دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: معاون عمرانی استانداری خوزستان مهم‌ترین اصل در زمینه واردات خودرو را جذب سرمایه‌گذاران و اعطای تسهیلات دانست و بر لزوم پیگیری آن و رفع موانع واردات خودرو در اسرع وقت تاکید کرد. احمد سیاحی اظهارکرد: با توجه به منابع مالی دولتی موجود در بانک‌های استان، سیستم بانکی موظف به تامین تسهیلات درخصوص واردات خودرو است. البته باید دقت شود تسهیلات به افراد نیازمند داده شود تا مردم استان از این ظرفیت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند، زیرا اجرای این طرح موجب ایجاد اشتغال در استان است.
وی افزود: سازمان همیاری شوراها و شهرداری‌های استان به عنوان مسوول رسیدگی به این موضوع انتخاب و مقرر شد کمیته‌ای جهت پیگیری چگونگی واردات خودرو تشکیل دهند. این سازمان موظف به پیگیری نحوه پرداخت تسهیلات، خدمات بیمه‌ای و پس از فروش و حل نقاط مبهم در این زمینه است. سیاحی عنوان‌کرد: مهم‌ترین مساله در انتخاب خودرو وارداتی، داشتن توجیه فنی و اقتصادی و تناسب آن با شرایط استان است. معاون عمرانی استانداری خوزستان خاطرنشان‌کرد: طبق بررسی‌های این کارگروه بهترین خودرو برای واردات و استفاده از ناوگان تاکسیرانی درون و برون شهری تویوتا است. قیمت‌ها نیز بررسی شده و هم‌اکنون چند سرمایه‌گذار برای واردات این خودرو اعلام آمادگی کرده‌اند. قیمت براساس نوع و خدمات خودروها متفاوت است. مجموع هزینه‌های واردات یک خودرو از جمله هزینه گمرک، پلاک، GPS، بیمه شخص ثالث و انبارداری برای خودروهای آسیایی ساخت سال ۲۰۱۴، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای خودروهای ساخت ۲۰۱۳، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
وی ادامه‌داد: هم‌اکنون قیمت خودرو تویوتا مدل کرولا و کمری به ترتیب حدود ۶۱۰۰ و ۶۹۰۰ دینار کویتی است.
سیاحی در این جلسه همچنین از حل مشکل اعطای کارت سوخت به این خودروها با راهنمایی و رانندگی خبرداد و گفت: همه تلاش ما استفاده حداکثری از این فرصت برای حل مشکلات افزایش رفاه مردم استان است. بحث بیمه این خودروها نیز با شرکت‌های بیمه‌ای مطرح شده و در این خصوص جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. از سوی دیگر امکان خرید به‌صورت نقد و اقساط نیز از سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر است.
وی تاکید کرد: جو اینکه برخی می‌گویند واردات خودرو از اروند شایعه است باید در استان شکسته شود و لازم است تبلیغات خوبی در این خصوص انجام شود. باید در زمان کوتاه نمایشگاه‌هایی در اهواز برای عرضه این خوردوها برپا شود.
سیاحی گفت: در حال حاضر اقدامات واردات خودرو برای ناوگان تاکسیرانی، اتوبوس‌های درون و بین شهری، آتش‌نشانی و آمبولانس در حال انجام است و در مراحل بعد اقدام به رفع موانع واردات خودرو برای متقاضیان شخصی خواهد کرد.