دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: با حضور هیات تجاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری از ایالت بنگلور هند میز مشترک همکاری‌های همدان و ایندو -ایران تاسیس شد. با برنامه‌ریزی به عمل آمده از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان هیات تجاری و سرمایه‌گذاری به سرپرستی سیدافهم رضا و همراهی ۲۳ نفر از تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی ایالت بنگلور با حضور در همدان با ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری استان همدان آشنا شدند.

این گروه پس از دیدار از مجتمع پرشین یاقوت مرکز تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و شهرک صنعتی بوعلی و شرکت صنایع غذایی سحر و ماشین برزگر به هتل پارسیان رفتند تا مذاکرات رودرو را پی بگیرند.

فعالان اقتصادی همدان و طرف هندی طی این مذاکرات ضمن بررسی ظرفیت‌های موجود به‌ویژه در صنایع ساختمانی، تکنولوژی اطلاعات و IT و صنایع معدنی و سنگ‌های قیمتی، ارتباط مستمر را مورد توجه قرار دادند. مقصد بعدی رئیس و اعضای اتاق مشترک ایندو - ایران حضور در جلسه در اتاق همدان بود تا ضمن توافق‌های نهایی، تفاهم نامه‌هایی را نیز امضا کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان در این نشست گفت: هیات تجاری کارناتاکا از توانمندی‌های صنایع استان همدان دیدن کردند و امید است پتانسیل‌های موجود در دو استان زمینه همکاری‌های اقتصادی را فراهم کند.

سید مجید موسوی ادامه داد: قرابت فرهنگی بسیار غنی بین دو استان همدان و بسیاری از ایالت‌های هند وجود دارد و در حال حاضر چهار هزار دانشجوی ایرانی در مرکز این ایالت به تحصیل مشغول هستند. وی تاکید کرد: همدان و ایالت کارناتاکا می‌توانند در حوزه‌های مختلف به‌ویژه صنعت فناوری اطلاعات، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، کشاورزی و صنعت با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند. موسوی گفت: تاسیس میز مشترک همدان و بنگلور به روانی و تسهیل مراودات اقتصادی و اخذ ویزا برای فعالان اقتصادی این دو طرف کمک شایانی خواهد کرد. وی تاکید کرد: پس از روی کار آمدن دولت تدبیرو امید فضای سیاسی باز شده است و کشورهای مختلفی خواهان برقراری تعاملات اقتصادی با ایران هستند.

کارناتاکا یکی از ایالت‌های جنوبی کشور هند است و مرکز این ایالت شهر بنگالورو (یا همان بنگلور) است که با جمعیتی بالغ بر ۶ میلیون، سومین شهر پرجمعیت کشور هندوستان به شمار می‌آید.

خسرو سامری، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استانداری همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه همدان باید به سهم مناسبی از تجارت با هندوستان برسد، گفت: در حال حاضر ایران با هندوستان ۱۴ میلیارد دلار مبادلات تجاری دارد که باید با ایجاد این میز مشترک سهم استان همدان از این مبادلات به سطح مناسبی برسد.

وی افزود: شهر همدان و ایالت‌های هندوستان از نظر مباحث فرهنگی، مذهبی و نژادی شباهت‌هایی با یکدیگر دارند که این امر می‌تواند در توسعه روابط اقتصادی نیز موثر باشد.

سامری با اشاره به اینکه همدان قدیمی‌ترین پایتخت ایران بوده است گفت: زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در استان همدان فراهم بوده و نیاز است تا سرمایه‌گذاران هندی در این زمینه ورود پیدا کنند. وی کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و حمل‌ونقل را زمینه‌های مستعد سرمایه‌گذاری همدان دانست و اعلام کرد: نتایج این ارتباطات باید به همکاری‌های اقتصادی بین دو شهر منجر شود. سرپرست معاونت برنامه‌ریزی استانداری همدان با بیان اینکه همدان با دارا بودن ۱۱۰ هزار دانشجو و ۱۱ دانشگاه یکی از استان‌های دانشگاهی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: استان همدان در رشته‌هایی همچون شیمی و پزشکی رتبه اول را در کشور دارا است که این امر می‌تواند در تبادل دانشجو بسیار موثر باشد.

رئیس اتاق بازرگانی شهر حیدرآباد هندوستان نیز در این مراسم با بیان اینکه از سال‌های گذشته به دنبال ایجاد این میز مشترک بوده‌ایم، اظهار کرد: مشکلات زیادی بر سر راه تجارت با ایران وجود داشت که با همکاری شرکت‌های تجاری و اقتصادی بخشی از این موانع برطرف شده و به آینده این ارتباط امیدواریم.

احمد افخم رضا افزود: شباهت‌های فرهنگی و نژادی ایران و هند در گسترش این ارتباطات بسیار موثر است و از آن باید برای توسعه روابط اقتصادی استفاده کنیم. وی تصریح کرد: شهر بنگلور هند علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه IT، قیر و پالایشگاه و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است که استان همدان در این زمینه‌ها ظرفیت‌های مناسبی دارد و امیدواریم بتوان اقدامات مثبتی دراین زمینه انجام داد. افخم رضا با اشاره به اینکه نباید میز مشترک را سوری ایجاد کرد، تاکید کرد: تاسیس این میز مشترک باید به خدمات دهی مناسب به تاجران دو کشور بینجامد تا موجب توسعه روابط و همکاری‌ها شود.

اعضای اتاق مشترک ایندو-ایران دیداری نیز از دهکده تفریحی، فرهنگی، ورزشی گنجنامه داشتند که در این دیدار با ظرفیت‌های گردشگری همدان نیز آشنا شدند.