افزایش اعتبارات عمرانی اصفهان پروژه در حال ساخت سالن اجلاس سران

دنیای اقتصاد، اصفهان: استاندار اصفهان به اعتبارات عمرانی استان در سال‌های ۹۳ و ۹۴ اشاره کرد و افزود: کل اعتبارات استان اصفهان در سال گذشته، ۸۳۰ میلیارد تومان بود که تحت عنوان اعتبارات ملی و استانی در اختیار ما قرار گرفته است، از این میزان اعتبار، ۷۵‌درصد آن تخصیص یافته است. رسول زرگرپور اضافه کرد: در سال ۹۴ کل اعتبارات عمرانی استان ۱۱۳۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته و رشد ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سفر استانی رئیس جمهور حدود ۲۷۰ میلیارد تومان افزایش تخصیص اعتبار داشته‌ایم، تصریح کرد: برای اعتبارات جاری استان با رشد ۱۷ درصدی روبه‌رو هستیم.

سال قبل یک هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرداری‌ها درآمد داشته‌ایم که امسال این رقم با رشد ۱۵ درصدی به یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است که بیشتر این درآمدها از طریق عوارض به دست می‌آید.

استاندار اصفهان افزود: در بخش کشاورزی برای بهره‌گیری از سیستم‌های مدرن آبیاری ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. زرگرپور با بیان اینکه میانگین بارش استان در سال گذشته ۱۲۸ میلیمتر بوده است، گفت: میزان بارش استاندارد در دنیا ۷۵۰ میلیمتر است که در کشور ما این میزان ۲۵۰ میلیمتر است. در استان اصفهان میزان بارش نسبت به سال قبل ۲۲ درصد کاهش و نسبت به بلندمدت ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در سرشاخه‌های زاینده‌رود ۱۵۷۰ میلیمتر بارش داشته‌ایم که به‌دلیل فقدان منابع برفی متاسفانه هنوز در خشکسالی به سر می‌بریم.

استاندار اصفهان در خصوص آخرین وضعیت مترو نیز گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، تا نیمه اول امسال باید فاز یک مترو به بهره‌برداری برسد که این فاز از شمال تا دروازه دولت را در برخواهد گرفت. خوشبختانه کار احداث ایستگاه مترو در میدان انقلاب نیز به خوبی پیش می‌رود.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون ایستگاه‌های مترو آماده است. یکی از مهم‌ترین موانعی که باعث شد بهره‌برداری از مترو اصفهان سال‌ها به طول بینجامد و هنوز هم به سرانجام نرسیده است، نبود تعامل میان شهرداری و میراث فرهنگی بود، البته مشکلات مالی هم دخیل بود اما مشکل اصلی عدم تعامل صحیح و اصولی میان شهرداری و میراث فرهنگی بوده است.

وی با بیان اینکه خارجی‌ها به اصفهان شهر موزه می‌گویند، افزود: در ایستگاه انقلاب دو سری کف‌سازی تاریخی وجود دارد که یکی از این کف‌سازی‌ها به زمان صفویه برمی‌گردد به همین دلیل جلو مدرسه چهارباغ ۳۰۰ متر را برای بازدید عموم باز می‌گذاریم تا هم آثار فرهنگی حفظ شود و هم کار مترو به سرعت پیش برود.

به شهرداری و میراث فرهنگی بارها گفته‌ایم که با هم صلح کنید تا مشکل مترو حل شود.

زرگرپور درخصوص بهره‌برداری از موزه دفاع مقدس نیز گفت: با وجود اینکه استان اصفهان ۱۱ درصد از شهدای جنگ تحمیلی را به خود اختصاص داده است، متاسفانه هنوز یک موزه جنگ ندارد. خوشبختانه فاز اول موزه دفاع مقدس در حال آماده شدن است. تقریبا اوایل امسال برای احداث فاز اول موزه دفاع مقدس ۱۰میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که از این مبلغ، ۲ میلیارد تومان را استانداری، ۶میلیارد تومان را شهرداری و ۲۰۰ هزار یورو را شرکت فولاد مبارکه متقبل شد و امیدواریم سال ۹۴ بتوانیم فاز اول این موزه را تکمیل کنیم. زرگرپور در خصوص پروژه مصلی نیز اظهار کرد: برای کمک به ساخت هرچه سریع‌تر مصلی، خرید زمین سینما همایون در دستور کار قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود در اواخر نیمه اول سال جاری، فاز اول مصلی به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: وضعیت پروژه ورزشگاه نقش‌جهان نیز با پیمانکار جدید به خوبی پیش می‌رود. همچنین احداث دهکده المپیک اصفهان در کارگروه گردشگری به تصویب رسیده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: یکی از نیازهای بزرگ اصفهان که مطالبه جدی اهالی هنر نیز است، احداث یک موزه یا گنجینه هنری در اصفهان است، به همین دلیل موافقت‌نامه واگذاری کارخانه ریسباف را از بانک ملی گرفته‌ایم. این کارخانه قدیمی، هم از نظر جایگاه در مکان مناسبی قرار دارد و هم با وسعت هفت هکتار می‌تواند پاسخگوی نیاز اهالی هنر باشد.