دنیای اقتصاد - بجنورد - فاطمه برزگر: گفته می‌شود استان خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که سالانه 950 هزار تن انواع محصولات زراعی و200 هزار تن محصول باغی در این استان تولید می‌شود.
براین اساس محصولاتی از جمله زعفران، پسته و زیتون در سطح وسیعی از باغات و مزارع استان کشت خواهد شد، به طوری که پیش‌بینی شده است که امسال پنج تن زعفران از مزارع استان برداشت شود. این پیش‌بینی‌ها در حالی از سوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام می‌شود که برداشت زعفران از مزارع استان هرساله در روزهای پایانی مهرماه و اوایل آبان ماه آغاز می‌شود.
آن‌طور که خداداد عابدی می‌گوید، در استان خراسان شمالی ۵۹۷ هکتار مزرعه زعفران وجود داشته که ۴۳۰ هکتار بارور و ۱۶۷ هکتار نیز غیربارور است و براین اساس پیش‌بینی می‌شود، زعفران‌کاران استان در سال جاری از سطح ۴۳۰ هکتار مزرعه بارور استان پنج تن محصول زعفران برداشت کنند.
از آنجایی که زعفران محصولی خاص و مربوط به مناطق گرم‌تر است که نیازی به آب فراوان هم ندارد، مناطقی از استان خراسان شمالی نیز با داشتن شرایط کشت و کار این محصول، دست به این اقدام زده‌اند، اما معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه پیاز آن خریداری می‌شود، می‌افزاید: زعفران کشت شده در استان از نوع پیاز ایرانی است که پنج سال پیش از خراسان رضوی وارد شد، اما اکنون پیاز آن در داخل استان نیز تولید می‌شود.
عابدی با اشاره به اینکه در حال حاضر غالب کشت زعفران در خراسان شمالی به صورت سنتی بوده بیان می‌کند: دوره مفید بازدهی این محصول دراین استان پنج تا ۶ سال است.
وی آغاز برداشت زعفران در مزارع خراسان شمالی را از اواسط پاییز معرفی و تصریح می‌کند: شهرستان فاروج با ۴۰۰ هکتار مزرعه زعفران بیشترین سطح زیر کشت این محصول را در خراسان شمالی به خود اختصاص داده و پس از آن شهرستان اسفراین با ۱۲۰ هکتار مزرعه زعفران در رده دوم قرار دارد.
بنابر آمارهای اعلام شده شهرستان شیروان نیز سومین تولیدکننده محصول زعفران در خراسان شمالی به شمار می‌رود که براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، سال گذشته حدود یکهزار و ۵۰۰ کیلوگرم زعفران از سطح ۳۶۰ هکتار از مزارع بارور زعفران این استان برداشت شده بود و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد امسال این رقم به پنج تن برسد.
معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی انجام اقدامات زراعی، انتخاب بذر کافی و مناسب، استفاده از کودهای ریز مغذی و کودهای آلی همراه با کودهای ماکرو، فسفات، پتاس و ازت در پاییز را از جمله عواملی به شمار می‌آورد که سبب افزایش تولید زعفران خواهد شد، با این وجود در خراسان شمالی ۳۴۰ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی وجود دارد و سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در آن تولید می‌شود.