دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: در نشستی با حضور محمد صادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از تازه‌ترین نقشه جامع زمین‌شناسی تبریز رونمایی شد. این نقشه به همت کارشناسان فنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در مقیاس یک در ۲۵ هزارم و در قالب پروژه ژئودینامیک آذربایجان که با همکاری مهندسان کشور سوئیس در این استان اجرا می‌شود، تهیه شده است.

در این نقشه جزئیات بیشتری از گسل تبریز در شاخه‌های مختلف و در محدوده‌های شمال و شمال شرقی آن مشخص و اطلاعات زمین‌شناسی آن کارآمدتر شده است.

به گفته کارشناسان، اطلاعات و آورده‌های این نقشه علاوه‌بر مراکز علمی و دانشگاهی به عنوان ابزار کار مناسب مهندسان و دستگاه‌های اجرایی و عمرانی دارای کاربردهای تازه و فنی در ساخت‌وسازهای شهری و توسعه فعالیت‌های عمرانی است.

در این نشست، معاون عمرانی با قدردانی از تلاش مهندسان و کارشناسان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اظهار کرد: امیدواریم نقشه جامع زمین‌شناسی تبریز به نحو شایسته‌ای ازسوی مهندسان و دستگاه‌های اجرایی و شهرداری در ساخت‌وسازها و طرح‌های عمرانی مورد استفاده قرار گیرد.

وی ضمن تاکید بر رویکرد مقاوم‌سازی در ساخت‌وسازهای شهری و طرح‌های عمرانی، تصریح کرد: با توجه به گسل تبریز رعایت استانداردهای ساختمانی و بحث مقاوم‌سازی درهمه امور عمرانی مورد تاکید مدیریت استان بوده و دستورالعمل‌های اجرایی دراین ارتباط با دقت اعمال می‌شود.پور مهدی همچنین با اشاره به موقعیت جغرافیایی گسل تبریز گفت: تلاش می‌کنیم برنامه توسعه شهری را به مناطق خارج از گسل یا دارای گسل کمتر سوق دهیم و این رویکرد باید با جدیت از سوی مهندسان و دستگاه‌های اجرایی و شهرداری دنبال شود و نقشه جامع مذکور برای استفاده بیشتر و در سطح ملی هم در دفترچه آیین‌نامه‌های ساختمانی وزارت راه و شهرسازی ارائه شود.