دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: معاون بهره‌برداری شرکت گاز استان کردستان با اعلام افزایش ۴ برابری مصرف گاز طبیعی در این استان در هفته دوم آبان ماه امسال، گفت: با کاهش نسبی دمای هوا، میزان مصرف گاز طبیعی بین مشترکان بخش خانگی و تجاری ۴ برابر افزایش یافت. مهندس قدرت‌الله فعله‌گری با مقایسه میزان مصرف گاز طبیعی فصل گرما با آبان ماه امسال، افزود: اکنون به صورت روزانه با احتساب مصرف نیروگاهی، شش میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب گاز در استان مصرف می‌شود که این رقم نسبت به فصل گرما ۴ برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه گازی سنندج روزانه دو میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند، گفت: به منظور تامین گاز بخش خانگی، گاز این نیروگاه قطع شده است. وی میزان مصرف روزانه گاز طبیعی در استان کردستان را به صورت میانگین در حال حاضر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب عنوان کرد.

وی افزایش مصرف گاز طبیعی در هفته دوم آبان‌ماه در استان را به دلیل شروع سرما و استفاده همزمان مردم از وسایل گازسوز اعلام کرد و گفت: تنها ۱۰ درصد از افزایش مصرف گاز استان مربوط به توسعه گازرسانی و افزایش تعداد مشترکان گاز است و مابقی ناشی از آغاز سردی هوا می‌باشد.

وی به مقایسه مصرف گاز در بخش‌های مختلف پرداخت و افزود: ۶۰ درصد گاز استان در نیروگاه گازی سنندج، ۲۰ درصد در بخش صنعت و ۲۰ درصد نیز در بخش خانگی مصرف می‌شود.

وی به مقایسه تعداد مشترکان در آبان ماه امسال و سال گذشته پرداخت و گفت: اکنون ۲۳۵ هزار مشترک داریم که این رقم در آبان‌ماه سال گذشته ۲۰۸ هزار مشترک بود و این ارقام نشان از افزایش ۱۳ درصدی تعداد مشترکان گاز طبیعی می‌دهد.

به گفته وی، اکنون ۳۵۲ هزار خانوار در ۲۰ شهر و ۳۰۲ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

وی جمعیت تحت پوشش گاز طبیعی در استان کردستان را یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر معادل ۸۳ درصد کل جمعیت استان عنوان کرد.

وی همچنین ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری را بیش از ۵/۹۹ درصد و در جمعیت روستایی نیز بیش از ۴۰ درصد اعلام کرد.