صدور 3 میلیون دلار شیشه  از قزوین

دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نورِی: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: در سال گذشته انواع شیشه به ارزش ۳ میلیون دلار به کشورهای عراق، ترکیه، ازبکستان آذربایجان، هند، گرجستان، امارات ارمنستان و افغانستان صادر شده است. این مسوول افزود: این مقدار صادرات به نسبت سال ۹۲ از لحاظ ارزی ۳۶ درصد کاهش داشته است.

مهندس علی پرزحمت با بیان اینکه در استان قزوین معادل ۱۲۴ هزار تن شیشه‌های بسته بندی دارویی و غذایی رنگی تولید می‌شود، عنوان کرد: بیش از ۳۵۰۴ تن شیشه خنثی در قزوین تولید می‌شود. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با بیان اینکه هم‌اکنون ۵ شرکت بسته‌بندی تاکستان، شیشه دارویی رازی، مفید شیشه، دارو شیشه و سینا شیشه در قزوین فعال هستند، ادامه داد: این واحدها بیش از ۱۰۸۹ نفر اشتغال‌زایی دارند. وی با بیان اینکه شیشه در انواع مختلف سودالایم یا شیشه جام، پروسیلیکاتی، و کریستالی تولید می‌شود، تاکید کرد: بیش از ۹۵ درصد از میزان شیشه‌های تولیدی جهان از نوع شیشه‌های جام است. وی یکی از اصلی‌ترین محصولات شیشه را شیشه‌های پروسیلیکاتی دانست و گفت: خنثی بودن این شیشه مقابل دارو یکی از ویژگی این نوع شیشه است تا دارو بدون هیچ تغییری به دست مصرف‌کننده برسد. پرزحمت رتبه استان قزوین در تولید شیشه کشور را اول اعلام و اظهار کرد: قزوین با تولید بیش از ۳۰ درصد شیشه فلوت کشور بعد از استان‌های مرکزی و آذربایجان شرقی در رتبه سوم قرار دارد. وی ادامه داد: قزوین با تولید ۴۰ تا ۵۸ درصد شیشه‌های غیرفلوت، شیشه ایمنی، شیشه ایمنی خودرو و ظروف کریستال، در رتبه نخست کشور قرار دارد. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان عنوان کرد: استان قزوین در تولید بلور بعد از استان تهران در رده دوم قرار دارد و در تولید مقره‌های شیشه‌ای نیز تنها تولیدکننده این محصول در کشور است. این مسوول تاکید کرد: همچنین استان قزوین در تولید شیشه‌های دارویی رنگی، ویال، کارپول دندانپزشکی و پوکه آمپول در صدر تولیدکنندگان کشور قرار گرفته است. وی یکی از شرکت‌های ممتاز تولید شیشه در استان را شرکت سینا شیشه دانست و بیان کرد: این شرکت با تولید لوله‌های پروسیلیکاتی خنثی، ماده اولیه شرکت‌های تولیدکننده پوکه‌های آمپول کشور را تامین می‌کند. پرزحمت با تشریح اینکه این شرکت در سال ۸۴ راه‌اندازی شد، بیان کرد: شرکت سینا شیشه در زمینی به مساحت ۵ هکتار در شهرک صنعتی لیا در کیلومتر ۱۲ جاده قزوین بوئین زهرا ساخته شده است. وی ادامه داد فاز نخست این شرکت با هدف تولیدی اسمی ۲۸۰۰ تن لوله شیشه‌ای پروسیلیکات خنثی و با بهره‌گیری از آخرین دانش فنی روز دنیا راه‌اندازی شد و امروز این شرکت امکان صادرات بیش از یک‌هزار تن از محصولات خود را در سال دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه این شرکت از بالاترین استانداردهای بین‌المللی برخوردار است، یادآور شد: سینا شیشه در سال ۹۳ موفق به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه ims شد.وی با بیان اینکه ظرفیت تولیدی این شرکت ۲۵۰۰ تن شیشه در سال است، تاکید کرد: لوله‌های از قطر ۶ میلی متر تا ۳۵ میلی‌متر، کارپول دندانپزشکی، آمپول با قطرهای مختلف و ویال با قطر مختلف در این شرکت تولید می‌شود. وی یادآور شد: این شرکت در سال ۹۳ موفق شد لوله‌های امبر(قهوه‌ای) را نیز تولید و به بازار عرضه کند.