو هفته انجام شد.

وی افزود: با انجام این عملیات، به زودی شاهد راه‌اندازی نهایی و بهره‌برداری پروژه برج خنک‌کننده جدید خواهیم بود.

مدیر پروژه برج خنک‌کننده پالایشگاه اصفهان، با اشاره به اینکه با توجه به لزوم تعمیرات اساسی برج‌های خنک‌کننده A و B قدیمی، طراحی و احداث برج خنک‌کننده جدید در دستور کار شرکت قرار‌گرفته است، گفت: در نظر است علاوه بر از سرویس خارج کردن هر یک از برج‌های قدیمی برای تعمیرات کامل امکان تامین آب خنک‌کننده مورد نیاز طرح‌های بنزین‌سازی و توسعه پالایشگاه، مهیا شود.

وی ظرفیت طراحی برج جدید را به میزان ۱۴‌هزار و ۸۰۰ مترمکعب در ساعت از نوع جریان غیرهمسو اعلام کرد و ادامه داد: این برج، دمای آب ورودی را از ۴۵ درجه سانتیگراد به ۲۵ درجه کاهش و خنک می‌کند.

خیری افزود: در این واحد، سه دستگاه پمپ هر کدام به قدرت ۷/۱ مگاوات با ظرفیت ۷‌هزار و ۴۰۰ مترمکعب در ساعت با توربین و کندانسور مربوطه طراحی شده است و بخار مورد نیاز این پروژه نیز از طریق واحد آب، برق و بخار پالایشگاه تامین می‌شود. وی اتوماتیک بودن، هدر رفتن کمتر آب و ظرفیت بیشتر برج خنک‌کننده جدید را از مزیت‌های این برج نسبت به برج‌های قدیمی دانست.