دنیای اقتصاد - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با حضور در جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم به بیان برخی از اقدامات صورت گرفته و چالش‌های پیش روی آبفا از جمله مسائل اقتصادی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس عبدالحمید توکلی بینا در این جلسه به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات شرکت آب و فاضلاب پرداخت و گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان قم هستند.
وی با بیان اینکه 35 مخزن با حجم ذخیره 220 هزار متر مکعب در مدار بهره‌برداری است، ابراز کرد: 120 هزار متر مکعب مخزن ذخیره جدید نیز در دست ساخت است. رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم هدررفت شبکه آب قم را حدود 5/20 درصد اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر 267 هزار انشعاب آب و 42 هزار انشعاب فاضلاب در قم وجود دارد. وی همچنین طول شبکه آب قم را 2 هزار کیلومتر و طول شبکه فاضلاب را 716 کیلومتر عنوان کرد و افزود: 65 درصد آب مورد نیاز شهر قم هم‌اکنون از سرشاخه‌های دز و مابقی از منابع زیرزمینی تامین می‌شود.
توکلی بینا در ادامه به بیان ویژگی‌های خاص شرکت آب وفاضلاب استان قم در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: در شبکه دوم آب شیرین با تجربه‌ای که در 2 دهه گذشته به دست آوردیم از سازمان ملل متحد نشان عملکرد جهانی شایسته دریافت کردیم که این مهم از افتخارات قم به شمار می‌رود.
وی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های در دست اجرای آبفا را پروژه فاضلاب بهره‌مند از تسهیلات بانک توسعه اسلامی در منطقه نیروگاه عنوان کرد و گفت: با توجه به مسائل زیست محیطی که این منطقه داشت با همفکری شورای اسلامی شهر و شهرداری قم پروژه جمع‌آوری فاضلاب در این منطقه در حال اجرا است.
توکلی بینا با بیان اینکه تلاش‌های صورت گرفته منجر به اختصاص 70 میلیون یورو تسهیلات از بانک توسعه اسلامی(IDB) به پروژه فاضلاب قم شد، ابراز کرد: این پروژه شامل ساخت تصفیه خانه، اجرای 18 کیلومتر خطوط انتقال و اصلی و 100 کیلومتر شبکه فاضلاب می‌شد که تاکنون برای اجرای آن 26میلیون یورو جذب شده است.
وی ارتقای سطح سلامت منطقه با حفظ محیط‌زیست شهری در منطقه نیروگاه و صیانت از سفره‌های آب زیرزمینی را از جمله دلایل اجرای پروژه فاضلاب نیروگاه عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان قم در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در تصفیه‌خانه آب اصلی قم برای افزایش ظرفیت، به راه‌اندازی 2 تصفیه‌خانه فوری و اضطراری در کنار تصفیه‌خانه اصلی اشاره کرد و گفت: ساخت تصفیه خانه فوری اضطراری سوم نیز در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم تا 5 ماه آینده این تصفیه‌خانه نیز به بهره‌برداری برسد.
وی در ادامه به وضعیت اقتصادی شرکت آب وفاضلاب قم اشاره کرد و با بیان اینکه ما در این زمینه در قم و کشور مظلومترین شرکت خدمت‌رسان هستیم، تاکید کرد: با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های گذشته رخ داد و همچنین تصویب برخی از قوانین شرکت‌های آب و فاضلاب به شدت به چالش کشیده است. توکلی بینا در این زمینه به نحوه تخصیص اعتبارات به شرکت‌های آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: اعتباراتی که ما دریافت می‌کردیم همه غیرانتفاعی و به نوعی کمک دولت به ما بوده است اما از سه سال گذشته همه موافقت‌نامه‌های اعتبارات در بخش آب و فاضلاب به صورت انتفاعی مبادله می‌شود. وی با اشاره به بدهی‌های زیاد اشتراک‌های خانگی، اداری، مراکز علمی و علمیه و... به آب و فاضلاب گفت: شرکت آب وفاضلاب استان قم جزو شرکت‌های رکورددار در لاوصولی‌ها درآمدها است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه معافیت‌ها هم در حق انشعاب و هم در آب بها زیان اقتصادی به ما وارد کرده است، ابراز کرد: تنها در مورد مسکن مهر ما سه میلیارد تومان بابت معافیت‌ها از مردم پول دریافت نکردیم این در حالی بود که باید خدمت‌رسانی هم انجام می‌دادیم.
وی قیمت تمام شده آب در سال 91 در قم 405 تومان را اعلام و خاطرنشان کرد: این در حالی است که با توجه به تعرفه‌های تکلیفی تنها 198 تومان از مردم پول دریافت می‌شود.
توکلی بینا با اشاره به اینکه در بخش فاضلاب اوضاع از این هم نابسامان‌تر است، یادآور شد: برای هر متر مکعب جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب 997 تومان هزینه می‌شود درحالی که تنها از مردم 77 تومان پول دریافت می‌شود.
وی تصریح کرد: تا پایان سال 91 و بر اساس صورت‌های مالی مصوب شرکت آب وفاضلاب استان قم 93 میلیارد تومان زیان انباشته دارد که دولت پرداخت نمی‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم که این رقم تا پایان سال آینده به 130 میلیارد تومان برسد. توکلی بینا در ادامه با بیان اینکه تعرفه‌های حق انشعاب آب از سال 85 تا الان هیچ تغییری نکرده است، ابراز کرد: سال 85 با فروش یک حق انشعاب 48 درصد قیمت تمام شده زیرساخت‌ها را دریافت می‌کردیم اما این رقم در حال حاضر به 11 درصد رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه با تاکید بر ضرورت جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز شهری از شبکه آب شرب گفت: یکی از اثراتی که این کار خواهد داشت، افزایش گوارایی آب است.
وی افزود: هر یک سهم از آب چاه‌های شهری پنج سهم از آب سرشاخه‌های دز را کاملا از گوارایی خارج می‌کند.