مشهد - زهره الوندی: برگزاری جشنواره‌ها، اجرای موسیقی محلی، نمایشگاه‌ها و آیین‌های محلی- باستانی، در مشهد نکته قابل توجهی است که می‌تواند ‌گردشگران و زائران خارجی و داخلی را در پایتخت معنوی ایران ماندگار کند و برای آن‌ها انگیزه‌ای مضاعف برای اقامت بیشتر ایجاد نماید. امروزه زائران و‌گردشگران در مشهد تنها خواهان استفاده از فضای معنوی این کلانشهر نیستند بلکه سیاحت و تفریح نیز به عنوان

خواسته مسافران نسل سوم در مشهد می‌بایست مد نظر قرار‌گیرد.

دبیر جامعه هتلداران خراسان رضوی در این خصوص گفت: میانگین اشغال هتل‌های مشهد در سال جاری کمتر از ۴۰‌درصد بود که این مساله در طولانی‌مدت به ضرر اقتصاد مشهد خواهد بود. محمد قانعی با بیان اینکه بیشتر سفرها به مشهد در تابستان و تعطیلات نوروز شکل می‌گیرد، افزود: در سایر مناسبت‌های خاص و ایام غیرپیک ضریب اشغال هتل‌های مشهد به ۷۰‌درصد می‌رسد و تنها در نوروز و شهادت امام رضا(ع) است که هتل‌ها در مشهد ۱۰۰‌درصدد اشغال می‌شود.

وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌ها در فصول غیرپیک در مشهد، فضای شهر را از حالت یکنواخت به محیطی مفرح تبدیل می‌کند که این مساله باعث افزایش ماندگاری زائر، افزایش ضریب اشغال هتل‌ها و توسعه اقتصادی در پایتخت معنوی ایران خواهد شد.

وی برگزاری جشنواره‌ها با فضای اسلامی ایرانی را الگوی مناسبی جهت توسعه پایدار‌گردشگری عنوان و اظهار کرد: مدیران شهری باید توجه داشته باشند که اکنون زائران و مسافران با سنین و سلایق مختلف به مشهد سفر می‌کنند، به طوری‌که افراد مسن‌تر زیارت، میانسال‌ها زیارت و بازار و جوان‌ترها همه این‌ها را در کنار سیاحت و تفریح می‌خواهند و اگر به همه این‌ها در کنار یکدیگر پرداخته نشود خاطره خوشی از سفر در ذهن جوانان و نوجوانان باقی نخواهیم گذاشت که این مساله در آینده موجب کاهش ماندگاری مسافر در مشهد خواهد شد.

وی اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که مشهد جز جاذبه زیارتی جاذبه‌های سیاحتی، تاریخی و فرهنگی قابل تاملی را دارد که کمتر به آن‌ها پرداخته شده و جشنواره‌ها در این زمینه می‌تواند موثر واقع شود.