دنیای اقتصاد ـ کرمان ـ‌ مرجان ضیایی: دو هزار و 380 میلیارد ریال سالانه برای نگهداری راه‌های استان کرمان لازم است.
مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمان با بیان‌این مطلب در جلسه شورای حمل‌ونقل استان کرمان گفت: اعتبار فعلی ۳۷۰ میلیارد ریالی استان در بخش راه‌ها، جوابگوی هزینه‌های مورد نیاز نیست.
خداداد مقبلی افزود: در استان کرمان هشت هزار و ۵۲۱ کیلومتر راه اصلی وجود دارد که ارزش‌این راه‌ها بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال است.
وی با اشاره به ‌اینکه راهداری و تعمیر و نگهداری شبکه ارتباطی نیازمند اعتباری معادل سه تا پنج درصد ارزش ساخت راه‌ها است، گفت: ۲۸ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در استان داریم که ۵۸ درصد در مناطق شهری و ۴۲ درصد در نقاط روستایی است و هشت درصد کل کالاهای حمل شده کشور نیز از استان کرمان انجام می‌شود که اغلب محصولات کشاورزی و معدنی است.
وی بیان کرد: ۲۹ میلیون تن مواد معدنی در استان کرمان استخراج می‌شود که بخش عمده آن از طریق حمل و نقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود که موجب تسریع در تخریب راه‌های استان و بروز حوادث جاده‌ای می‌شود.
مقبلی یادآور شد: ۲۰ درصد از محصولات کشاورزی هم از مسیر محورهای مواصلاتی استان کرمان که حلقه واسط بین بنادر جنوبی شامل بنادر شهید رجایی، باهنر و لنگه است،حمل می‌شود.
مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمان با اشاره به‌ اینکه از طرح اصلاح محور ارتباطی کرمان به بم ۳۰ کیلومتر باقی مانده است که عمده تصادفات هم در همین ۳۰ کیلومتر اتفاق می‌افتد، گفت: ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه برای تکمیل‌ این طرح نیاز است.
وی افزود: ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه در حال احداث در استان داریم و ۳۳۰ کیلومتر بهسازی راه اصلی و فرعی، احداث ۳۰ کیلومتر راه، ۱۷۱ متر پل، ۱۳ تقاطع غیرهمسطح نیز برای رفع نقاط حادثه خیز در حال انجام است.
وی در ادامه افزود: ۴۲ درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کنند و باید برای آنها ۹ هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی بسازیم که تاکنون ۴۸ درصد حجم راه‌های مورد نیاز ساخته شده است.
وی گفت: احداث راه برای ۳۳ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت کرمان، ۱۶ درصد روستاهای بالای ۵۰ خانوار و هفت درصد روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار استان باقی مانده است که باید برای آن برنامه‌ریزی
شود.
مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمان گفت: ۶۰۰ کیلومتر بزرگراه در قالب طرح‌های مهر ماندگار در استان داریم و ۱۴۰ کیلومتر هم از مسیر کرمان - راور - دیهوک که بخشی از آن زیر بار ترافیک رفته، باقی مانده
است.
مقبلی همچنین به‌این موضوع مهم اشاره کرد که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال مطالبه پیمانکاران‌این بخش در استان است که توان مالی آنها تحلیل رفته است و حتی از سرمایه و اموال خود در طرح‌ها هزینه کرده‌اند.