دنیای اقتصاد - بوشهر - اصغر اقبال مجرد: هشت طرح بندری در استان بوشهر آماده بهره‌برداری است که در آینده‌ای نزدیک افتتاح خواهد شد. فتح‌الله خوشبختی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: این طرح‌ها به زودی و در بنادر بوشهر، کنگان، عسلویه، دیر، گناوه، دیلم و خارک به بهره‌برداری می‌رسند.
وی تصریح کرد: ساختمان ثبت شناوران و امور دریانوردان بندر بوشهر، تاسیسات زیربنایی و تجهیزات بندری بوشهر، ساختمان اداری، برج کنترل ترافیک دریایی، آتش نشانی بندر کنگان، ساخت تجهیزات انبار فنی و ملزومات بندر بوشهر، تجهیزات مخابراتی بنادر بوشهر و عسلویه، جرثقیل تلسکوپی هیدرولیکی بویه‌گذار بوشهر، چهار دستگاه ماشین آتش نشانی بنادر دیلم، گناوه، دیر و کنگان از جمله طرح‌های در آستانه بهره‌برداری هستند.
وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح‌ها ۶۴۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.
خوشبختی با اشاره به تاسیسات دریایی استان بوشهر اظهارکرد: ۱۲۴ تاسیسات دریایی در استان بوشهر فعال است و ۱۷ موج شکن چندمنظوره در استان بوشهر ایجاد شده که برای تکمیل موج‌شکن‌های در دست ساخت به ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. وی با بیان اینکه استان بوشهر دارای ۱۱ بندر تجاری است، یادآور شد: استان بوشهر ۱۵ اسکله تجاری دارد که با ظرفیت‌هایی بین ۵ تا ۳۰ هزار تن در مناطق مختلف استان بوشهر فعال هستند.
خوشبختی ادامه داد: ۴۴ خط کشتیرانی خارجی در استان بوشهر فعال است و کل شناورهای استان بوشهر ۹هزار و ۷۷۰ فروند است که ۶هزار و ۷۸۰ فروند آن در حال فعالیت هستند. مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر نیز گفت: سامانه‌ای ال اس فرودگاه بوشهر که نقش تعیین کننده‌ای در نشست و برخاست پروازهای این فرودگاه در هر شرایط آب و هوایی دارد خریداری شده است که با تخصیص اعتبار مورد نیاز به زودی به بوشهر منتقل و در فرودگاه این شهر نصب خواهد شد. عباس محمدی افزود: برای خرید این سامانه ۴۵ میلیارد ریال اعتبار سرمایه‌گذاری شده است و استاندار بوشهر با تخصیص ۱۰ میلیارد ریال، کمبود اعتبار این طرح را تامین کرد که به زودی در فرودگاه بوشهر نصب می‌شود. وی تصریح کرد: با راه‌اندازی‌ای ال اس در فرودگاه بوشهر پروازها در هر شرایط آب و هوایی برقرار خواهد بود. مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر افزایش ضریب ایمنی فرودگاه بوشهر را از دیگر ویژگی‌های این سامانه دانست و گفت: در دهه فجرامسال ده‌ها طرح عمرانی که در فرودگاه بوشهر اجرا شده است افتتاح می‌شود.
محمدی یادآور شد: فرودگاه بوشهر از امکانات و تجهیزات مدرنی برخوردار است و سالانه ۱۳هزار و ۶۵۵ پرواز در فرودگاه بوشهر نشست و برخاست می‌کنند و یکی از فرودگاه‌های فعال کشور است.
وی از راه‌اندازی آموزش هوانوردی در فرودگاه بوشهر خبرداد و گفت: با توجه به‌امکانات و تجهیزات مدرنی که در فرودگاه بوشهر وجود دارد در آینده مدرسه خلبانی در بوشهر راه‌اندازی می‌شود که می‌تواند نقش موثری در پیشرفت همه جانبه استان داشته باشد.