دنیای اقتصاد، بندرعباس: در مراسمی با حضور مهندس حائری مدیرعامل شرکت توانیر ۸۱ طرح برق‌رسانی در غرب هرمزگان به بهره‌برداری رسید. این طرح‌ها در شهرستان‌های بندرلنگه، بستک و پارسیان شامل ۱۹۹ دستگاه پست توزیع، ۴۲ کیلومتر شبکه فشارمتوسط، ۴۶ کیلومتر شبکه فشار ضعیف، برق‌دار کردن ۳هزارو ۸۲۸ مشترک جدید، برق‌رسانی به ۳هزارو ۶۰۸ واحد مسکن مهر، تامین برق ۱۵ واحد آموزشی و برق رسانی به ۴ روستا است.

مدیرعامل شرکت توانیر در مراسم افتتاح این پروژه‌ها گفت: در حال حاضر کشورمان شرایط مطلوبی را در منطقه و جهان از لحاظ تولید برق در اختیار دارد به گونه‌ای که به لحاظ ظرفیت منصوبه نیروگاهی در جایگاه چهاردهم دنیا قرار دارد. مهندس همایون حائری افزود: شرایط فعلی کشورمان در دنیا از یکسو جای بسی افتخار دارد و از سوی دیگر مسوولیت ما را برای رفع مشکلات برق هموطنان دوچندان می‌کند. وی ادامه داد: هم‌اکنون ما با تمام کشورهای همسایه که مرز خاکی دارند، تبادل انرژی داریم. برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز این ظرفیت وجود دارد تا با تقویت زیرساخت‌ها بتوانیم با این کشورها نیز در زمینه فروش انرژی همکاری داشته باشیم. مهندس حائری در ادامه به برق رسانی به روستا‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما تامین برق روستاهای فاقد برق است که طبق برنامه قرار است تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار کشور تا پایان امسال برق‌دار شوند. وی گفت: ۵۵ هزار روستا در حال حاضر در کشور برق دار هستند که ضریب نفوذ برق را به ۹/۹۹ درصد رسانده است. وی با اشاره به گرمای زودرس به کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به گرمای کشور مصرف برق ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم با انجام تعمیرات نیروگاه‌ها، احداث خطوط جدید انتقال، آرایش دادن به شبکه توزیع برق و وارد کردن نیروگاه‌های جدید به مدار تولید و همچنین همکاری مردم و اعمال مدیریت مصرف، تابستان بدون مشکلی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون ۲هزار مگاوات برق وارد مدار شده افزود: نیروگاه گنو به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات و دو واحد سیکل ترکیبی ۲۵ مگاواتی در جزیره قشم از پروژه‌هایی هستند که در آینده‌ای نزدیک در استان هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد.

مهندس حائری در ادامه به شرایط مطلوب منطقه جنوب برای تولید انرژی پاک اشاره کرد و افزود: تاکید وزارت نیرو و شرکت توانیر نیز بر توسعه انرژی پاک است و به همین منظور از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری و تولید برق از انرژی‌های بادی و خورشیدی دعوت می‌کنیم. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان نیز در این مراسم به پروژه‌های قابل افتتاح در شهرستان‌های بندرلنگه، بستک وپارسیان اشاره کرد و افزود: این پروژه‌ها شامل ۱۹۹ دستگاه پست توزیع، ۴۲ کیلومتر شبکه فشارمتوسط، ۴۶ کیلومتر شبکه فشار ضعیف، برق دار کردن ۳هزارو ۸۲۸ مشترک جدید، برق‌رسانی به ۳هزارو ۶۰۸ واحد مسکن مهر، تامین برق ۱۵ واحد آموزشی و برق رسانی به ۴ روستا می‌باشد.

مهندس عبدالصاحب ارجمند افزود: در چند ماه گذشته ۷۹ میلیارد ریال برای توسعه برق شهری و برق‌دار کردن مشترکان جدید و ۲۰ میلیارد ریال نیز برای اصلاح و باسازی شبکه هزینه شده است. وی ادامه داد: متوسط رشد پذیرش مشترکان جدید در استان ۴ درصد بوده است که این میزان در شهرستان بستک ۸ درصد است که یک‌هزار و ۶۰۰ مشترک را در سال گذشته پذیرش کرده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر برای اصلاح شبکه‌های برق استان ۴هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. سال گذشته نیز ۹۰ میلیارد ریال صرف بازسازی شبکه‌های فرسوده شد و امسال نیز ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی شبکه‌های فرسوده اختصاص یافته که امیدواریم بخش زیادی از شبکه‌های فرسوده که عمدتا در مناطق ساحلی و حادثه خیز هستند بازسازی شوند.

مهندس ارجمند اظهار کرد: ورود موج گرما در ابتدای اردیبهشت ماه امسال باعث شد مصرف برق استان در هفته نخست اردیبهشت، ۸۵ درصد افزایش یابد. هم‌اکنون نیز مصرف برق حدود ۴۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است که از شهروندان تقاضا می‌شود مصرف برق خود را در منازل و واحدهای تجاری مدیریت کنند. مدیرعامل توزیع نیروی برق اظهار امیدواری کرد: با بهره‌برداری از نیروگاه گنو و دو واحد نیروگاه قشم و همچنین همکاری مردم در مصرف برق انتظار می‌رود تابستان امسال بدون مشکل و حداکثر پایداری شبکه برق سپری شود.