دنیای‌اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی‌مقدم: معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان از پیش‌بینی بودجه 2 هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری برای سال آینده خبر داد.
ابوالقاسم گلستان‌نژاد تعداد پروژه‌های تعریف شده برای سال ۹۳ را ۲ هزار و ۷۰ پروژه عنوان کرد و گفت: از این تعداد، ۷۰۰ طرح جدید و مابقی تکمیل پروژه‌های قبلی است.
وی با اشاره به اینکه بودجه امسال یک هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان بود که با عدد مبنای بودجه نقدی شهر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سال آینده تعریف شد، افزود: ۷۰۰ میلیارد تومان به صورت غیرنقدی پیشنهاد می‌شود که جمعا دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه سال آینده است که ۵۰ درصد نسبت به بودجه امسال افزایش یافته است.
وی گفت: یک هزار و ۸۶۵ میلیارد تومان بودجه عمرانی است که از کل بودجه ۸۵ درصد آن عمرانی و ۱۵ درصد آن جاری است؛ همچنین رشد بودجه نقدی ۳۸ درصد و رشد بودجه غیر نقدی ۱۰۰ درصد است و بودجه جاری نیز ۳۳۴ میلیارد تومان می‌باشد.
معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان به سرانه عمرانی شهروندان اشاره کرد و گفت: به ازای هر شهروند در سال‌جاری، ۶۱۰ هزار تومان و در سال ۹۳، ۹۲۴ هزار تومان اختصاص داده شده است که افزایش ۵۱ درصدی نسبت به امسال نشان می‌دهد.گلستان‌نژاد با بیان اینکه تا امروز بودجه سال‌جاری، ۱۰۶ درصد تحقق یافته و بودجه سال ۹۳حدود ۳۰ درصد نسبت به بودجه تحقق یافته افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: در حوزه اعتبارات سیاست‌هایی داریم که در بودجه سال آینده اعمال شده است.
وی با اشاره به اولویت‌های بودجه سال آینده گفت: برقراری عدالت اجتماعی یعنی کم کردن فاصله مناطق برخوردار و کم برخوردار در ارائه خدمات و در بودجه سال آینده مناطق محروم به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است و با تاکید شهردار و نظر شورای اسلامی شهر، مبلغ ۴۵ میلیارد تومان از بودجه سال آینده برای کمک به مناطق کم‌برخوردار اختصاص داده شده است. گلستان‌نژاد محله محوری و توجه به بافت فرسوده را از اولویت‌های بودجه سال آینده دانست و گفت: بر اساس نظر سنجی صورت گرفته، جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود و افزایش نشاط و شادابی از درخواست‌های مهم شهروندان است به گونه‌ای که این مهم در افزایش پروژه‌های نشاط‌آور در شهر اصفهان تاثیر داشته است. معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان افزود: توجه به رونق مباحث گردشگری از دیگر مباحثی است که در بودجه سال‌ آینده مورد توجه ویژه قرار گرفته است و در این زمینه، شهرداری اصفهان سیاست‌های لازم را دنبال می‌کند.
وی با بیان اینکه توجه ویژه به حمل‌ونقل عمومی و پروژه‌های زیست‌محیطی از دیگر اولویت‌های بودجه سال آینده می‌باشد، عنوان کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی از اولویت‌های اصلی بودجه سال آینده می‌باشد.
گلستان‌نژاد با اشاره به اعتبارات ویژه در نظر گرفته شده برای مترو اصفهان در بودجه سال آینده گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی خط یک مترو پیش‌بینی شده است.
وی بیان کرد: توسعه، تجهیز و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی در بودجه سال آینده مورد توجه ویژه قرار گرفته به طوری‌که ۸۵ میلیارد تومان در بودجه سال آینده برای این ناوگان پیش‌بینی شده که از این میزان، ۵۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس، ۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی و ۲۵ میلیارد تومان سهم یارانه بلیت است که از سوی شهرداری به شرکت واحد اختصاص داده خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان تصریح کرد: در سال‌جاری کل اعتبار اختصاص داده شده به فضای سبز حدود ۸۳ میلیارد تومان جهت تملک فضای سبز، تکمیل، توسعه و احداث فضای سبز، ساماندهی و بهسازی، تامین آب و راه‌اندازی شبکه آبرسانی بود و در بودجه سال آینده نیز این رقم به ۲۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
گلستان‌نژاد همچنین گردشگری را یکی از مباحث مهم شهر اصفهان است عنوان کرد و گفت: وظیفه شهرداری در این زمینه فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری است، ولی با توجه به اهمیت این موضوع بحث گردشگری در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری و شورای شهر می‌باشد که راه‌اندازی سازمان گردشگری در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. وی اظهار کرد: راه‌اندازی خط هوایی مستقیم که در برنامه اصفهان ۹۵ نیز به آن پرداخته شده است، یکی از ضروریات اصفهان است که تاثیر زیادی در جذب توریست و گردشگر خواهد داشت.