صادرات زعفران ایران به نام اسپانیا
دنیای اقتصاد - بیرجند - محمد قربانی: نایب رییس‌شورای ملی زعفران ایران گفت: در حال حاضر ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیا محسوب شده و بیش از ۹۶ درصد زعفران جهان را تولید می‌کند که بخش عمده این تولید متعلق به خراسان رضوی و خراسان جنوبی است.
محسن احتشام با بیان اینکه زعفران ایران کیفی‌ترین زعفران دنیا محسوب می‌شود، اظهار کرد: زعفران قائنات در خراسان جنوبی از دیرباز از شهرت و آوازه خاصی در داخل و همچنین در بازارهای جهانی برخوردار بوده و هست. وی با اشاره به اینکه در ایران بیش از 80 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران وجود دارد، بیان کرد: سالانه نزدیک به 250 تن محصول از آن برداشت می‌شود که بیش از۷۰ درصد این زعفران به بازارهای هدف در جهان صادر می‌شود.
صادرکننده برتر زعفران کشور افزود: بیشتر کشورهای اروپایی، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و بازارهای شرق آسیا از جمله ژاپن و بازارهای نوظهور چین و هنگ کنگ مشتری زعفران ایران محسوب می‌شوند.
وی گفت: بازارهایی نظیر آمریکا و همین طور بازارهایی در قاره آفریقا و استرالیا که همچنان مشتری این محصول هستند از قبل صادرات خوبی به آنها داشته‌ایم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: در حقیقت هر جا که فرهنگ مصرف زعفران وجود دارد، زعفران ایران نیز حضور دارد، ولی بخش اعظم صادرات ایران به امارات و هنگ کنگ و در قاره اروپا به کشور اسپانیا صورت می‌گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که این مساله حقیقت دارد که اسپانیایی‌ها زعفران ایران را به نام خودشان مجددا صادر می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه همین طور است، بخش اعظمی از زعفران ایران که به اسپانیا صادر می‌شود در آن‌جا با نام و نشان اسپانیا بسته بندی می‌شود و مجدداً به آمریکا و اروپا صادر می‌شود.

اسپانیایی‌ها سالانه 50 تن زعفران وارد می‌کنند
مهندس احتشام با بیان اینکه بحث برند و برندسازی در این‌ روند خیلی اهمیت دارد، افزود: اسپانیایی‌ها سالانه حداقل بیش از ۵۰ تن زعفران وارد می‌کنند و تحت عنوان برندهای خودشان به فروش می‌رسانند.
وی با بیان اینکه امروز تولید اسپانیا به یک تن هم نمی‌رسد، تصریح کرد: آنها در ۳۰ سال گذشته از تولیدکنندگان بوده‌اند، ولی با گران شدن قیمت تمام شده، به علت بالا بودن دستمزدها و مسائل دیگر، استراتژی خود را تغییر دادند و به برندسازی روی آوردند و سعی کردند برندهای خود را در جهان جا بیاندازند و از آن پس به‌راحتی نام زعفران را با نام خود در جهان گره زدند.
نایب رییس شورای ملی زعفران ایران بیان کرد: آنان با سرمایه‌گذاری تبلیغاتی زعفران ایران را به عنوان تامین‌کننده محصولشان قرار دادند و با کاهش قیمت تمام شده، ارزش افزوده خوبی به دست آوردند و زعفران ایران را به نام خودشان می‌فروشند.

یونان، مراکش
ترکیه و هند رقبای جدید
وی در پاسخ به این پرسش که در زمینه تولید یا صادرات زعفران آیا ما باز هم با رقبای دیگری روبه‌رو هستیم، بیان کرد: یونان، مراکش، ترکیه و هند رقبای جدید ما در زمینه تولید و تجارت زعفران شده‌اند.
نایب رییس شورای ملی زعفران ایران اظهار کرد: چین نیز با روش‌های گلخانه‌ای به تولید زعفران روی آورده‌است، افغان‌ها نیز از طریق انتقال غیرقانونی پیازهای زعفران از ایران به کشت زعفران روی آورده‌اند و فکر می‌کنم در آینده رقبای جدی ما چین و افغانستان هستند. احتشام با اشاره به اینکه البته همین الان هم، مراکش و افغانستان با واردات زعفران از ایران آن را به نام خودشان بسته‌بندی و سپس بازاریابی و به فروش می‌رسانند، گفت: آنان به دنبال پرآوازه کردن زعفران افغان و زعفران موراکو (مراکش) هستند.

زعفران ایرانی را پر آوازه کنیم
وی گفت: ما باید با تقویت برندهای‌مان به دنبال جایگاه‌یابی در سطح بازارهای جهانی باشیم و بتوانیم با برند سازی، زعفران ایرانی را ملکه اذهان مصرف‌کنندگان جهان قرار دهیم وآن را به نام زعفران ایرانی پرآوازه کنیم.
نایب رییس شورای ملی زعفران ایران افزود: باید از روش‌های سنتی به روش‌های علمی حرکت کنیم و تکیه‌مان بردانش مدیریت بازار و بازاریابی باشد، به نحوی که بتوانیم متغیرهای اثرگذاری که تقاضای بازارهای جهانی را برای زعفران تحت تاثیر قرار می‌دهند به درستی درهم آمیخته و مدیریت کنیم.
احتشام تاکید کرد: ما باید بتوانیم پنج متغیر مهم اثرگذار در تقاضا یعنی محصول، قیمت، کانال‌های توزیع، بسته‌بندی و تبلیغات را مدیریت کنیم. وی با اشاره به اینکه مدیریت در این پنج متغیر راه برند و برندسازی در سطح جهانی محسوب می‌شود، افزود: ما باید تلاش کنیم زعفران را با نام ایران در سطح بازارهای جهان به فروش برسانیم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند گفت: در این زمینه خوشبختانه بیش از میزان تولید، سرمایه‌گذاری‌های اصولی و زیربنایی برای فرآوری و بسته‌بندی زعفران درکشور شده است و در بحث کیفیت هم، شورای ملی زعفران طرح ارتقای کیفیت و شناسه تولید زعفران را از دو سال پیش تحت عنوان طرح بهبود کیفیت اجرایی و عملیاتی کرده و همچنین ثبت برند ملی زعفران را در دست اقدام دارد.
احتشام اظهار کرد: تلاش می‌کنیم که فرآیند توسعه زعفران را تکمیل کنیم، یعنی یک زنجیره ارزش در فرآیند تولید زعفران به وجود بیاوریم به نحوی که تولید، توزیع، مبادله و مصرف را به درستی سازماندهی و مدیریت کنیم این هم از سیاست‌گذاری‌های شورای ملی زعفران ایران است. وی گفت: هدف از بسته‌بندی باید جایگاه‌یابی باشد و هدف این است که زعفران ایران با نام و نشان خودرو بازارهای جهان به فروش برسد.
وی بیان کرد: باید این غیرت را داشته باشیم که زعفران را با نام ایران بفروشیم و همه باید دست به دست هم بدهیم و کمک کنیم پرچم زعفران ایران را بالا نگه داریم.