دلیل برکناری‌ام را بگویند

برکناری محمدرضا عباسی مدیرعامل سابق منطقه آزاد اروند و جایگزینی محمدرضا احمدی استاد دانشگاه چمران اهواز، واکنش‌های متعددی را در بین مسوولان محلی و شهروندان شهرهای آبادان و خرمشهر برانگیخته است. مدیرعامل سابق منطقه آزاد اروند در حالی نسبت به برکناری‌اش اعتراض دارد و آن را نوعی بی‌عدالتی می‌داند که دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد دلیل اصلی برکناری عباسی را ضعف مدیریتی او می‌داند.

محمدرضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد به وضعیت مدیریتی بخش‌های دولتی به تجمعات اخیر در اعتراض به تغییرات مدیریتی منطقه آزاد اروند عنوان کرد: علاوه بر مردم آبادان و خرمشهر و خانواده‌های شهدا، ائمه جمعه این دو شهر نیز نسبت به تغییراتی که با هدف خاصی انجام شده است معترضند ولی عده‌ای نمی‌خواهند و اجازه نمی‌دهند فریادها به گوش رییس‌جمهور برسد.

وی درباره دلایل برکناری‌اش از مدیریت منطقه آزاد اروند افزود: مدیریتی که در اروند ایجاد شده بود بسیار پاک، سالم و متعهد بوده‌ از این رو در هر جای ایران حاضرم درباره نحوه مدیریتم مناظره کنیم، چرا که این گروه به دنبال رانت خواری و زیاده طلبی نبوده و نیست در حالی که گروه مقابل که مرا برکنار کرده‌اند در پی زیاده‌طلبی هستند نه توسعه! چرا که ما در این مدت با رانت‌خواران مبارزه کرده‌ و اجازه رانت‌خواری به کسی نداده‌ایم.

وی با اظهار تاسف از سلطه مدیران استانی در شهرهای آبادان و خوزستان از نحوه عملکرد نمایندگان مجلس این شهرها انتقاد کرد و افزود: برخی از مسوولان و مدیران استان به دنبال گرفتن پیمانکاری‌ها و امتیاز طرح‌ها بودند که با این رانت‌ها موافقت نکردیم چرا که معتقدم آنها به دنبال آن هستند که درآمد منطقه را غارت کنند.

عباسی از اینکه بسیاری از کارشکنی‌ها اجازه بازسازی خرابه‌های خرمشهر و آبادان را نمی‌دهند به شدت انتقاد کرد و افزود: گروهی منفعت طلب همانند کرم در خرابه‌های خرمشهر و آبادان زندگی می‌کنند و هیچ تمایلی به رشد این مناطق ندارند، چرا که اگر خرابه‌ها نباشند نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

جابه‌جایی به دلیل ضعف مدیریتی بود

اما محمود صلاحی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، درباره این جابه‌جایی گفت: عباسی در مراسم تودیع و معارفه اعتراضی نسبت به جابه‌جایی نداشت و با روی خوش لوح تقدیر خود را دریافت کرد، حال نمی‌دانم بعد از جلسه تودیع و معارفه چه اتفاقی افتاده است!

وی با اشاره به فعالیت چند ماهه عباسی به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد اروند افزود: در بررسی‌هایی که درباره نحوه فعالیت وی و انجام طرح‌های زیرساختی منطقه اروند انجام شد به این نتیجه رسیدیم که کارها و طرح‌ها در حد نیاز‌ها نبوده است.

صلاحی تصریح کرد: علت اصلی جابه‌جایی ضعف مدیریتی و تلاش برای توسعه منطقه اروند بوده است، از این رو بنا به پیشنهاد نمایندگان استان خوزستان و نیز استاندار و در نهایت موافقت معاون اجرایی رییس‌جمهور و رییس شورای عالی مناطق آزاد، محمد رمضان احمدی، استاد دانشگاه شهید چمران، به این سمت منصوب شد.

وی در پاسخ به این پرسش که پاسخ دبیرخانه به اعتراضات در منطقه اروند چیست؟ گفت: اعتراضات در حد گسترده نبوده و خبری که به تهران می‌رسد همه واقعیت نیست، چراکه دیروز همه نمایندگان استان خوزستان در نامه‌ای به رییس‌جمهوری از انتصاب مدیرعامل جدید حمایت کرده‌اند.